Hulp gevraagd! Ondernemen in Thailand

Hallo,

Ik ben op zoek naar advies omtrent het ondernemen in Thailand.

Ik heb al 3 jaar een relatie met mijn Thaise vriendin. Bezoek haar vaak (minstens 3 maanden in het jaar) en het lijkt mij als levenservaring heel erg mooi om een aantal jaren in Thailand te wonen. Ik spreek een klein beetje Thais en ben nu ook bezig met een thaise taalcursus.

Ik heb 40.000 euro gespaard en wil met een deel van dat geld een standaard condo kopen op mijn naam (van rond de 1 miljoen Bath). Met het resterende bedrag zou ik graag een tentje willen huren op naam van mijn vriendin om bv lekkere koffie, koekjes en gezonde broodjes etc. te verkopen. Ik ben voorlopig nog niet van plan om te trouwen, maar ben wel erg benieuwd naar de mogelijkheden omtrent het huren van een eethuisje op de naam van mijn vriendin. Ik zou graag ook zelf willen mee werken in de onderneming, maar weet niet hoe ik dit juridisch legaal kan doen… Wie heeft evaring, of kan mij wat praktische tips geven?

Alvast heel erg bedankt! :chin:

Tuurlijk, je vriendin kan huren wat ze wil. Waar het geld vandaan komt is voor het huren niet van belang.

Zelf mee te werken in de zaak, eenmanszaak op naam van je vriendin lijkt me, kan niet. Ze mag namelijk geen buitenlands personeel aannemen. Dat kan vermeden worden door er een Co. Ltd van te maken, dan kun jij aangesteld worden in het bedrijf en een werkvergunning krijgen. Voorwaarde is dan 2 mio Baht geinvesteerd kapitaal en minimaal 4 werknemers (of in de praktijk: voor minimaal 4 werknemers sociale lasten betalen).

1 like

Wat als ik vrijwillig meehelp in de zaak, zonder daarbij betaald te krijgen en dus officieel niet in dienst treed. Zijn er via die weg geen mogelijkheden?

En nog even over die 2 miljoen Bath. Deze moet ik investeren, maar kan dit bedrag ook gewoon op de bedrijfsbankrekening staan? Of moet ik echt letterlijk 2 miljoen Bath investeren om de zaak bv op te knappen?

(Een gedeelte van) die 2 miljoen Baht kan op de bedrijfsbankrekening staan, geen probleem.

Betaald krijgen of niet doet niet ter zake, werk is werk. Voor alle werk is een werkvergunning vereist, en dat zal via het bedrijf moeten lopen. Je kunt natuurlijk een eigen bedrijf openen, daar een werkvergunning krijgen, en je dan verhuren aan de zaak van je vriendin.

Oke, al heel er bedankt voor je vorige antwoorden!

Kan je me misschien nog iets meer vertellen over hoe deze constructie in elkaar zit. Wat zijn hiervan de voordelen/nadelen?

· Hoe groot is dan het totale investeringsbedrag?
· Voor hoeveel Thaise mensen moet ik&mijn vriendin, de sociale lasten betalen bij zo’n constructie?
· En moet ik los van het bedrijf van mijn vriendin dan ook een eigen kapitaal van 400.000 Bath per jaar of 40.000 per maand op mijn rekening kunnen aantonen?

:chin:

Familiebedrijf geen minimum kapitaal vereisten.
Jouw bedrijf in theorie weer minimaal 2 mio Baht, maar dat is soms te ervminderen, afhankelijk van regio en contacten van degene die dit voor je regelt met de officials.

Het bedrijf staat helemaal los van de visa, dus de regels voor visum/extension blijven hetzelfde.

