Huisje centraal Mull ,Fort William

Hallo ,

we gaan naar Schotland voor twee weken ongeveer .
We doen Isle of Mull aan ,maar ook Fort William .
Weten jullie een centrale plaats voor een huisje daar zodat we het makkelijk kunnen rondtoeren .

Voor Mull had ik nog een vraagje ,wanneer je in Fort William logeert dan moet je telkens de ferry nemen naar Mull weet iemand welke ferry dit is zodat ik de site kan bekijken hoeveel het kost .

Het lijkt me nogal moeilijk om telkens de ferry te nemen .Dus misschien dan toch een huisje op Isle of Mull ?

Andere tips zijn ook welkom ,het is de eerste maal dat we gaan .
Alvast bedankt !

Goedemorgen Joyce,

ik heb geloof ik laatst ook al op je gereageerd. Over het huisje weet ik niet veel. Dan zul je even op de toeristische site van Mull moeten kijken.

Over de ferry: Er gaan twee verschillende veerdiensten naar het eiland. De meest voor de hand liggende gaat vanaf de kustplaats Oban. Als je in Fort William bent dan kun je de trein naar Oban pakken. Je moet dan volgens mij wel overstappen in Tyndrum als in me niet vergis. Als het goed is sluiten de overtochten naar Mull prima aan op de treinaankomsten. Er gaan namelijk ook maar een paar treinen per dag naar the Highlands dus dat kunnen ze wel goed afstemmen.

Je kunt in ieder geval met de trein vanuit Glasgow direct naar Oban. Over de veerdienstmaatschappij: de veerdiensten aan de westkust van Schotland worden bijna allemaal verzorgt door Caledonian macbrayne.

Groeten,

Michel,
www.groot-brittannie-liefhebbers.nl

(ik hou er niet van om direct reclame te maken voor mijn eigen site maar kijk maar op de openbaar vervoer-pagina, daar vindt je de site van Calmac en de routekaart van de ferries. Dat is wel zo handig).

Hoi Michel ,

ja je hebt eerder op een andere bestemming gereageerd toen we naar Devon gingen Ex en Dartmoor .

Bedankt voor de info ,ik had al een kijkje genomen bij je link .
We gaan met de wagen dus we komen af van Newcastle Upontyne ? Dus dan volgen we richting Oban en willen we langs Fort William terugkeren om te eindigen in Edingburg voor enkele dagen .

We denken met vier dagen genoeg te hebben voor Mull ,Iona en Staffa .
Ik had graag op Tobermory verbleven of Craignure .
Nadien denk ik in Speyside niet ver van Fort William .en van daaruit weer een andere bestemming .

Joyce1

Hallo,

dat klinkt goed allemaal, en logisch. Met de boot naar Newcastle is inderdaad de meest logische optie qua afstand t.o.v Schotland.

Ik denk dat 4 dagen op Mull ook wel genoeg is al is er altijd wel meer te zien en doen uiteraard. Maar aangezien Iona heel dicht bij Mull ligt is en een trip naar Staffa waarschijnlijk ook niet de hele dag duurt (daar ga ik vanuit althans) lijkt het mij dat je in 4 dagen een hoop kunt zien.

Ik weet niet welke boot je vanaf Mull wilt nemen als je richting Fort William wilt, maar je kunt dus ook van Tobermory naar Kilchoan (ipv Craignure naar Oban). Klichoan ligt aan de andere kant van the Sound of Mull ten noorden van het eiland. Niet dat het veel uitmaakt, beide havens liggen ongeveer even ver van Fort William. Dat kun je als je op Mull bent ook nog wel uitzoeken.

Veel plezier in ieder geval,

Michel

@ Starling ,

we nemen de boot van Oban naar Crraignure op Mull . Wel 114 pond heen en terug en vooraf te boeken . Niet goedkoop die ferry .
Maar Tobermorry ligt toch op Mull ? Dus Tobermory naar Klichoan is een vaarroute naar hoger gelegen gebied dan ?

