Huis kopen

Graag had ik meer info gehad over het kopen van een huis in zuid Afrika in en rond Kaapstad.ik zou deze woning 6 maanden per jaar bewonen de rest van het jaar in belgie

Wal wil je precies weten over het kopen van een huis?

Ga met een makelaar diversen huizen bekijken en bepaal waar je wilt gaan wonen en wat voor soort huis.
Let er op dat het voor jullie goed staat, misschien in een estate een wat ze noemen hier " a lock up en go" huis.
Onderhandel over de prijs.
Als je ja op een huis hebt gezegd, kan het zeker 3 maanden duren dat het huis van jullie is (op jullie naam staat) Via het kadaster (Deeds office) moet het op jullie naam worden ingeschreven.
Even voordat het deeds office het op jullie naam gaat zetten, moet je het bedrag van het huis betalen, geld overschrijven vanuit Belgie naar Zuid Afrika duurt enige tijd, een klein weekje, omdat dit via de Nationale bank gaat, houd daar rekening mee.
Met het betalings bewijs ga je naar de notaris, hier in ZA, en je tekend dan de officiele overdracht. Dan pas is officieel het huis van jullie.
De wetgeving over het kopen van een huis is ongeveer gelijk aan de Nederlandse.
Voetstoots een huis verkopen mag niet meer in Za!
Vraag naar de gebreken, maar beter kijk er zelf goed na.

als jullie meer willen weten dan hoor ik het wel.

Suc6

hartelijk dank voor de nuttige info
de bedoeling is, dat het in de grote omgeving van kaapstad is ,is deze omgeving duur of zijn de prijzen in zuid afrika overal hetzelfde
wat bedoelen jullie met ESTATE(ik ben een leek in deze zaken), een lock up en go house ik snap niet goed wat daar mee bedoelt word
groetjes en nogmaals bedankt
stefan

In de Cape zijn de huize wel duurder. Nee de prizen van huizen zij zeker niet overal hetzelfde.
Een estate is is een soort klein dorpje met een muur en 1 of toegang hekken, met of zonder iemand aan de poort, hangt van de grote af. Dus niet iedereen kan zomaar daarbinnen.

“lock up and go” betekend, huis afsluiten en je kan weg.

suc6

kijk eens op de site van de grootse makelaar
www.pamgolding.co.za

Als jullie gaan kopen vraag van te voren wat de kosten van de makelaar is, en maak goede afspraken zeker op papier zetten dan! EN probeer af te dingen. Pam Golding is ok een dure.

Je kan natuurlijk ook op een veiling een huis kopen, vaak veilen de banken ook huizen. Je kan dan vaak voor veel minder geld een leuk huis kopen.
Weten wij uit ervaring!

Ik kan me voorstellen dat het niet zo heel gemakkelijk lijkt om een huis in ZA te kopen. Zitten ook paar haken en ogen aan. Denk er ook aan dat als je een half jaar per jaar in ZA wilt wonen, je een verblijfsvergunning hier nodig hebt. Begin eens bij de ambassade van Zuid-Afrika (heeft Belgie die?, anders in Den Haag Nederland) te informeren. Mocht je gepensioneerd zijn, weet ik dat je vrij gemakkelijk een verblijfsvergunning kunt krijgen. Daarmee kun je dan ongelimiteerd het land in en uit. Mocht je nog niet gepensioneerd zijn, dan moet je aan kunnen tonen dat je voldoende verdient (in Belgie / Europa) om in je levensonderhoud te voorzien, ook in de periode dat je in Zuid-Afrika zult verblijven. Denk ook aan je (medische) verzekeringen e.d.

Staar je in elk geval niet blind om de (soms toch wel) aantrekkelijke woningprijzen hier in Zuid-Afrika. Er komen altijd nog kosten bij en - afhankelijk van hoe de woning nu geregistreerd is - kan het ook zijn dat je er BTW over moet betalen. Dat hadden wij bijvoorbeeld met onze wildboerderij. Daar zijn dan ook wel weer oplossingen voor te vinden, maar dit kan wel betekenen dat je meer advies nodig hebt dan alleen van een makelaar die je graag een woning verkoopt :wink:

Suc6 met de mooie plannen want het land is het zeker waard om een mooi stulpje te bezitten,
Natascha Snelder | www.lzazoetravel.com

Ik kan me voorstellen dat het niet zo heel gemakkelijk lijkt om een huis in ZA te kopen. Zitten ook paar haken en ogen aan. Denk er ook aan dat als je een half jaar per jaar in ZA wilt wonen, je een verblijfsvergunning hier nodig hebt. Begin eens bij de ambassade van Zuid-Afrika (heeft Belgie die?, anders in Den Haag Nederland) te informeren. Mocht je gepensioneerd zijn, weet ik dat je vrij gemakkelijk een verblijfsvergunning kunt krijgen. Daarmee kun je dan ongelimiteerd het land in en uit. Mocht je nog niet gepensioneerd zijn, dan moet je aan kunnen tonen dat je voldoende verdient (in Belgie / Europa) om in je levensonderhoud te voorzien, ook in de periode dat je in Zuid-Afrika zult verblijven. Denk ook aan je (medische) verzekeringen e.d.

