Ik heb twee jaar geleden het Pinnacletrail gedaan in Mulu (begin september), ik verbleef in het hostel bij het parkoffice. Ik was in de veronderstelling dat ik in Miri een package tour kon boeken naar Mulu met alles erin, maar dat bleek niet zo te zijn… Op Miri airport kon ik gelukkig meteen doorvliegen naar Mulu, maar ik had verder helemaal niks. Geen transfer naar het park, geen slaapplaats, geen tour, geen gids…Spannend! Lang leven backpacken 
Maar het liep allemaal goed af. In het vliegtuig zat ik naast een local die in het parkoffice werkte dus zij regelde een jeep waarmee ik mee kon rijden. In het parkoffice heb ik mijn tours geregeld en ik kon in ieder geval de eerste nacht in het hostel terecht, daarna wist ie niet of er plek was. Maar er bleek plek zat te zijn. Ik kan het hostel bij het parkoffice wel aanraden, erg sfeervol! Je bent wel aangewezen op slaapzalen, maar ik vind dat wel wat hebben. Alles van mooi geboend hout, schoenen uit, klein restaurantje, midden in de jungle! Je kan er dus wel prima terecht zonder alles van te voren te boeken en dan kan je aanschuiven bij groepen.
De grotten zijn echt een aanrader! Vooral het zien uitvliegen van de 2 miljoen vleermuizen. Een nachtwandeling is ook erg speciaal, vuurvliegjes, tarantula’s (veilig in hun holletje). En dan het pinnacletrail (is het headhunterstrail niet de pinnacles plus een dag extra?) Dag 1 en dag 3 zijn relaxed, dag 2 is erg pittig (klimmen). Maar het is het helemaal waard, prachtig uitzicht! Zorg weer dat je een setje droge kleren houdt, want je bent zeiknat, echt doorweekt van je zweet, en daarna gaat het regenen. Vooral droge schoenen zijn voor de beklimming een must, dus loop op dag 1 op sandalen (je moet riviertjes door). Ook een EHBO setje heb je nodig voor de beklimming, de rotsen zijn door de vochtigheid erg glibberig.
Poncho ook handig, het regent daar iedere middag, een lekkere tropische bui.
Ik weet niet hoe het zit met je grote rugzak. Het Pinnacletrail gaat weer terug naar het parkoffice, dus ik had alleen mijn kleine rugzak mee. Staat het niet in de LP? Meestal hebben ze er daar ook wel over nagedacht, er zal vast een oplossing voor zijn.
Voor het basiskamp bij de pinnacles moet je zelf beddegoed meenemen…dat houdt in je lakenzak…(met meer ging ik niet sjouwen). Probeer als je ruimte hebt nog een warm vest mee te nemen, zodat je dat 's nachts aankan, het is fris. Je slaapt namelijk in de open lucht! (Wel met een dak boven je hoofd).
Ik heb het daar fantastisch gehad, beetje m’n hart verpand aan Borneo… Ik ga er nog eens terug! Veel plezier!