Hallo Joyce,

114 pond is inderdaad niet heel goedkoop. Tobermory ligt ook op Mull. Dat ligt net als Craignure ook aan de oostkust van het eiland maar dan noordelijker.

Kilchoan is inderdaad een klein dorp in noordelijker gelegen gebied, genaamd ‘Ardnamurchan’. Dat is ten zuidwesten van Fort William. Als je vanaf deze plaats naar Fort William rijd dan kom je langs Loch Shiel (althans in de buurt) en de plaats Glenfinnan. Dat is de plaats waar dat grote monument van Bonnie Prince Charlie en het mooie spoorwegviaduct uit Harry Potter te vinden is. Dat moet met de auto ook prima te doen zijn. Hier is overigens de link van de overtocht van Tobermory naar Kilchoan (van de calmac-website):

Dat is zo te zien maar een korte overtocht.

Groeten,

Michel

Nog niet alles om een mooie trip samen te stellen !! Bedankt voor de info ,weet nog niet waar ik heen ga wanneer ik van Mull af kom .

Probleem is dat we zaterdags van Mull komen , de Jacobite rijdt niet in het weekend . Dus daar verlies ik tijd ,dan moet ik in Fort William wachten tot de maandag voor de Jacobite die we van plan waren .Maar ik kan iets anders doen dan afwachten ,dacht erover om toch nog naar Aviemore te gaan en dan terug te keren naar Fort William ,ook een nacht of twee . Dan naar Edinburgh twee nachten en dan naar Newcastle terug naar de Ferry .

die tweede week zit nog niet ineen grrrr …er is ook zoveel !

Als we de ferry nemen Kilchoan -Tobermory kost het minder . Op kms komt het zo’n 76 km verder rijden van Newcastle Upon Tyne -Kilchoan . Newcastle -Oban is maar zo’n 76km dus minder rijden .

Als we doorrijden naar Kilchoan om daar de ferry naar Tobermory te nemen is dus goedkoper .
Missen we dan een schitterende scenery van de tocht die de ferry maakt van Oban naar Craignure ?

Hallo Joyce,

Ik heb die overtochten nog niet gemaakt dus ik kan het je niet vertellen. Het lag een tijdje geleden in de planning maar het is er toen niet van gekomen. Het zullen ongetwijfeld allebei mooie overtochten zijn omdat ze beiden niet heel erg ver uit de kust varen en je ongetwijfeld de bergen en kusten in de verte kunt zien. Kilchoan ligt tevens in één van de ruigere delen van Schotland (Ardnamurchan, Sunart etc) en bergachtiger dan de omgeving rond Oban dus de autorit daarheen zal ook mooi zijn. Misschien wel mooier dan naar Oban. Dus als de tijd geen probleem is en het geld scheelt, zou ik zeggen: doen. Of je gaat heen via de ene veerdienst en terug via de andere (als het mogelijk is uiteraard), dan kun je het beide ervaren.

Michel

Hoi Michel ,

zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk . Gewoon enkeltje kopen en de beide vaarten doen . Ik heb op je site gekeken naar de vaarroutes van de ferry .
we denken eraan om een 6 day’s return ticket te nemen . We verblijven een week op Mull aan Loch Buie na Iona en Staffa ,Tobermory en Calgary te hebben gezien ,denken we dat het misschien verstandig is om dan voor zo’n een ticket te kiezen om dan een paar dagen een tochtje te kunnen ondernemen eens naar Ardnamurchan ,dan een dag via Ardnamurchan naar Fort William te rijden of zou de afstand dan weer te ver zijn om dit te doen denk je ?

Complimenten voor je site Michel ,ik vind het heel mooi gedaan heel informatief en wij Great -Brittannië lovers vinden het fantastisch :thumbsup: :thumbsup:

Dank voor het meedenken !

Bedankt voor de complimenten Joyce, het is ook de bedoeling dat mensen zoals jij allerlei informatie ervandaan kunnen plukken. Mooi dat dat enigszins gelukt is.

