Huis kopen in Colombia

Goedemorgen,

Zelf ben ik Nederlands en mijn vrouw is Colombiaanse. Wij wonen gewoon in Nederland en hebben de wens en het idee om een woning te kopen in Colombia als investering voor de toekomst. Wij zijn bekend met de regeling dat er 30% moet worden aanbetaald (bij nieuwbouw) en dat voor het restantbedrag een hypotheek kan worden afgesloten. Voor zover ik weet is dat ook voor een buitenlander geen probleem. Voordeel is denk ik wel dat mijn vrouw vorig jaar reeds een bankrekening heeft kunnen afsluiten op haar naam. We kunnen dus vanuit Nederland maandelijks geld doorsluizen om de aankoop te kunnen financieren. We hoeven dus niet in één keer een groot bedrag naar Colombia over te maken. Voordeel is ook dat we in Colombia familie hebben die e.e.a. voor ons zouden kunnen regelen of toezicht zouden kunnen houden. Ook zou dit wellicht via een verhuurbureau kunnen.

De bedoeling is om de aanbetaling van 30% te kunnen doen vanaf die bankrekening. De overige maandelijkse termijnen willen we voldoen d.m.v. het verhuren van de woning, die opbrengst zou dan de maandelijkse verplichting kunnen dekken. Echter heb ik totaal geen inzicht in rentepercentages en hoe makkelijk een woning in bijvoorbeeld Bogota, Zipaquira of Medellin te verhuren is.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Hoop van iemand iets te horen, want voor mij als Nederlander is het lastig om inzicht te krijgen.
Zou het fijn vinden om eens wat ervaringen aan te horen.

Met groet, ArjanHappy

Hoi Arjan,

ik woon in Bogotá in een koopwoning, maar niet op mijn naam. Met mijn man gaan we zeker een keer zelf een huis kopen, maar ook op zijn naam. Als buitenlander een huis kopen is volgens mij niet altijd makkelijk. Wel als je het gewoon in één keer kunt betalen, maar een hypotheek krijg je zeker niet zomaar als je niet de juiste papieren hebt. Alleen voor het openen van een bankrekening moest ik in mijn geval allerlei dingen laten zien, zoals een cédula en een werkcontract in Colombia. Net als een creditcard krijgen in Colombia als buitenlander, is ook niet heel makkelijk. Maar gelukkig is je vrouw Colombiaanse, dus alles kan op haar naam.

Een huis verhuren is volgens mij niet heel lastig. Hangt er vanaf in welke buurt en wat je doelgroep is natuurlijk. Ik ken veel mensen die hun huis al dan niet tijdelijk heeft verhuurd en een vriend van ons heeft zelfs een huis in zijn bezit gewoon om te verhuren. Ik heb het nu wel over Bogotá, hoe het in Medellín en Zipaquira gaat weet ik niet. Het rentepercentage weet ik ook niet, maar volgens mij is dat best wel hoog.

Ik kan je niet heel veel helpen in deze situatie denk ik, maar ik denk dat als jullie een huis kunnen kopen op haar naam en een hypotheek krijgen dat zeker een goede optie is. Het beste is denk ik om voor een huis te gaan die nog niet is gebouwd. Wij zijn daar ook naar op zoek geweest als investering, maar het is voor nu toch nog even te duur. Het voordeel daarvan is namelijk dat je die 30% moet betalen binnen een bepaald tijdsbestek, en dat je dan dus die maanden of jaren ook nog hebt om te sparen voor de rest van de kosten en een huurder te vinden. Daarnaast zijn nieuwbouwhuizen een stuk goedkoper dan als je een paar jaar wacht. Dus dat is meteen sowieso een mooie investering, omdat de prijs daarna flink gaat stijgen als je m weer wilt verkopen.

Hoop dat je er toch iets aan hebt :slight_smile:

Groetjes,
Sabine

Beste ArjamHappy,
Heel toevallig ben ik makelaar en verkoop een prachtige luxe resort met villa en 7 prive suites (zie huispromotie.nl). Mochten jullie interesse hebben, dan graag contact met mij opnemen voor een vrijblijvende afspraak.

Dit is een uitermate interessant object ter investering. Wij hebben de beoogde financiele vooruitzichten al op papier staan.

Nogmaals, mocht u nog steeds op zoek zijn, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Paul van der Zee
Huispromotie.nl
0641561431