Hue of Hoi Ann en vervoer van Saigon naar Phnom Penh

Ik zit op dit moment in Hanoi (Vietnam) - de reis in Thailand is iets uitgelopen en daardoor wil ik wat plaatsen in Vietnam schrappen. Ik moet een keuze maken tussen Hue of Hoi An.
Wie kan mij daarbij helpen?

Daarnaast gaat de reis daarna door naar Saigon. Vanuit Saigon naar Phnom Penh. Wat is het makkelijkste om te doen met de trein naar Cambodja? Rijdt die trein alle dagen of alleen op bepaalde dagen?
Vanuit Phnom Penh met de boot naar Siem Reap/Ankor wat. Of is er een snellere methode.
Overigens heb ik zowel voor Laos als voor Cambodja nog geen visum. Kan ik deze ook in Vietnam krijgen?

Alvast hartelijk dank!

Zahra

Ik zou als ik jou was naar Hoi An gaan voor een paar dagen dit plaatsje heeft een bepaald oud sfeertje en erg mooi om door heen te lopen. Hue kan ik niks over zeggen ben er niet geweest.

Het is mij niet bekend dat je van vietnam met de trein naar Cambodja kan alleen met de bus of met de boot vanaf Chau Doc, deze boot gaat elke dag in de ochtend.
Het visum van Cambodja kun je bij aankomst gewoon krijgen zorg dat je dollars heb je hebt 20 US dollar nodig.

gr van Moira

Hoi An is inderdaad een grappig stadje, maar behalve de sfeer was er niet echt veel te zien. Paar kleine interessante gebouwtjes. Hue is meer te zien, vond de Citadel in Hué een van de meer indrukwekkende plekken. Zoiets heb je absoluut niet in Hoi An. In Hué zijn in de buurt met boottocht ook tombes, klooster e.d. te bezoeken.

Dus, als je meer voor sfeer gaat, evt. kleren laten maken, dan zou ik als ik jou was voor Hoi An gaan. Mocht je wat actiever dingen willen zien, dan zou ik naar Hué gaan.

Idd geen trein tussen Saigon en Cambodja. Ben zelf met de bus naar Chau Doc gegaan, leuk stadje! Waanzinnige uitzichten vanaf Sam Mountain!!
Ga je nog wat zien tussen Saigon en Cambodja, of ga je in 1x door?

Gert Jan

Hoi An is niet heel veel bijzonders, behalve de kleren maken en een hoop sieraden op de markt! (De enige plek in heel Vietnam waar ik leuke kettingen en armbandjes heb kunnen vinden)
Hue heeft inderdaad wat meer bezienswaardigheden en daarom zou ik je aanraden om naar Hue te gaan en niet naar Hoi An. In Hue heb je de citadel en daarin de paarse stad (die ze aan het verbouwen waren toen ik er was en ik weet niet hoe ver ze daar nu inmiddels mee zijn) En je hebt er nog wat pagodes enzo. De Thien Mu Pagode ligt een paar kilometer van het centrum vandaan. Wij hebben een fiets gehuurd en zijn daarmee naar die pagode gegaan. Je kan daar ook een boottochtje doen, hebben wij niet gedaan.
Er is sowieso een bus naar Chau Doc vanuit Saigon en je kan met een boot van Chau Doc naar Cambodja toe. Is een leuke rit. Duurt wel lang als je de langzame boot hebt, maar is erg mooi. Je kan ook een snelle boot regelen. Wel even goed navragen welke het nu precies is :wink:
Veel plezier!

vanaf saigon kan je idd naar chau doc en dan naar phnom phen maar je kan ook met de bus van saigon naar pp.
wij zijn met de bus van siem reap naar pp gegaan ,de boot gaat sneller als je de speedboot neemt, wij hadden hier niet veel trek in je kan namelijk niet zoveel zien, hebben we gehoord omdat het heel hard gaat en je dus de meeste tijd met je hoofd omlaag zit.

en wat heb je uiteindelijk gekozen??

Dank jullie wel voor het advies. Ik ben uiteindelijk vanuit Hanoi met de trein naar Hue gereist. Die ochtend wilde ik een treinticket boeken voor de sneltrein naar Ho Chi Ming voor over 3 dagen. Alleen de pech had ik dat deze vol zat in ieder geval het slaapgedeelte. Aangezien ik een hele dag in de trein moest doorbrengen, vond ik het wel prettig om ook nog te kunnen slapen. Ik heb toen bij Vietnam airlines een vlucht geboekt naar Ho Chi Ming(avondvlucht) voor iets van 50 dollar. Zodoende heb ik 2 dagen van Hue kunnen genieten en een middag van Hoi An. De oude citadel is inderdaad erg mooi. Het deed mij denken aan de verboden stad in Bejing, alleen was die van Hue nog authentieker. Ik heb er ook heerlijk gegeten.
Op de 3e dag ben ik met de bus naar Hoi An geweest waar ik een middag door de stad heb gefiets. Het is een pittoresk plaatsje, ik heb wat foto’s geschoten aan het water met die vissersbootjes.
Ik had een avondvlucht dus aan het eind van de middag teruggegaan naar Da Nang.

Na Ho Chi Ming ben ik naar de Mekong Delta( Cai Be & Vinh Long) geweest. Daarna met de bus naar Phnon Penh gereden. Het visum (24 dollar) ontving ik inderdaad aan de grens. Ik hoefde geen pasfoto in te leveren. Daarna ook weer met de bus verder naar Siem Reap.
Na Ankor Wat wilde ik door naar Laos, maar dat was ook weer een uitdaging, want vanuit Siem Reap kun je alleen vliegen naar Laos. Dat heb ik uiteindelijk gedaan, dit keer met Lao Air naar Pakse.