Geld verdienen op de markt in Thailand

Hoi allemaal,

Ik heb een Thaise vrouw en wonen nu in Nederland, we hebben een proef gedaan om verkoop te doen op de thaise buiten markten, is goed gegaan.
We hebben bij een fabriek in BKK kleding goedkoop ingekocht en op de markt verkocht, gemiddeld lag op 3000 bath winst per dag dat we op markt stonden.
Is genoeg toch?!?

Wil dat graag gaan doen, kan op die manier leuk rondreizen, en beetje geld verdienen, we zijn niet zo capatilistish, gezondheid en geluk is het belangrijkst.

Wil over een aantal jaar onze geluk in Thailand ook gaan beproeven, hoop hier veel te leren.

Alvast bedankt iedereen.

met 20 dagen werken 60.000 baht verdienen. Dat halen heel veel mensen in Thailand niet. Kennelijk heb je een gat in de markt ondekt :wink:

Zeker is dat genoeg.

Ik weet niet precies wat je verkoopt en hoe je dat aanpakt, maar hou er rekening mee dat het waarschijnlijk al wel eerder is geprobeerd.

maar als jij als farang wilt gaan werken zal je een bedijf moeten oprichten om een werkvergunning aan te vragen.
Anders ben je illegaal bezig en dan is 1 telefoontje van een jaloerse conculega voldoende om je een hoop ellende te bezorgen.

het alleen achter of rond de kraam hangen kan al voldoende aanleiding zijn om je op te pakken

1 like

Goede reacties allemaal, moet er wel bij zeggen dat de markt gerund wordt door me vrouw, verkoop kleding en nep goud, ik inversteer alleen maar. En de verkoop is niet iedere dag, en de vestivals zijn de beste verkoop punten, vanuit de winkel is het slecht handelen en moet je in Thailand een ruimte huren voor gelijk een jaar, en dat beperkt me wil op het rondreizen.
De schatting winst is 38.000 bath per maand, maar daar moet markthuur van betaald worden en de nieuwe inkopen.
Kan verklappen, markt voor auto schoonmaakspullen en dergelijken werkt ook goed.

Groetjes.

Ik heb geen economie gestudeerd maar is 38.000 baht dan niet de omzet?

omzet - kosten = winst

kosten = inkoop + kraamhuur + transport + arbeidsloon

Ja, sorry ik dacht dat wordt wel begrepen. Zal er een powerpoint van maken lol2.

Gaat er om dat je leuk kan werken, wat van het land kan zien en rijk zal ik nooit worden ook in Nederland niet dus wanneer de tijd daar is >>> maar.

38000 baht omzet lijkt me niet echt voldoende om van te leven tenzij het als aanvulling is op ander inkomen

Vraagje baco,

Ben een aantal keren in Thailand geweest en wel in verschillende plaatsen sq gebieden.

Phuket en de andere plaatsen langs zee en natuurlijk BKK zijn de duurdere plekken, maar rond Korat ( Nakhon Ratshasima ) is zo duur niet, heb al een slaapverblijf in Song Sang, 2 lay om een huis op te bouwen en een Thaise vrouw die ik zeer lief heb.

Onze bedoeling is over ongeveer 5 jaar naar Thailand te emigreren, en Song Sang als thuisbasis te hebben, en met de markt door Thailand te trekken, zal mooi zijn als we meerdere markten op kennen zetten met betrouwbare mensen erin zoals de broer van m’n vrouw dat ook doet.

Bij de markt in de plaats waar we dan zijn in goedkope hoteletje wonen of huisje huren, en na het werk lekker op straat eten.

Al met al is daar niet veel geld voor nodig.

En omdat we pas over meerdere jaren dat van plan zijn, ben ik wel hier al vast om informatie op te doen, kennis uit te wisselen en veel kennis tot me te nemen.
Wil niet geheel in het diepe duiken.

Enigste waar ik me zorgen om maak is die emigratiebeleid, de onzekerheid en dat je elk jaar je inkomen moet laten zien, en moet in hun ogen maar genoeg zijn.
En de startcapitaal van rond de 30.000,00 euries om het land alleen nog maar binnen te mogen!

Kijk als ik rijk was zat ik er al he.
Wil er hier achter komen wat zoal de mogenlijkheden zijn.

Nou groetjes,

Eric V.

Gewoon even ter info, maar heeft u die 30.000,- euro nodig om een bedrijf te beginnen in Thailand? Zo ja, heeft u die ook nodig als het bedrijf op naam van uw Thaise vrouw staat?