Staar je in elk geval niet blind om de (soms toch wel) aantrekkelijke woningprijzen hier in Zuid-Afrika. Er komen altijd nog kosten bij en - afhankelijk van hoe de woning nu geregistreerd is - kan het ook zijn dat je er BTW over moet betalen. Dat hadden wij bijvoorbeeld met onze wildboerderij. Daar zijn dan ook wel weer oplossingen voor te vinden, maar dit kan wel betekenen dat je meer advies nodig hebt dan alleen van een makelaar die je graag een woning verkoopt :wink:

Suc6 met de mooie plannen want het land is het zeker waard om een mooi stulpje te bezitten,
Natascha Snelder | www.zazoetravel.com

Allereerst dank voor de info
Als ik een keuze moest gemaakt hebben hebt u er enig idee van hoelang het duurt dat alles inorde is ,we zitten hier namelijk ook nog met een zaak in België.weet u ook soms hoe hoog de notariskosten( beschrijfkosten)
,En of we alles in 1 keer kunnen regelen
Alvast bedankt en groeten
Ps hebt u tips van goedkopere streken in de eastern cape en goede immo kantoren

Stefan

Huisprijzen in ZA verschillen erg afhangende van de regio, locatie en type huis. Zelfs binnen Kaapstad hangt veel af van woonwijk. Wij wonen in een kustdorp 1,5 uur rijden van Kaapstad en de prijzen zijn hier ruwweg de helft van die in Kaapstad (weer eens afhankelijk van de woonwijk). Er zijn altijd extra kosten verbonden aan het kopen van een huis zoals: registratie, procureur (notaris) , financiering, commissie, verhuizing, vloerbedekking, gordijnen, enz. Zou maar begroten voor 10 tot 15%.

Ik zou er persoonlijk niet aan denken om een huis te kopen vanuit Nederland maar zou eerst eens een periode komen kijken. Rond rijden en een keuze doen uit de verschillende mogelijkheden en dan een afspraak maken met een Estate Agent (makelaar). In ZA opereren de makelaars alleen in hun eigen gebied maar adviseren wel ruimer door middel van collegas bij dezelfde firma.

E-mail maar als je specifieke inlichting nodig heb: jdebruijn@iafrica.com

Tussen het “Ja dit huis willen we kopen” en het daadwerkelijk op je naam hebben staan kan zeker ruim 3 maanden duren.
Dus ik denk dat jullie zeker een paar keer naar ZA moeten komen om e.e.a. te regelen, gaat hier echt niet even in 1 week helaas.
Wij hebben zelf de ervaring van een huis kopen op een veiling, dus als jullie meer info willen over het kopen van een huis stuur me een prive bericht kunnen we specifiek over dingen praten.

Ongeacht wat je wilt kopen of hoe lang je er wilt wonen, volgens mij moet je altijd ter plaatse gaan kijken, horen, praten, voelen en proeven. Je kunt toch niet vanuit Europa zomaar een huis kopen in Afrika? Nee, je zult er naartoe moeten, praten met deskundigen, je goed laten informeren, die informatie laten bezinken en dan gaan nadenken of dit echt is wat je wilt.
Of wellicht hoef je helemaal niet zelf per se een eigendom op je naam te zetten. Huur gewoon voor de periode dat je iets wilt hebben, beding een goede prijs als het voor 6 maanden is en that’s it. Als het bevalt, kom je nog een keer terug. Bevalt het echter niet, zit je ook nergens aan vast. Wellicht ook nog een optie!?

En natuurlijk verschillen de prijzen per regio etc. Dat is wereldwijd zo. Afrika is daarop zeker geen uitzondering. Heeft de woning uitzicht op zee, ligt het in een beveiligde omgeving (estate e.d.), dichtbij voorzieningen of niet, etc. Dat zijn aspecten die overal een rol spelen in de verkoopprijs.
Wij zijn zeker 4 keer naar Zuid-Afrika afgereisd vanaf Nederland, voordat we een (wild)boerderij hadden gevonden die aan onze wensen voldeed, en voordat we ons zeker genoeg voelden om in Afrika onroerend goed aan te schaffen.

Succes!
Natascha Snelder | www.zazoetravel.com