Hou jij je aan je reisplan als je in Indonesië bent?

Wanneer je een reisplan hebt gemaakt voor je vakantie in Indonesië, houd jij je dan aan dat plan? Of kan je plan tijdens je vakantie veranderen?

Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!

ik heb geen plan en daar houd ik me heel goed aan :slight_smile:

Als je alleen of met zijn tweeën reist is het makkelijk om ter plaatse te beslissen hoe de reis gaat verlopen. Reis je met een kind dan wordt het verhaal al wat anders. Thuis wordt in grote lijnen de route uitgezet, de plaatsen die we graag willen bezoeken bepaald en gekeken welke accommodaties daar in de buurt liggen en hoe daar te komen. Dat scheelt een hoop geregel tijdens je vakantie en maakt het voor een kind wat overzichtelijker. Ter plaatse wordt bekeken welke activiteiten we gaan doen of kiezen we ervoor eens helemaal niets te doen. Valt een accommodatie tegen dan stappen we eerder op of blijven we langer wanneer het goed bevalt, maar in grote lijnen wordt aan het plan vastgehouden. En afhankelijk van het hoogseizoen leggen we al dan niet enkele plaatsen vast. Internet is daarbij een geweldig hulpmiddel.

Net als Jenny heb ik geen reisplan en dat werkt perfect :slight_smile:

denk dat het allemaal afhangt van verschillende factoren…hoogseizoen, al ervaring met Azië? Voor ons zal het in 2015 de eerste keer zijn en denk wel dat ik alle accomodaties ga vastleggen ook al omdat het in het hoogseizoen is.

In ongeacht welk land, boek ik bij een eerste bezoek meestal de accommodaties vooraf.

Weet ongeveer wel welke plaatsen ik wil bezoeken en alleen het 1e hotel boek ik incl. hotel pickup. Wel zo handig na zo lang vliegen. Voor de rest heb ik per plaats thuis ongeveer 4 a 5 hostels/hotels uitgezocht waar ik dan op de bonnefooi heen ga ofwel 2 dgn. van tevoren bel. (heb altijd een ind. telefoonkaart). Het komt nagal eens voor dat ik het in de ene plaats leuker vind dan de andere plaats en dan ben ik heerlijk flexibel door nog wat langer te blijven of verder trekken. (meestal die eerste haha, maar vorig jaar in Jimbaran ook voor het eerst dat laatste) Zou het echt helemaal niets vinden als alles al vast staat. Heb ik vroeger met groepsreizen gehad en dat vond ik dan een van de nadelen daarvan.

Ja, ik probeer van te voren een zo realistisch mogelijk plan te maken. Ik kan ook wel zo’n beetje inschatten dat ik ook af en toe een momentje rust wil hebben, dus ik plan het bij voorbaat niet helemaal vol. Ter plekke is er dus ruimte voor flexibiliteit en verandering. Maar ik weet wel welke route ik wil doen en wat mijn prioriteiten zijn om te zien of te doen.
En hoe meer van te voren uitgezocht, hoe meer tijd en energie je ter plaatse overhoudt. Na al die jaren reizen, gaan we niet meer een halve dag verspillen aan hotels aflopen, om voor een dollar goedkoper uit te zijn en op een schimmelige kamer te zitten. Vonden we vroeger wel prima, maar nu willen we toch iets comfortabeler zitten. En die tijd besteden we nu liever om te genieten ter plekke.

In 1999 voor het eerst naar Indonesie, plande alleen Jakarta en verder niets. Kwam toen niet verder dan Jogya omdat ik overal een paar dagen bleef hangen.
Dan kom je tenminste te weet wat Indonesie is. Niet via een reisorganisatie (boring) gewoon backpacken, dat is pas avontuur.