1 like

Naar aanleiding van de verschillende berichten die ik lees lijkt met me toch realistischer om een eigen Co. Ltd op te starten. Ik ga dus nog even goed doorsparen. Wel zit ik met die 4 verplichte Thaise werknemers in me maag. Ik wil me vriendin en een goeie kennis laten meehelpen in de zaak, maar moet volgens de wetten dan nog voor 2 Thaise hun sociale lasten betalen (4 in totaal). Wat verstaan ze hier allemaal onder, en hoe kan je dit juridisch zo goedkoop mogelijk afhandelen. Of wat zijn de minimale kosten hiervan?

Je betaalt gewoon social security voor 2 meer, klaar. Zij blij want ze krijgen government health insurance, jij blij want je krijgt goedkoop 2 krachten.

1 like

Oke, klinkt goed. Wat zijn de kosten van een government health insurance? Of heb je een adres waar ik hier meer over kan lezen?

:chin:

De kosten hangen er vanaf hoeveel salaris je (officieel) betaalt. Ga uit van 700 Baht per persoon per maand voor social security inclusief government ziektekosten.

Hoeveel verdient “jan modaal” in Thailand?

Ik weet er redelijk veel van,mail me maar naar [mail-adres verwijderd: contactgegevens graag uitwisselen via privé-berichten]
Als je je voornaam noemt praat het makkelijker !))

groet

frank

1 like

Frank, als je je kennis hier deelt hebben anderen er ook nog wat aan.

1 like

ja idd,

Hier kan hij ook genoeg info halen uiteraard,maarja ik ken het zelf,als je je daarin in verdiept, in een matierie,die je tot je eigen wilt maken,en je plots een vraag heb,die je voor je gevoel snel wilt beantwoord hebben,dan is een enkelvoudig emailadres altijd wel handig,om in de buurt te hebben.

Meestal zijn dit “de lange periode mensen” die een lange aanloop nemen.
De mensen die me wilde inhalen zijn weer terug in Nederland)))
Ook wel grappig om te mededelen.

Voor iedereen fijne kerstdagen,en ik zal deze op een heerlijk thais terassje doen iN pattaya.

Misschien is een leuke optie:

Lekker eten in Pattaya op de 24e decemebr kerstdiner !!

meldt je bij me aan !

groet

Frank

Beste Frank,

Bedankt voor je reactie! Ik ben er inderdaad nog steeds mee bezig, en er zijn vast dingen die ik over het hooft zie. Ik zou het liefst vandaag nog een leuk gezond eettentje willen beginnen, maar de regels en de 2 miljoen Bath investering houden me nog even tegen. Ik heb nu al een buget van 40.000 euro maar wil toch nog even doorsparen tot ik ruim 55.000 heb. Tenzij ik een gemakkelijke manier vindt om onder deze eis uit te komen. Ik ken geen lokale ambtenaren, dus neem aan dat dit dan erg moeilijk wordt.

Ik heb nog een vraag wat betreft de locatie waar jij me misschien wat meer over kan vertellen. Ik zou graag, in tegenstelling tot de meeste in Bangkok buiten het toeristische centrum een eettentje willen starten.
Mijn vriendin woont in het noorden van Bangkok vlak bij een grote school genaamd ‘Udom Suksa’ met daar tegenover nog een andere grote school, waar heel veel westerse leraren opzitten die lesgeven in de Engelse taal. Nu kom ik daar regelmatig en er zit werkelijk nergens een tentje waar je goed westers kunt eten halen. En dan bedoel ik niet die harde stokbroodjes, en slappe tosti’s met doorweekte patatjes. Gewoon goed voedsel met zelfgemaakt brood uit een broodmachine. Ik zie hier een gat in de markt, en zou er graag gebruik van willen maken. Mijn vriendin zal daarnaast zorgen voor het Thaise voedsel waarmee zij veel evaring heeft.

Nu las ik ergens dat je als farang alleen iets mag beginnen ter bevordering van het toerisme. Nu weet ik niet of dit daar ook onder valt… en of dit dus kan?

Ik weet niet waar je dat hebt gelezen maar dat klopt niet. In ieder geval is een restaurant geen probleem om werkvergunning etc. voor te krijgen.