Ik ben hier samen met mijn familie twee jaar geleden naar Turkije verhuisd. Wij zijn hier een online webwinkel begonnen (http://www.lilypetshop.net), omdat wij vonden dat er hier zo weinig voor dieren te vinden was. Wij weten dus best wel veel over dieren hier. Als u vragen hebt over waar u een goede dierenarts vindt, waar het dichtst bijzijnde dierenasiel is of waar je een rashond kan kopen,… mag u die altijd stellen. Wij weten ook veel over het transport van huisdieren naar Turkije. U kan ons altijd mailen op [EMAIL=“lilypetshop@hotmail.com”]lilypetshop@hotmail.com of gewoon op dit topic posten.
Ja, toch op het vlak van de Turkse mensen wat bij te brengen over honden.
Zo zijn er nog veel mensen die schrik hebben van hun eigen hond. We proberen hun dan uit te leggen dat wanneer de hond springt, hij soms ook gewoon spelen wil.
En de dierenartsen zijn hier niet allemaal even bekwaam. Ze zijn soms meer uit op winst. Zo hadden we een dierenarts die ons zei dat als onze hond eten van een bepaald merk eten zou krijgen (dat je alleen bij de dierenarts kan krijgen), de oorontsteking vanzelf wel zou verdwijnen. Die misverstanden proberen we dus ook de wereld uit te helpen . Natuurlijk heb je hier ook wel bekwame dierenartsen.
En er zijn hier ook mensen die hun hond rot verwennen hoor!
Erger nog dan in België en Nederland!
Ja, het is hier echt droevig gesteld soms.
Maar er zijn hier echt wel mensen die heel veel van dieren houden!
Wij hadden vroeger ook een winkel in Antalya,
en daar kwamen mensen wel elke dag eten voor de straatkatten kopen.
De regering lijkt er wel wat aan te willen doen,
maar ze doen het op de verkeerde manier of geven het in de verkeerde handen. Mensen die er geen tijd in willen steken en er zoveel mogelijk geld uit willen halen.
Zelf hebben we ook een Kangal van op straat bij ons in huis gehaald.
Het is de mooiste die ik hier al gezien heb en we zijn echt super trots op haar.
Tegen iedereen die het horen wil zeggen we dat die mooie hond wel van straat komt. We hopen dat mensen dan stoppen met denken dat straathonden vieze beesten zijn.
Natuurlijk heb ik er niets op tegen dat mensen hun hond ergens gaan kopen, maar ik vind het gewoon jammer dat op de plaatsen waar je ze kan kopen de hondjes meestal viezer zijn dan wanneer je ze van straat plukt.
Wat een goed initiatief zeg ga vooral zo door met het goede werk. In nederland zien wijn dieren als gezinsleden in turkije word daar helaas nog anders naar gekeken! Ondanks dat het misschien voor jullie dweilen is met de kraan open is het toch goed dat jullie er wel tijd en energie in steken het moet ergens beginnen. Ik had een vraagje aan je ik wil dit jaar gaan emigreren en mijn kat meenemen maar het is allemaal erg onduidelijk hoe het gaat. Ik weet dat de kat de nodige inentingen moet hebben en een geldig paspoort moet hebben. Maar hoe dan verder kom ik niet echt achter. En ik wil graag duidelijk weten hoe het werkt! En wanneer ik haar mee kan nemen als ik aangekomen ben hoe lang gaat dat duren? Ik had ergens gelezen dat een kat na aankomst in turkije 30 dagen daar moet op het vliegveld moet blijven uit angst voor ziektes etc. Klopt dit? Ik hoop dat je me aan antwoorden kunt helpen! En ga zo door met het goede werk.
Ik heb mijn hond meegenomen naar Antalya en daarvoor had ik het volgende nodig: - een gezondheidsattest van de dierenarts
(gewoon naar je dierenarts gaan en er om vragen)
- een hondenpaspoort
- een rabies vaccinatie
(die moet wel 30 dagen voor aankomst gezet zijn)
Ik veronderstel dat het voor katten hetzelfde is, maar ik zal nog eens rondkijken op het internet.
Verder is het allemaal heel makkelijk verlopen hoor.
De douaniers hebben eens goed gelachen met het feit dat er een paspoort voor een hond bestaat en we mochten meteen door
Nog vergeten: dat van die 30 dagen op de luchthaven heb ik nog nooit gehoord hoor. Het zou me sterk verbazen dat ze zo de ziektes willen buiten houden…
Ben deze zomer naar Kïrkïkale geweest een dorp niet ver van Ankara… Daar viel het nog mee qua “honden”. Toen ik door een Turkse vriend werd mee gevraagd naar zijn “Dorps familie , overgroot moeder enzo” , was ik echt licht in shock. Ik had al veel gezien in Turkije honden met 1 poot , honden die gewoon overreden worden , dat ze honden slaan. Nu daar zaten die kinderen gewoon op die hond. 'S avonds bonden ze die hond gewoon met 2 poten vast aan een boom… Na lang aan dringen hebben ze die hond toch los gelaten… Soms snap ik die turken niet , maarja dat is de cultuur zeker. Dit is zeker een goed initiatief ! Succes
Gilezzz, goed dat je die hond hebt kunnen redden!
Het is inderdaad jammer dat je nog veel van die dingen ziet hier.
Jammer genoeg gaan we onze webshop moeten sluiten.
De mensen lijken wel geïnteresseerd, maar het verkopen gaat te traag.
We zijn van plan om binnen ± 2 weken te stoppen.
Als er iemand nog geïnteresseerd is om iets te kopen, kan je gaan kijken op http://www.lilypetshop.net, als je ons dan een e-mail stuurt of ons opbelt,
dan kunnen we zeker nog wel wat van de prijs doen.
Het is echt de bedoeling dat alles de laatste weken buiten vliegt.