4 weken Borneo tips gevraagd?!

Hee,
Wij gaan halverwege augustus met zn tweetjes voor 4 weken naar Borneo.
Ons plan is:

KL - Miri
Miri - Mulu
Is de headhunters trail de moeite waard? Moeten we dan de hele trip de backpack meenemen en gelijk door naar Limbang, of is het beter na de trail terug te gaan naar Mulu en vanuit daar de reis voort te zetten?

We willen een klein stukje Brunei (hoofdstad) meepakken en dan met OV naar KK, dan naar de mt kinabalu en poring hotsprings, vanuit daar naar Sandakan om daar evt naar de schildpadden te gaan (Heeft iemand tips voor een eiland dat minder toeristisch is dan turtle island?) het Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre bezoeken en een trip over de Kinabatangan river.

Is het de moeite waard om Danum Valley te bezoeken? We hebben gelezen dat dit ongerepte jungle is, maar weten niet of dit van toegevoegde waarde is als we ook in Mulu NP zijn geweest…?

Het laatste gedeelte van de reis willen we duiken en snorkelen (evt PADI halen) Heeft iemand tips om mooi te duiken, maar wel tegen een beetje een schappelijke prijs??

We vliegen naar KL vanuit Tawau.

Nog enkele basic vragen:

  • We nemen een lakenzak mee, is een slaapzak ook nodig?
  • Muskiettennet meenemen? geimpregneerd?

Als iemand verder nog tips heeft…? heel graag!

Bedankt alvast!

Eefje en Moniek

Headhunter trail is zeker de moeite waard, maar ligt uiteraard aan wat je graag wil zien/ doen. Als het gaat om het spotten van beesten kun je dit beter overslaan want je ziet weinig. Vanaf Mulu loop je de eerste dag 8,8 km naar camp 5 en van daaruit is het nog 11,3 km verder vanwaar je met bootjes verder moet wat afhankelijk van de waterstand ong. tussen de 2- en 4 uur kan duren. Daarna nog een uurtje rijden naar Limbang.
Natuurlijk gaan de meeste mensen voor de Pinnacles naar Camp 5 en alle verhalen die je hoort over hoe zwaar het zou zijn kloppen. Maar het is ook een geweldige uitdaging en een absolute aanrader. De meeste mensen gaan dan de dag erop weer dezelfde 8,8 km terug. W.s. met name om het feit dat je je bagage niet mee kunt nemen onderweg. Zo’n eind wil je niet met je koffer/ backpack sjouwen. Er zijn wel een aantal local agents bij wie je van alles vantevoren kunt boeken en het valt ook te regelen dat je je grote bagage dan vooruit stuurt per vrachtvlucht naar Limbang. Dan kun je dus makkelijk de 11,3 km. die overblijven doen En dat is dan ook de daadwerkelijke headhuntertrail.
Slaapzak is niet perse nodig maar in camp 5 is het 's nachts soms best koud, maar wil wel met kleren aan in je slaapzak. Mt Kinabalu is zeker koud als je halverwege bent en geen slaapplek in Laban Rata kunt krijgen maar er liggen zat dekens.
Muskietennnet is handig. In Camp 5 trouwens ook wel te huur bij de staff, moet je even vragen want dat scheelt weer gesjouw (maar op is op)
Danum ben ik nooit geweest, Turtle Island ook niet. OP Pulau Tiga is duiken vrij goedkoop (Proefduik incl. open water dive is 250 Rm dacht ik) en niet erg toeristisch
Vanaf Limbang zit je heel dichtbij Brunei dus wat dat betreft handig om Limbang mee te pakken, al is het stadje zelf weing soeps. Ook makkelijk met de boot via Labuan naar KK, of met de bus via Lawas naar KK.
Ok, ik hou t hier even bij…

Grrag gedaan hoor!

Sorry dat we nog niet gereageerd hadden…ik zie je tweede bericht nu pas. We wilde je wel nog bedanken. We spreken namelijk vaker wat samen af om ons in de reis te verdiepen…hier hadden we even geen tijd meer voor gehad. We waarderen erg dat je ons allerlei tips hebt gegeven. We gaan snel weer bij elkaar zitten om verder plannen te maken en gebruiken we je tips zeker.
Groetjes Eefje

Ik bedoel het ook niet zo kwaad hoor! Veel plezier met allereerst de voorbereidingen en als er nog vragen zijn…

Dank je…We zijn nu bezig met het plannen van de terugreis van Tawau naar KL. Komen we met 4 weken een beetje uit met deze planning…Zou je eerder terug gaan naar KL om daar nog wat te bekijken of hebben we de tijd hard zat nodig?

Hoe lang hebben we nodig op mulu als we de grotten daar willen zien en de pinnacles…en evt andere dingen…?

Het is afhankelijk hoe je het wilt plannen.

Er is een 4 dagen 3 nachten trip.

Bij aankomst op de luchthaven begin je dan gelijk met je programma.

dag 1: bezoek aan: Mulu – Deer & Lang Caves

dag 2:bezoek aan:2 Wind & Clearwater Caves en je gaat dan door tot Camp 5

dag 3:Gunung Api / Pinnacles

dag 4: Camp 5 – Mulu Airport

Zelf zou ik er persoonlijk voor kiezen om nog 1 dag ervoor en1 dag ernaar bij te boeken om te relaxen.
Aangezien de pinnacles een zware tocht is zou ik zeker een dag extra nemen om bij te komen en te relaxen.

Zelf zijn wij we 4 dagen 3 nachten geweest en hadden liever nog een dag extra gebleven.