Dus als ik het goed begrijp blijven jullie een dag of 5 op Mull (aangezien je een 6 day’s ticket neemt) om daarna terug te gaan naar het vaste land om een dag Ardnamurchan te zien en daarna een dag Fort William? Dat moet wel te doen zijn. Kilchoan is niet ver van Ardnamurchan (1,5 uur rijden schat) en Ardnamurchan is ook niet ver van Fort William (ook 1,5 a 2 uur denk ik). Aangezien het straks ook redelijk lang licht is 's avonds en je niet te laat in de ochtend vertrekt moet er wel tijd zijn om behoorlijk wat te zien.

Hoi,

Ik weet niet wat jullie precies willen van een huisje, maar ik zit nu in een fijne Bed&Breakfast: www.bed-breakfast-appin.co.uk. Ongeveer een half uur rijden van Oban en ook een halfuurtje of minder van Glencoe. Heel betaalbaar, korting bij meer dan twee nachten, groot ontbijt, aardige gastvrouw, mooi uitzicht over een loch.

Vanwege de kosten van de auto meenemen op de ferry, kies ik voor slechts 1 dag een georganiseerde boottour naar Staffa, Iona en the Treshnish Isles, vanuit Oban (via Staffa tours). Dus zo laat ik de auto in Oban en hoeft die niet op de ferry, en overnacht ik niet op Mull.

Misschien is dat voor jullie ook het overwegen waard, en dan zou je misschien naar Skye kunnen rijden, daar is volgens mij wel een brug.

Nog een kleine tip… In de afgelegen gebieden zijn soms alleen wegen waar maar 1 auto op past, met telkens uitstulpingjes om elkaar te passeren. Handig als je het van tevoren weet dat je dat kan verwachten.

Succes met alle keuzes…
Cécile

Hoi Cecilia ,

bedankt voor je reactie . Ook het overwegen waard ,een goeie tip in verband met de Ferry wel .

We hebben gekozen om Mull uitgebreid te verkennen . Dus we verblijven er een dag of vijf ,doen Iona ,Staffa ook bezoekje aan Tobermory en Calgary Bay en Dervaig waar Anthony Hopkins een "take "had op de begraafplaats in een van zijn films .We kiezen voor een enkeltje van Oban naar Mull .De terugweg gaat via Tobermory waarschijnlijk naar Kilchoan . Deze terugweg ligt nog niet echt vast .
Skye gaan we ontdekken op een volgende trip ,ik heb al wat rusttijd nodig :wink:

Verder doen we nog Fort William -Mallaig. Hopelijk wanneer we in Mallaig aankomen is het een zonnige dag dan kunnen we een tip zien van Skye .Wat heel mooi blijkt te zijn ,doen jullie het enkele dagen aan ?Als het schema het toelaat nog Glencoe , Newcastle doen we zeker aan ,na het groen en de natuur van Mull . Misschien een dagje Glasgow en Edinburgh en nog wat van ofwel de Trossachs ofwel Aviemore is nog te beslissen .

Hartelijk dank voor je tips !
Voor jou ook een heel fijne reis en veel plezier .

Groet Joyce

Ik heb wel nog nieuwe informatie vanuit Lochbuie gekregen op Mull om naar Fort William te vertrekken .

**De beste ferry om te nemen is van Fishnish op Mull naar Lochaline (20 min )
Dan rijd je 40 mijl om dan in Ardgour een andere ferry te nemen (5 min) Dan is het maar 8 mijl meer naar Fort William . De Tobermory Kilchoan trip is langer ,duurder en je moet meer rijden met de wagen .
De Fishnish ferry komt ook meer frequent .
**

Jullie? Wie zegt dat ik met nog iemand anders reis? :wink:

De boottocht Oban - Craignure vond ik niet zo spectaculair hoor, gewoon een hoop water 3 kwartier lang. Het is gewoon een manier om van a naar b te komen. Alleen vlak voor aankomst in Craignure zie je een aardig kasteeltje.

Ik ga niet naar Skye, heb maar 5 dagen.

