Mijn vriend en ik zijn eruit, het wordt deze zomer 5 weken backpacken door Indonesië. We gaan in juli en augustus. (Mijn vriend heeft nog steeds de stille hoop dat we het combineren met Australië wat mij wat krap lijkt, maar dat terzijde ;)). We zijn nog in de oriënterende fase maar denken aan Sulawesi in combinatie met Bali en de omliggende eilanden (Gili, Nusa, Flores). Dat laatste evt. met een georganiseerde zeiltocht. Mijn vraag is of we van tevoren de accommodaties moeten vastleggen in de maanden juli en augustus? We verblijven het liefst in guesthouses, eenvoudige of middenklasse hotels. De laatste keer in Maleisië was de ervaring dat tijdens het hoogseizoen op de Perhentian Islands alles vol zat en we daarom aangewezen waren op de meest basic hotels voor 90 p.n.
Ik denk ook dat het niet nodig is om ruim van tevoren te boeken. Donderdag 17 augustus is onafhankelijkheidsdag, dus dat weekend zullen veel mensen wellicht een lang weekend vrij hebben, dus dan zou wel veel vol kunnen zitten. Verder zou ik naar bijvoorbeeld Nusa Lembongan (bedoel je die met ‘Nusa’?) niet op de bonnefooi gaan. Het is wel zo’n fijn gevoel om zeker te weten waar je heen gaat als je op de boot zit. Flores is trouwens niet echt een ‘omliggend eiland’ van Bali. Het is meer dan een uur vliegen namelijk.
Heb je al nagedacht over een visum? Als je 5 weken gaat betekent dat meer dan de 30 dagen (29 nachten) die je zonder visum als toerist in het land kan zijn. Dan moet je dus kiezen om: (a) een visum aan te vragen bij de ambassade in Den Haag, (b) een visa-on-arrival kopen en die bij een immigratiekantoor na 30 dagen verlengen, of (c) het land tussentijds verlaten naar bijvoorbeeld Singapore om daarna weer opnieuw 30 dagen gratis het land in de kunnen. Of natuurlijk je trip in Indonesië beperken tot maximaal 30 dagen.
Er zijn trouwens heel veel vluchten tussen Indonesië en Australië, dus dat is op zich goed mogelijk (ook veel van goedkope maatschappijen). Persoonlijk zou ik het echter voor een andere keer bewaren, want zowel Indonesië als Australië hebben te veel te bieden om het er zo snel doorheen te jagen. Als je 5 weken hebt zou ik kiezen voor 30 dagen Indonesië (maximum zonder visum) en dan aan het begin en/of aan het eind nog een paar dagen tijdens een overstap verblijven in bijvoorbeeld Singapore of Kuala Lumpur (of afhankelijk van welke maatschappij je vliegt een andere overstapstad).
Hallo beiden,
Ik haak even aan op dit onderwerp:)
Goed om te horen dat het niet per se nodig is om in het hoogseizoen (juli-augustus) alle hostels/hotels vooraf te boeken. Heel erg fijn. Vorig jaar hebben wij dit ook telkens 1 of 2 dagen van tevoren gedaan en dat werkte voor ons prima !
Ik heb daarnaast nog een vraag over binnenlandse vluchten. Hierover kan ik geen recente informatie vinden op diverse fora. Wij zijn (waarschijnlijk) van plan om van Lombok naar Flores te reizen dmv een boottocht (via Komodo). Vanuit Flores zouden we dan een vlucht willen pakken naar Bali om daar de laatste dagen van onze reis door te brengen. Het liefst boeken we deze vlucht een aantal dagen van te voren, weet is iemand of dat goed te doen is en of dit dan gewoon via internet kan ? En of de prijzen dan nog oké zijn?
In principe kun je een paar dagen van tevoren nog wel een vlucht boeken, zolang het niet in een vakantieperiode is. Als het in juli/augustus is zal het wel goed komen. Alleen 17 augustus is onafhankelijkheidsdag, dus rond die zijn veel mensen vrij en zijn de vluchten misschien eerder volgeboekt. Tickets kun je bij sommige maatschappijen (in elk geval Garuda Indonesia) direct online boeken, en anders kan je via www.traveloka.com (zeg maar het Indonesische vliegtickets.nl) voor alle maatschappijen sowieso boeken.
Wou je meteen vanaf Komodo terugvliegen naar Bali (dus vanaf Labuan Bajo), of reis je ook nog verder over Flores? Als je tickets van Labuan Bajo naar Bali een paar weken/maanden vooraf boekt zijn de prijzen zo’n 700.000 tot 1,2 miljoen rupiah (€50-85). Als ik nu kijk voor aanstaande zaterdag liggen de meeste prijzen tussen de 1,1 en 1,7 miljoen (€75-120). Op korte termijn wordt het dus wel iets duurder maar het prijsverschil valt mee en er is genoeg beschikbaarheid.
Vanaf de andere vliegvelden van Flores (zoals Ende en Maumere) is het aanbod van vluchten iets beperkter. Op zich geldt hetzelfde als voor de vluchten van Labuan Bajo en de prijzen zijn vergelijkbaar, alleen je hebt wat minder keuze qua vluchttijden en maatschappijen e.d… En natuurlijk hangt het er sowieso ook vanaf hoe kieskeurig je bent qua maatschappij (bijvoorbeeld of een maatschappij die op de zwarte lijst van de EU staat ook oké is).