Mocht je nog op zoek zijn naar een goede organisatie die deze trekkingen organiseert weet ik er wel 1.
Maar dan hoor ik het wel.

Heel veel succes bij het plannen.

Voor een trip over de Kinabantang river zou je eens naar Uncle tan kunnen kijken.
http://www.uncletan.com/
Het is wel erg primitief maar zeer zeker een hele ervaring.
Wij hebben hier heel veel wildlife gezien,er wordt heerlijk voor je gekookt en het is er erg gezellig.
Ook is de prijs erg gunstig voor een 3 dagen 2 nachten tour.

De beste duikspot in Borneo is Sipidan maar is erg prijzig!
Ook kan je erg goed duiken in Kota Kinabalu bij het eiland Sapi,en de omliggende eilanden,Hier liggen de prijzen velen malen lager.
Ook kan je daar een padi cursus doen.

Basic vragen:

Wij hebben geen muskiettennet meegenomen,op vele plaatsen waren ze niet nodig,en waar ze nodig waren waren ze aanwezig.

Een slaapzak meenemen is denk ik overbodig. Mocht je het ergens nodig hebben zal het wel aangegeven worden.
Wij hebben het niet nodig gehad.

Wat ik je wel als tip mee wil geven,en dit geldt dan voor jungle trekkingen als je ergens primitief moet slapen.
Neem een lakentje mee en een klein kussentje.

Bedankt voor de reactie, goede tip. Is het handiger om zĂłn pakket te doen dan dat je het zelf doet of moet het toch allemaal onder begeleiding? Ik ben wel benieuwd naar die organisatie?
gr Eef

Ik vind persoonlijke een pakket beter,dit is eigenlijk altijd voordeliger omdat hier ook je overnachtingen bij zitten en alle maaltijden.
In Mulu mag je niet de grotten bezoeken zonder gids,je moet dan een gids regelen bij de headquaters van het park.
Je betaald meer als je losse overnachtinen,gidsen moet huren.
Een pakket is veel goedkoper.

Hier de link van de site:

Homepage:

1 like

Ik zie dat dat pakket 300 euro kost…gaat dat niet goedkoper denk je??

Dit is zijn wel de prijzen waar je op moet rekenen.
En vele zijn nog een stuk duurder.
Ze hebben verschillende tours in Mulu,bijv zonder Pinnacles.
Dan wordt het wel goedkoper maar is een keuze die je dan moet maken.
En vergeet niet dat hier je overnachtingen en maaltijden ook bij inbegrepen zijn.
Dus als je zo’n tour zou boeken betekend dat het je 75 euro per dag kost incl bijna alles.
(alcohol en frisdranken zijn niet inbegrepen) water,koffie,thee wel.

Ok misschien valt het dan inderdaad wel mee. zo ver had ik me er nog niet in verdiept. bedankt alvast voor alle info.

Graag gedaan,en succes met het plannen!

We twijfelen of we vanuit mulu terug naar Miri zullen gaan of naar KK, het lijkt ons wel leuk om Brunei te bezoeken maar volgens mij kan dit ook goed vanuit KK. Weet iemand een reden om terug te gaan naar Miri en zo naar Brunei te gaan??
En is het noodzakelijk om nu de vlucht vanuit Mulu te boeken aangezien de kans bestaat dat de vluchten vol zitten? of is de kans groot dat we ter plekke een vlucht boeken, aangezien we dan flexibeler zijn in Mulu NP?

En hebben we een wereldstekker nodig? En wat is dan het slimste om te doen, beide een wereldstekker meenemen of 1 wereldstekker en een verdeeldoosje?

Ik heb toch nog een gekeken naar het los boeken van de pinnacles en de caves… ik heb gekeken op mulupark.com. Als ik een berekening maak van alles wat we willen zien dan kom ik toch niet aan 300 euro. Ik zal even de kosten op een rij zetten.
national park pas 30 rm =7,75
5 nachten in hostel a 41 rm =10,59x5=52,95
langs en deer cave dag tour 105=27,10 of halve dag 75rm 19,36
clearwater en windcave 20rm= 5,16 icm pinnacles
aanvullend de skywalk 35 rm =9,-
aanvullend night walk 10rm=2,58
en de pinnacles 325 rm =83 euro
In totaal kom ik dan uit op 187, 54 hier zit dan geen eten en drinken bij maar moet ik daar dan nog meer dan 100 euro voor tellen?
Zie ik hier dingen over het hoofd?

Voor Borneo heb je idd wel een wereldstekker nodig.
Als je meerdere apparaten teglijk op wilt laden is het handig om een verdeeldoosje mee te nemen.
Aan een engelse stekker heb je genoeg!,dat is hetgeen wat daar gebruikt wordt.

1 like

Dit betekend dat er een verschil is van 112,46 maar heb je geen eten en drinken.
Dit betekend dat je minimaal voor 5 volle dagen moet eten en drinken.
Maaltijden 3 keer per dag,en je drankjes.
Ontbijt 5 euro x 5=25 euro
luch 7 euro x 5= 30 euro
diner 10 eurox 5= 50 euro
Dit zijn de prijzen ongeveer afhankelijk van wat je eet.
Dan kom je al op 105 euro
En dan moet je nog voor al deze dagen drinken.
Frisdrank en water is redelijk goedkoop maar wil je een biertje betaal je al aardig wat meer.
Voor wijn betaal je de hoofdprijs!.

Hoe je het nu in gedachte heb is ook mogelijk alleen slaap je in een hostel.
Bij het pakket niet.
En uiteindelijk is los toch duurder dan een pakket.

1 like