Mijn man en ik willen in november een maand naar Australië. Nu twijfelen we enorm of we een auto willen huren en hotels willen boeken, of pas ter plaatse naar leuke hotels rijden, of toch een camper boeken. We hebben nog nooit met een camper gereisd maar de vrijheid spreekt ons erg aan. Aan de andere kant houden we wel van luxe en willen we dan ook in ieder geval een redelijke ruimte in de camper, met douche en toilet. Ook willen we wel ontbijten/lunchen in de camper maar houden we erg van uit eten gaan in leuke restaurants…
Al me al, wat raden jullie ons aan? Ook natuurlijk qua prijs… En zou het een risico zijn om op voorhand geen hotels te boeken zodat we toch de gewenste vrijheid hebben?
heel kort door de bocht: jullie zijn geen camperaars. Klinkt erg lomp, ik weet het. Maar als je buiten de deur wilt eten, is het grote voordeel van overnachten waar je maar wilt al eeb beetje weg, omdat je dan niet zo maar ergens in de middle of nowhere gaat staan. En dat is nou juist het leuke van camperen. Hoewel, dat hangt er mede van af welke route je in het hoofd hebt want langs de oostkust verschijnen op steeds meer plaatsen bordjes dat het verboden is in het wild te kamperen. En een maand betekent toch dat je een beetje een redelijk strak schema moet aanhouden omdat je bepaalde dingen wilt zien.
Hotels tevoren boeken zou ik, op de nacht na de aankomst en de nacht voor vertrek na, niet doen. Dan ben je erg gebonden. Heb je onderweg internet bij je? Smartphone of laptop, dan kun je altijd een dag of twee tevoren een paar hotels mailen of bellen of er ruimte is. En in november zijn er eventueel ook voldoende cabins op caravan parks.
Laat maar eens wat meer weten over de route die je in het hoofd hebt. Heb je je tickets al geboekt? Zo niet dan wordt het wel tijd.
Plezier bij het plannen.
Dank voor je eerlijke reactie, ik denk dat je helemaal gelijk hebt!
We willen tijdens onze reis in ieder geval Daintree, Cape Tribulation, Blue Mountains en Sydney zien. Daarnaast willen we snorkelen op het Great Barrier Reef en wellicht de Withsundays/Fraser Island bezoeken.
De tickets hebben we nog niet geboekt. Hebben wel met diverse reisaanbieders, wtc etc., contact om te zien of we de reis via hen boeken. Nu we alleen vluchten en een huurauto gaan boeken, overweeg ik om het helemaal zelf te boeken. Zat al op skyscanner te kijken. Vraag me alleen welke optie het voordeligst is, soms is een fly en drive best voordelig. Wat denk jij?
Louisa,
ik hoop dat er mensen zijn die ervaring met Fly Drive vakanties hebben, wij hebben die niet, hadden altijd ons huis op wielen bij ons. Ik denk dat als je Daintree erbij wilt doen, dat toch een aparte trip wordt. Ik zag een aantal Cairns - Sydney opties (waaronder 23 dagen) maar of die vanuit Cairns eerst een stukje naar het noorden gaan weet ik niet.
Je kunt ook hun routeplanning pakken: http://www.walkabout.nl/self_drive_australie_east_coast.html
Je zou toch eens moeten kijken naar wat de autohuur voor jullie periode kost en daarnaast een aantal hotels of cabins op het net opzoeken. Via booking. com, zoover en tripadvisor vind je ook makkelijk reviews van de accommodaties.
En natuurlijk een planning maken, als je het zelf gaat regelen. Dagen dat je rijdt, dagen dat je snorkelt, dagen dat je zeilt of een cruise maakt bij de Whitsundays, andere dingen bezoekt, Kuranda, Paronella Park, Nimbin (google er maar eens op). Reken de dag van aankomst uiteraard niet mee om te rijden maar boek een goed hotel om bij te komen zorg dat je de laatste dag ook op tijd op je eindbestemming bent om stress te voorkomen.Tenslotte, vliegtickets worden alleen maar duurder naarmate de vertrekdatum nadert.
Tickets zullen op dit moment circa 1200 euro zijn. Autohuur (Toyota Corolla sedan circa 1000 euro)
Vraag voor de aardigheid de autohuur eens aan bij Ester en René van Totally Campers. Nederlands stel in Melbourne dat al sinds 1997 campers verhuurt maar ook goede deals weet bij autohuur en je goed zullen voorlichten qua verzekeringen want dat is nog wel eens een jungle waarbij je ter plekke ineens die of die verzekering er nog bij moet nemen.
Maar nogmaals, wat ik tegen iedereen zeg, begin met een planning. En blijf rustig vragen!
Ik wens je wijsheid en steun van andere forumleden.
Ik ben het met Willem eens, jullie komen niet over als camperaars. Jullie neigen iets meer naar de luxe kant van een reis geloof ik. Daar is uiteraard niks mis mee, maar dan is een fly/drive zeker geen slechte optie voor jullie. Gewoon je auto ophalen en dan je route gaan rijden en aan het einde lever je de auto weer in, geen centje pijn. Bovendien is het handiger dan een camper, want die moet je helemaal inpakken, mocht je ergens uit willen gaan eten
En jullie route is een hele gangbare, dwz dat er genoeg slaapmogelijkheden zijn langs de route. Met een beetje internet kun je onderweg ook nog eens kijken voor wat speciaals af en toe. Maar je hebt het juiste seizoen voor de juiste route. En afsluiten in Sydney is zeker niet verkeerd, succes!
Dank Willem en Echidna! Ben druk bezig om voordelige tickets te regelen en een goede huurauto te vinden! Ik heb ook geïnformeerd bij Totally Campers voor de huurauto dus ben benieuwd! Hoe boeken jullie je tickets altijd, via skyscanner?
Ik persoonlijk nooit via Skyscanner. Meestal cheap tickets of iets dergelijks. Gewoon invoeren wat je wilt hebben en kijken waar de beste deal te maken is eigenlijk. En misschien wil je specifiek met een bepaalde maatschappij vliegen, dan kun je ook rechtstreeks boeken.
Heb net als Echidna zelf ook nooit gezocht op Skyscanner. Wel cheaptickets, vliewinkel, schipholtickets, tripadvisor, wtc. En zoals Echidna zegt, rechtstreeks bij een maatschappij. Daar vind je bij tijd en wijle prima aanbiedingen. Wij zijn met vijf maatschappijen gevlogen waarvan drie keer met Emirates. Toen die een keer een goede aanbieding had waren we verkocht. Iets meer ruimte, prima verzorging. Zo veel entertainment dat je het jammer vindt als je er eindelijk bent Trouwens, als je bij Qantas zoekt, worden de vluchten vaak door Emirates uitgevoerd, dat staat er bij op de site. En zoek vooral op verschillende dagen, het kan zo maar fors schelen als je in het weekend of doordeweeks vliegt. Ik denk dat je rond 1200 euro uitkomt. Let ook wel op de reisduur. Soms is een ticket iets goedkoper en hang je zes tot tien of meer uur op een vliegveld. Rond 26 tot 28 uur is normaal. Wij zijn ooit 42 uur onderweg geweest maar dat kwam doordat we in Australië ook nog ‘een stukje’ moesten reizen voordat we in Brisbane waren.