Als je naar Staffa gaat, zorg dan dat je zeker ook naar de Treshnish Isles gaat; op Lunga (een van die Treshnish) stikt het van de papegaaiduikers (google maar eens wat foto’s) en andere mooie vogels, en je kunt heel dicht ij die papegaaiduikers komen, 2-3 meter. Wanneer ga je? In juni komen hun eieren uit. Voor mij was Lunga een van de reis-highlights uit mijn leven.

Oeps ! Met vrienden en soms alleen ? je bent wel avontuurlijk aangelegd ,ik heb wat in je reisblog gelezen .

Voor de eilanden ,kun je ook aparte tours boeken ? Ik bedoel dan om Iona apart te nemen . Wil ook nog wat tijd hebben om te wandelen en te bezoeken .

De papegaaiduikers gaan we zeker zien ,we zitten op het goede moment op de eilanden .

Je bed & breafast ziet er ook aardig uit !
Ons verblijf op Mull is ook echt met een uitzicht over Lochbuie .
Heb er ook contact gelegd met iemand die er woont die we gecontacteerd hebben om een rondtrip op Mull te maken via het adres waar we verblijven .

Groetjes Joyce1

Inmiddels staan m’n foto’s allemaal hier. :slight_smile:

Hoi Cecilia ,

bedankt voor de link met je foto’s ! Mooie foto’s ,kippenvelmoment gehad :nod:
Je had zo te zien wel heel mooi weer ! Zie ik je op de foto naar boven stappen op Iona met zonnebril op ? Hele mooie foto’s van de puffins ook echt een mooie omgeving !
In Apin was dit in het cafe/tearoom van het Castle Stalker genomen de foto van Stalker ,ik had ergens gelezen dat je van daaruit ook een heel mooi zicht had op Castle Stalker .
Nog even voor mij ,minder dan een weekje nu :cheer:
Ik heb al een mooi voorproefje met deze foto’s .
Ik zie dat je de lens veel verandert ,zet je er telkens een andere op dan ??

Onze digitale camera heeft het begeven verleden week (zucht…) Het wordt haastwerk om een andere te halen nu … moet ook rekening houden dat ik in september met cursus fotografie ga starten ,dus weet even niet goed wat ik moet nemen .Met onze digitale camera vond ik voor ons leken dan ,wel goeie fotootjes nemen .In mijn album hier staan er een paar .

Heel leuk dat je een fijne reis gehad hebt met heel veel mooi weer ! 't Zag er warm uit ,zag ook spelende kinderen in het water !

Groetjes Joyce1 :dag:

Hoi,

Ja die foto’s van Stalker zijn genomen vanaf het pad dat loopt bij dat cafe van Castle Stalker.

Mijn oude Canon EOS 300D uit 2004 is ook helemaal niet meer fijn, ik had nu de Canon EOS 20D body van een vriendin geleend, en daar mijn eigen lens op gezet.
En juist omdat ik graag reis en niet graag veel verschillende lenzen bij me draag, en ook liever niet de hele tijd met wisselen bezig ben, heb ik een Tamron lens van 18-270mm. Geen goedkope grap maar wel heel fijn voor op vakantie. Je kunt binnen een paar seconden een landschapsfoto maken en een close-up (inzoomen).
Ik heb wel diverse fotocursussen gedaan en ook zelf veel gelezen en uitgevogeld en geprobeerd. Ik werk meestal half-automatisch op de AV-stand, dan kies ik welk diafragma ik wil en de camera kiest de sluitertijd erbij. En ik let wel op de ISO-waarde ook telkens.

Ik ga ook nog wel meer cursussen doen en wil dan nog wel wat andere lenzen erbij. Maar ook eerst een andere body want die vriendin wil de hare natuurlijk wel terug… ik zoek nu tweedehands… Ja het is lastig, vooral nu zoveel compactcamera’s telkens meer kunnen, en natuurlijk veel minder wegen.

Veel plezier in ieder geval en zorg dat je voldoende reserve-batterijen en geheugenkaartjes bij je hebt. :slight_smile: