4 weken Borneo tips gevraagd?!

In Miri zelf is niet heel veel te beleven vind ik persoonlijk.
Wat daar wel interessant is is de Niah caves.
Alleen als je naar Mulu gaat heb je best al wel wat grotten gezien.
Je kan natuurlijk ook gelijk doorreizen naar Brunei.
Brunei kan je vanaf Kota Kinabalu ook bezoeken.
Dit kan je doen met openbaar vervoer maar kost je wel heel veel tijd.
Er is ook een mogelijkheid om te vliegen vanaf Kota Kinabalu met Brunei air.
Air asia en Masswing vliegen hier niet meer op.
Het makkelijkste en snelste is om vanaf Miri naar Brunei te gaan dit kan per boot.

2 likes

probeer puala tiga niet zo duur.

1 like

We hebben een paar dagen geleden de vlucht van miri naar mulu geboekt (24-8), nu kregen we gister bericht van mulu NP dat we pas een dag later in het hostel terecht kunnen. Bij MASwings nagevraagd om de vlucht een dag later te doen, maar dat was niet mogelijk.
Is er buiten het Mulu NP nog ergens mogelijkheid om low-budget te overnachten?
Anders moeten we een nieuwe vlucht boeken voor 25-8 en dan gaan we 24-8 een dag naar Brunei vanuit Miri.
We willen ook de mount kinabalu gaan beklimmen, hoever van tevoren dienen we dit te regelen? kan dat als we aankomen in KK?
En wat voor bagage moeten we hiervoor extra meenemen? is een lange broek en een skipully (of thermoshirt) genoeg?

Net buiten het Mulu NP zijn een paar homestay’s:

-Betty’s homestay, +60128753517, 15 ringgit. email adres van accomedatie : betty.man19@hotmail.com
-The Melinau Transportation, 012-8711372, 40 ringgit

• Benerat Lodge, 012-8703541

Het is aanteraden de Mount Kinabalu van tevoren te reserveren vanuit NL.
Dit omdat er maar een aantal mensen per dag toegelaten worden.
De kans bestaat dus als je het pas in KK gaat regelen alles volgeboekt is, en je misschien heel jullie reisschema om moet gooien,als je echt de Mount Kinabalu wilt beklimmen.

Betreft bagage:

-Goede zaklamp/hoofdlamp
-Dikke warme trui,boven is het erg koud!
-Lange broek.
-Handschoentjes,dit is handig want er zijn stukken waar je met een touw naar boven moet klimmen.

Eventueel zou je nog kunnen overwegen om pilletjes tegen hoogteziekte mee te nemen.

Hoi
vergeet ook niet regen kledij, ik woon vlak aan de berg, Kg.Kiau en de laatse week elke dag regen.
Het best de beklimming vooraf boeken, de meeste zullen 3 dagen 2 nachten verkopen, doch kan ook 2 dagen 1 nacht geboekt worden, Amazing Borneo verkoop die, kan ook 1 dag beklimming gedaan worden, ik kan u hiernij helpen doch deze is zwaar en men moet over een goede kontitie beschikken.
De bas mini kan men nemen van KK (Perdana Merdaka) en kost 15 RM pas op ze zullen 20 RM vragen doch de prijs is 15RM.
U kan altijd mijn hulp vragen.

1 like

Ik heb Betty net proberen te mailen maar het adres doet het niet…

Weet je dan ook nog een goed adresje voor mount kinabale?
Ik ben alleen gisteren achter gekomen dat ik een scheurtje in mijn menisces heb en weet niet zeker of het mij lukt om de berg te gaan beklimmen ik heb al gehoord dat het een hele aanslag op de knieen is. We wilde daarom eerst kijken of ik de pinnacles aankan en dan beslissen of de berg gaat lukken voor mij. Stel dat we vanuit Mulu naat KK vliegen en daar gelijk mount Kinabale gaan regelen dan naar een eilandje om te duiken en als we terugkomen de berg doen…te korte tijd?

Dit is het enige emailadres wat ik van Betty heb.
Ik heb evt nog wel een paar andere opties voor in Mulu:

-Mulu river lodge 35 rm per nacht email: muluriverlodge@gmail.com
-Gunung Mulu Homestay 35 rm per nacht tel nr +60128504431,je kan boeken via sms.

Je kan ook via Mulu Np homestay’s regelen,je zou ook een mail daar naartoe kunnen sturen of dat ze nog ergens plaatsen over hebben.

Wat vervelend dat je een scheurtje in je menisces hebt.
Om dan de pinnacles te gaan beklimmen,weet niet of dat verstandig is.
De pinnacles beklimmen is veel zwaarder en intensiever dan de Mount Kinabalu beklimmen.

Het is een optie om van Mulu naar KK te vliegen en daar gelijk de beklimming regelen voor bijv 2/3 dagen later.
Je kan het ook ergens aan het begin van je reis regelen via internet daar.
Maar om op KK aan te komen beklimming te regelen,vervolgens naar een eiland gaan om te duiken en vervolgens gelijk de beklimming te gaan doen is geen optie.

Ik had wel al een keer gelezen dat de pinnacles zwaarder zijn…wat als je hoogtevrees hebt is het dan wel te doen?

Nog iemand een goede tip voor tour mount kinabale? Ik ben aan het zoeken op internet maar kom er niet helemaal uit met al die verschillende prijzen. ik vond er wel een op amazingborneo.com…weet niet of iemand hiermee bekend is?

Ligt eraan hoe erg je last hebt van hoogtevrees.
Er zitten behoorlijk stijle stukken in wat je moet klimmen.

Indien u last heb van de spieren zou ik deze niet aanraden. beklimming ok doch afdaling is zwaar.
Amazingborneo is betrouwbaar.

Als je het zelf doet spaar je 50 procent op de prijs want deze pakketten zijn echt wel heel duur voor wat ze zijn.
Lakenzak is altijd interessant, slaapzak is niet nodig om mee te sleuren warm genoeg daar.
Wij hebben altijd onze eigen care plus klamboe mee, soms zijn hun klamboes niet meer zo nieuw en de gaten zouden al eens iets door laten.
Zorg voor goed tropenkleding lichte kleur zodat je de leeches goed ziet zitten en op tijd kunt verwijderen. Hoed of pet zeker doen in de jungle leeches vallen ook van de bladeren.
Een goed product tegen insecten ook in de stad te gebruiken weinig malaria maar wel dengue !

Headhunters trail zeker doen !
Sepilok ook. Kinabatangan river doen verblijf als je kan in sukau.
Oh in sepilok niet kiezen voor paganakan voor zelfde prijs kun je verblijven in het sepilok jungle ressort mooi gelegen op 100 m van entree. Trouwens pracht van een zwembad erbij.

Staan nu startklaar om danum valley te verkennen dus zal nog vervolg kennen voor jullie tips.
Let wel op jullie gaan in hoogseizoen waardoor boekingen wat op voorhand zullen moeten gebeuren!

Groetjes
Catherine

@ Dancath … ik denk dat ze al ongeveer een jaar terug zijn dus het nu wel zo’n beetje weten allemaal. :smiley: :wink:

1 like