2,5 week borneo 2x jungle?

Hoi mede reizigers,

ik ga samen met mijn vriend 2,5 week naar borneo (low budget backpacken)
we willen de headhunters trail van 4 dagen doen(incl grotten) en de kinabatangan river 3 dagen safari.
weet iemand of dit leuk is om beide achter elkaar te doen? of een beetje dubbelop?

onze planning is:
vliegen kul-miri-mulu
headhunters trail en pinnacles eindigd in limbang (waar moet je dit reserveren? of kan dit ter plekke)
per boot naar brunei (of is rechtstreeks naar kk ook mogelijk via palua labuan?)
* bus limbang-kk sneller of de boot?
*wat te doen in 1 dag brunei eventueel?
* is er wat te doen op labuan (erop slapen/relaxen aan het strand/snorkelen?) of alleen een doortocht?
naar KK voor de doortocht naar sandakan
sepilok voor de oerang oetangs en de kinabatangan safari 3dgn reserveren waar???
vanaf sandakan terugvliegen kuala lumpur.

iemand tips wat betreft deze route? wat zou je niet/wel/anders doen?
iemand de headhunterstrail gedaan? hoe was dit?

Hoi Tamaravo,

Wij vertrekken a.s. zondag en hebben toevallig dezelfde planning, alleen iets andere volgorde:

1 Brunei (vlucht vanuit Kuala Lumpur)

2 Boot naar KK, inderdaad via Labuan (volgens mij op Labuan weinig te beleven)

3 KK als uitvalsbasis voor de rest van onze reis (logeren bij een vriend)

• 3 dagen Mulu (retourvlucht KK-Mulu)
  • 3 dagen Sepilok en Kinabatangan (retourvlucht KK-Sandakan), geboekt via Kinabatangan Jungle Camp. Redelijk basic, maar niet helemaal ‘back to nature’. Gulden middenweg dus.
  • Tussendoor steeds paar dagen ‘vrij’ bij die vriend in KK om te relaxen bij de kust.

Volgens mij zijn Mulu NP en Kinabatangan 2 totaal verschillende parken. Mulu = grotten en jungle walks, Kinabatangan = rivier en Orang Utans. Wij hebben er dus bewust voor gekozen om ze allebei te doen.

Voor Brunei heb ik van onze ‘local’ vriend de volgende tips gekregen: Museum, Moskee en Paleis van de Sultan en Water Village in Bandar Seri Begawan.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Groeten
Marielle

Hey!

bedankt voor je reactie!
Ik denk dat we brunei zeker even mee gaan pakken.
Hebben jullie de tours en slaapplekken in het mulu np ook al gereserveerd? of kan dat ter plekke?

Heb je toevallig ook tips over het beste eilandje om even tussendoor 1 of 2 dagen te relaxen bij kk?

weet iemand hoe het zit als je de headhunterstrail doet, (van ong 3-4 dagen) en dus begint in mulu en eindigd in limbang, hoe het dan zit met je spullen? kan je je backpack naar het eindpunt laten brengen en zelf de trekking met een klein tasje lopen?

Bedankt!

Tamara

Hoi Tamara,

Slaapplekken in Mulu NP (HQ) hebben we al gereserveerd via www.mulupark.com, de tours nog niet. Doen we ter plekke. Alleen weet ik niet hoe het met de Headhunterstrail zit.

Relaxen kan op de eilanden van Tunku Abdul Rahman NP!!

Groeten,
Marielle

Hoi Tamara,

Wanneer vertrekken jullie naar Borneo en Brunei? Als je in september gaat is het misschien leuk om rond 11 september in Brunei te zijn. Op 10 september eindigt de Ramadan, en in de drie dagen erna is het feest in Brunei, en het paleis van de Sultan is dan open voor bezichtiging. Dit zijn de enige drie dagen per jaar dat het paleis toegankelijk is! Er is een uitgebreid buffet, en je kunt in de rij staan om de Sultan een hand te geven (als man dan, vrouwen mogen alleen zijn vrouwen een hand geven). Het paleis is zeer waarschijnlijk op 11, 12 en 13 september open (dit hangt af van de stand van de maan, die bepaalt op welke datum de Ramadan officieel is afgelopen).

