Hoi allemaal, komende zomer ga ik verhuizen naar Engeland (St. Neots om precies te zijn), maar nu weet ik niet hoe ik mijn katten meekrijg. Om die eigenwijze beesten in een mandje te krijgen is 1, maar kan ik ze zomaar ‘invoeren’ in Engeland of moeten ze nog 6 maanden in quarentaine?
Je moet bij je dierenarts een formulier ophalen waarin een soort van stappenplan staat voor het invoeren van je katten.
de katten moeten worden ingeent tegen hondsdolheid. na de inening wordt er een bloedtest afgenomen en als deze goed is, mag je ze een half jaar na de bloedtest invoeren.
Kosten: ongeveer 150 euro per kat.
Ook ik heb een tweetal eigenwijze katten, die dit jaar meegaan verhuizen naar Engeland.
Het klopt inderdaad wat David heeft verteld, echter er zijn nog een aantal stappen vooraf en achteraf.
De katten moeten namelijk eerst voorzien worden van een chip. En ze moeten de allernieuwste dierenpaspoort hebben (uitgegeven na september 2004). Na de chipping moeten zij een rabies inenting krijgen. 30 dagen na de inenting moet er een bloedonderzoek worden afgenomen. Pas als deze negatief (dus geen rabies) is, mogen je kameraadjes na 6 maanden gezellig met je mee. Zorg dat je een gezondheidsverklaring krijgt van de dierenarts.
48 uur voor vertrek moeten de katten nog wel verplicht ontwormd en ontvlooid worden door de dierenarts.
Daarnaast moet je nagaan hoe je de katten mee wil nemen naar Engeland. Niet alle manieren van vervoer en routes kunnen gebruikt worden.
Samengevat moet je het volgende doen:
Zorg voor de allernieuwste dierenpaspoort
Laat ze chippen
Rabies inenting
Bloedonderzoek
gezondheidsverklaring van de dierenarts
6 maanden wachten
48 uur voor vertrek ontvlooien en ontwormen door een dierenarts.
Vetrek naar engeland via goedgekeurde routes
Genieten van je eigenwijze katten in Engeland
Ja, het is niet eenvoudig. Maar het moet. Als de douane je aanhoudt en je hebt je niet aan de regels gehouden, dan worden je katten in beslag genomen en geeuthaniseerd .
Hoi Wouter, dit geldt óók voor honden. Wij hebben onze hond voorbereid op een eventueel vertrek naar de UK. (paspoort, Chip, inentingen, bloedtest gedaan) Nu is het alleen zaak om de inentingen bij te houden. En de laatste ontworming moet door de dierenarts gedaan worden binnen de 48 uur voordat je de UK binnenkomt.
hallo,
Ik wilde ook gaan verhuizen naar engelang over ongeveer een jaar,
en heb een kat die meegaat,maar wat ik daarvoor allemaal moet regelen is me wel duidelijk, maar hoe zit het met een hamster?
mvg cindy
Ik zie dat de link boven niet meer werkt. Is er nog iets veranderd sinds 2005 t.a.v. huisdieren (katten) en weet iemand hoe het zit met paarden verhuizen naar de UK:wereld:
De 6 maanden gaan in nadat de uitslag van het bloedonderzoek binnen is. Je krijgt een bief met de uitslag mee, en het wordt in het paspoort van de hond bijgeschreven. Daarna moet je de inentingen tegen rabies uiteraard goed bijhouden en bijschrijven in het paspoort.
Hartelijk bedankt!
Onze hond is geënt, de brief is binnen en het is bijgeschreven in het paspoort. We hadden echter de discussie over de daadwerkelijke aanvaarde invoerdatum. Het zou namelijk zonde zijn als je klaar staat om naar Engeland te gaan… maar dat kan niet omdat de hond pas een week later mee zou mogen!
Ook ik wil mijn kat meenemen naar Engeland.
alles omtrent inentingen en paspoort is duidelijk maar heeft er iemand ervaringen met het vinden van een huurwoning waar je ook daadwerkelijk met een huisdier in mag?
Ik zie veel woningen te huur staan met resoluut: “No smokers, No pets” erbij.
Uiteraard zal het dan unfurnished worden maar dat waren we toch al van plan.
Het is inderdaad lastig om een huurwoning te vinden waar huisdieren toegestaan zijn. Vaak staat het er expliciet bij vermeld, soms staat er niets bij maar dan blijkt bij navraag vaak dat het niet toegestaan is om huisdieren mee te nemen.
Misschien kan je kijken op deze site: http://www.petfriendlyrentals.co.uk
Daar kan je zoeken op vakantiewoningen, maar ook op gewone huurwoningen in een bepaald gebied. Afhankelijk van waar je van plan bent te gaan wonen kan je hier misschien wel wat vinden.
dat klinkt al iets hoopvoller.
Ik kan alleen maar hopen dat het scheelt dat het hier om een binnenkat gaat waarvan de nageltjes altijd al geknipt worden.
Vraag,
Wij willen onze katten mee nemen op vakantie met onze zeilboot naar Engeland. Ze blijven aan boord, moeten we dan toch dezelfde procedure doorlopen?
Ik denk niet dat ze het risico willen lopen dat een kat die niet aan de voorwaarden voldoet ontsnapt en toch aan land komt. Die zou (in theorie) ziektes kunnen overbrengen aan dieren in GB.
@ Poezel toch ben ik het met de volgende punten niet helemaal eens
Zorg voor de allernieuwste dierenpaspoort
48 uur voor vertrek ontvlooien en ontwormen door een dierenarts.
Als je nog steeds gebruik maakt van het “huisdieren vaccinatie” boekje, hoef je GEEN nieuw paspoort aan te vragen. Voorwaarde is wel dat het boekje UP 2 DATE is. Zo ben ik de afgelopen 5 jaren regelmatig heen en weer geweest zonder ook maar enig commentaar van de controlerende instanties.
Het ontwormen en ontvlooien door een dierenarts is ook niet verplicht. Als ik met mijn collega’s terug kom uit bijv. Afghanistan met de honden ontwormen en ontvlooien wij ze ook niet 48 uur van te voren. Ook hier wordt nooit moeilijk over gedaan. Ook niet als we vanuit een ander Europees land komen.
En uhhh beste hondeneigenaren laten jullie je hond niet STANDAARD inenten tegen Rabies?