Kroonjuweel, als ik jouw posten lees dan ga je van investeerder naar chauffeur en roadie. Je zegt dat je vrouw de zaak runt, maar zoals ik het begrijp reis jij mee, rijdt je waarschijnlijk de bus en bouw je mee op. Ik kan me niet voorstellen, dat je gezellig naast je vrouw in de bestelwagen zit en verder geen ‘poot’ uitsteekt.
Verder is de markt-scene redelijk hard en wordt concurrentie zwaar afgestraft. In jouw geval is dat snel geregeld door voor elke “scheet” de politie op je af te sturen, die vervolgens je visum en wp controleren.

Dus, je hebt een work permit nodig.
Verder lijkt het me niet onverstandig om financieel de boel nog eens goed op een rijtje te zetten. THB 60,000 omzet is niet gek…maar als bij wijze van spreken maar 10% bruto marge op zit, dan heb je natuurlijk helemaal niets!

Ja, om een bedrijf te beginnen is een geinvesteerd kapitaal van 30.000 Euro nodig, plus nog wat andere voorwaarden.
Alternatief is een familiebedrijf, alles op naam van je vrouw, dus geen Company Limited, en daarvoor zijn geen minimum bedragen en eisen. Dit is te vergelijken met de Nederlandse eenmanszaak. Ook veel gunstiger wat betreft belastingen dan Co. Ltd.

1 like

Bedankt, dat lees ik hier wel vaker. Maar wat zijn de nadelen als je deze constructie aanhoudt? Ik las volgens mij ergens, dat ook al ben je getrouwd, je officieel nog steeds niet in het bedrijf mee mag werken… Klopt dat?

Voor werk, waar dan ook, voor wie dan ook, heb je een workpermit nodig.

Nadeel van die constructie: alles staat op naam van je vrouw, in voor- en tegenspoed.

1 like

En dat is toch wel een heeeeeeeel erg groot nadeel. Ik heb verhalen gehoord over farang die al meer dan 10 jaar samen waren en door het aangaan van zo’n constructie uiteindelijk toch gigantisch genaaid zijn door hun ‘geliefde’.

Duidelijk, een workpermit is gewoon nodig.

Maar, ik lees ook dat je die niet zomaar krijgt. Alleen bij bijzondere beroepen toch?

Veranderd er wat als ik bij mijn eigen thaise vrouw wil werken/mee helpen in de zaak? Of kan dat per definitie niet legaal?

Workpermit kun je vrijwel altijd krijgen, behalve bij de ‘verboden beroepen’. Meewerken in de zaak van je vrouw maakt wat dat betreft njiets uit.

Het bedrag van 30.000 Euro is trouwens niet correct, moet zijn 2 mio Baht, dus tegen de huidige koersen aanzienlijk meer dan 30.000 Euro. Sorry, had het eerder niet nagerekend.

1 like

Als ik het goed begrijp heb je dus altijd een workpermit nodig, ook als ik mijn vrouw gewoon wil helpen? Als dit correct is, dan blijven er nog 2 vragen over.

  1. Heb jij toevallig ergens een lijst/link van die verboden beroepen?

  2. Ik ben nu nog niet getrouwd. Kan ik ook bij mijn vriendin werken? Of moet je verplicht getrouwd zijn om legaal te kunnen werken bij je vriendin?

Ik lees net het volgende: Een bedrijf mag vreemdelingen in dienst nemen, maar moet per buitenlander een zeker bedrag aan geregistreerd bedrijfskapitaal aantonen en het bedrijf moet tenminste acht Thaise werknemers in loondienst hebben per vreemdeling.

Ik maak hier uit op, dat het dus niet mogelijk is om bij mijn thaise vriendin in de zaak te werken. tenzij, ze ineens 8 extra thaise werknemers in dienst neemt. Is hier niet wat anders op te verzinnen?

Overigens heb ik de lijst met verboden beroepen gevonden op: http://www.gateway2thailand.com/in-dienst/werken-in-thailand.html#verboden

Je moet getrouwd zijn. Het is 4 werknemers per 2 mio geinvesteerd kapitaal, geen 8 werknemers. Dat is alleen van toepassing bij Co. Ltd, bij familiebedrijven kom je weg met minder. Ik heb bijvoorbeeld maar 2 officiele Thaise werknemers.

1 like