Overigens zijn 31 augustus en 16 september ook nationale feestdgane op Borneo, veel locals hebben dan vrije dagen. Rondom die dagen zou ik zorgen dat je je binnenlandse vluchten nu alvast reserveert.

Groeten Jessika

1 like

Hoi!
Bedankt voor jullie goede tips,
we gaan pas 16 september naar borneo. dus we missen het helaas net.
Het plan is dan om naar mulu np te gaan, dan naar kk en de eilanden daar. op welke eiland is het het leukst om te relaxen/snorkelen/wandelen?
dan door naar sandakan voor de safari.
Nu al zin in!!!
weet iemand als je de headhunterstrail die eindigd in limbang ipv mulu hoe het dan zit met je grote backpacktas? moet je die al de tijd gewoon meeslepen?

Hoi,

Wij zijn ook druk bezig met het plannen van onze trip. Komen 11 September aan in Kuching, zijn daar een aantal dagen en vliegen daarna door naar Miri. Veel gehoord dat je op tijd moet boeken in Mulu dus zijn we nu ff aan het uitzoeken. En dus ook de Headhunters trail.

Dit is wat uit de google search kwam:
http://www.mulupark.com/htm/forest_activities/index.htm

Op deze site staat ook veel:
http://www.borneotrails.com/tour.cfm

Maar zelf hebben wij ook nog niet echt iets gevonden, dus mocht er iemand nog tips hebben, graag!

Wij komen 16 september smiddags in mulu np aan, wanneer komen jullie aan?
ik heb gelezen dat je ook alleen de accomodatie kan boeken. omdat namelijk veel vanuit groepen gedaan wordt. en je ook voor een groepsprijs (3-4-5 personen) moet betalen. Ook al ben je met 2 bij het reserveren. Dan ben je dus duur uit.
Hoe doen jullie het met spullen? gaan jullie heel die trail met je grote backpack lopen?
Bij die site van de borneo trails staan geen prijzen klopt dat?

Wij gaan 17 september naar Miri. Zijn nu een hostel aan het regelen, maar hebben nog niks qua jungle tocht.Jullie wel?

Wij zijn net terug uit Borneo en hebben de Pinnacles Trail gewandeld.
Het is absoluut verstandig om Mulu van te voren te boeken. Alles zit soms al een aantal maanden van te voren vol.

Wij hadden het al een aantal maanden van te voren geregeld, maar helaas was de eerste nacht niet goed over gekomen. Toen hebben we bij een local net buiten het park overnacht. Dat is wel goed te doen last minute. Net buiten het park heb je de volgende mogelijkheden:

• Betty’s homestay, +60128753517, 15 ringgit
  • The Melinau Transportation, 012-8711372, 40 ringgit
  • Benerat Lodge, 012-8703541
  • Benerat Inn, +6082419337.

Bovenstaande hostels zijn basic, maar prima voor backpackers die een goedkope overnachting willen of niets meer kunnen regelen, omdat alles in het park volgeboekt is.

De Headhunters trail moet je van te voren ook al vastleggen. Je moet vast reserveren voor de overnachtingen en omdat er maar beperkt plaats is, zit ook dit snel vol. Je kan bellen naar Mulu NP Headquarters op +6085792300.
Als je reserveert, kun je gewoon aangeven dat je de boot met anderen wilt delen zodat het betaalbaar blijft. Dat hadden wij ook gedaan en is allemaal goed gekomen.

Wij hadden onze bagage achter gelaten bij Headquarters. Ik weet niet of dit voor jullie een oplossing is? Waarschijnlijk zijn er ook wel andere oplossingen mogelijk.

Verder zijn de Kinabatangan en Mulu inderdaad 2 heel verschillende plekken en is het juist leuk om dit te combineren in één reis.

Veel plezier en als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Groetjes,
Ellen

wow bedankt voor de tips!
luid en heel duidelijk!
Zijn der trouwens in die homestays ook kamers voor 2 personen?
en makkelijk naar toe te lopen vanaf het vliegveld? in de LP kan je namelijk niet vinden hoe je er moet komen.
bedankt!

Bij het vliegveld op Mulu staat een kraampje van The Melinau Transportation en daar verkopen ze tickets (ik geloof dat het 3 ringgit kost per persoon) naar de verschillende homestays.

Het is allemaal ook wel aan te lopen, maar dat is niet handig als je niet weet waar je naartoe moet.

Wij hebben zelf een nacht bij Ms Diang geslapen van The Melinau Transportation en zij had meerdere kamers. Ondanks dat iedere kamer uit 6 bedden bestond, kreeg ieder stel zijn eigen kamer. Wij kregen te horen dat de homestays niet bekend zijn bij toeristen waardoor het nooit echt druk is daar. Ik verwacht daarom dat je meestal een eigen kamer krijgt. Het sanitair deel je wel met andere gasten.

Ik heb twee jaar geleden het Pinnacletrail gedaan in Mulu (begin september), ik verbleef in het hostel bij het parkoffice. Ik was in de veronderstelling dat ik in Miri een package tour kon boeken naar Mulu met alles erin, maar dat bleek niet zo te zijn… Op Miri airport kon ik gelukkig meteen doorvliegen naar Mulu, maar ik had verder helemaal niks. Geen transfer naar het park, geen slaapplaats, geen tour, geen gids…Spannend! Lang leven backpacken :wink:

Maar het liep allemaal goed af. In het vliegtuig zat ik naast een local die in het parkoffice werkte dus zij regelde een jeep waarmee ik mee kon rijden. In het parkoffice heb ik mijn tours geregeld en ik kon in ieder geval de eerste nacht in het hostel terecht, daarna wist ie niet of er plek was. Maar er bleek plek zat te zijn. Ik kan het hostel bij het parkoffice wel aanraden, erg sfeervol! Je bent wel aangewezen op slaapzalen, maar ik vind dat wel wat hebben. Alles van mooi geboend hout, schoenen uit, klein restaurantje, midden in de jungle! Je kan er dus wel prima terecht zonder alles van te voren te boeken en dan kan je aanschuiven bij groepen.

De grotten zijn echt een aanrader! Vooral het zien uitvliegen van de 2 miljoen vleermuizen. Een nachtwandeling is ook erg speciaal, vuurvliegjes, tarantula’s (veilig in hun holletje). En dan het pinnacletrail (is het headhunterstrail niet de pinnacles plus een dag extra?) Dag 1 en dag 3 zijn relaxed, dag 2 is erg pittig (klimmen). Maar het is het helemaal waard, prachtig uitzicht! Zorg weer dat je een setje droge kleren houdt, want je bent zeiknat, echt doorweekt van je zweet, en daarna gaat het regenen. Vooral droge schoenen zijn voor de beklimming een must, dus loop op dag 1 op sandalen (je moet riviertjes door). Ook een EHBO setje heb je nodig voor de beklimming, de rotsen zijn door de vochtigheid erg glibberig.

Poncho ook handig, het regent daar iedere middag, een lekkere tropische bui.

Ik weet niet hoe het zit met je grote rugzak. Het Pinnacletrail gaat weer terug naar het parkoffice, dus ik had alleen mijn kleine rugzak mee. Staat het niet in de LP? Meestal hebben ze er daar ook wel over nagedacht, er zal vast een oplossing voor zijn.

Voor het basiskamp bij de pinnacles moet je zelf beddegoed meenemen…dat houdt in je lakenzak…(met meer ging ik niet sjouwen). Probeer als je ruimte hebt nog een warm vest mee te nemen, zodat je dat 's nachts aankan, het is fris. Je slaapt namelijk in de open lucht! (Wel met een dak boven je hoofd).

Ik heb het daar fantastisch gehad, beetje m’n hart verpand aan Borneo… Ik ga er nog eens terug! Veel plezier!