Hotel beginnen in Cusco

Goedemorgen allemaal,

De meeste mensen hier en buiten het forum hebben mij aangeraden om iets voor mezelf te gaan beginnen in Peru. In eerste instantie zat ik te denken om voor een werkgever te gaan werken maar zag daarmee toch vele nadelen in.
Nu heb ik besloten om samen met iemand die ik ken in Peru een hotel te gaan starten in het plaatsje Cusco. Aangezien er veel tourisme is denk ik dat die keuze nog niet eens zo gek bedacht is.
Misschien dat jullie zelf ervaring hebben in het opzetten van een hotel en de dingen waarmee je dan rekening mee moet houden. En wat eventuele prijzen kunnen zijn voor de huur van een hotel rond het centrum van Cusco.

Ik hoor graag of jullie mij meer informatie/tips kunnen geven m.b.t het beginnen van een hotel in Cusco.

Groetjes.

Probeer eerst eens een locatie te vinden in Cuzco, zeker als je rond het centrum wilt zitten. Hoe verder van het centrum af hoe minder trek er is naar het hotel.

in het centrum zijn al heel veel hotels van budget tot luxe, ik weet niet wanneer je naar Cuzco gaat of je er al zit maar ken je de stad?

Als er al iets te koop staat in Cuzco dan moet je rekening houden met westerse prijzen ondanks dat de levens standaard stukken lager ligt dan in Nederland.

succes met zoeken naar een geschikte locatie,

Frank

Inderdaad zal een goede locatie voor een hotel in Cusco zeer prijzig zijn. Tevens barst het van de hotels in Cusco, dus ik denk dat je moet nadenken over hoe jullie hotel zich zal onderscheiden van de andere hotels. Je zult een manier moeten vinden waarom toeristen naar jouw hotel komen i.p.v. naar de concurrentie. Als je minder concurrentie wilt hebben kun je kijken naar plaatsen die nog minder toeristisch zijn maar waar je denkt dat het toerisme wel verder zal toenemen. Dat heeft tevens het voordeel dat je veel lagere kosten hebt voor huur, eten, etc.

Verder zul je moeten kijken naar juridische aspecten en kapitaalverschaffing. Als je een verblijfsvergunning wilt aanvragen op basis van investering, moet je 30.000 dollar investeren in je nieuwe bedrijf en aantonen dat je minimaal 5 medewerkers indienst neemt in de komende 5 jaar. Dat laatste zal bij een hotel geen probleem zijn, maar 30.000 dollar is een flink bedrag. Je hoeft echter niet perse een verblijfsvergunning te hebben, je kunt ook elke 6 maanden een dag de grens over gaan. Als je voor het laatste kiest kun je niet de directeur van een rechtspersoon zijn volgens mij (in iedergeval niet de enige). Mogelijk dat je zakenparter dit wel kan zijn.

Als laatste zul je een hypotheek moeten hebben om een geschikt gebouw in Cusco te kunnen kopen. Dit is niet zo eenvoudig als buitenlander. Je moet namelijk inkomen (prive) of cash flow (zakelijk) kunnen aantonen in Peru om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Tevens financieren banken hier vrijwel nooit het volledige aankoop bedrag. Meestal moet 25% of meer eigen geld ingebracht worden.

Inderdaad zal een goede locatie voor een hotel in Cusco zeer prijzig zijn. Tevens barst het van de hotels in Cusco, dus ik denk dat je moet nadenken over hoe jullie hotel zich zal onderscheiden van de andere hotels. Je zult een manier moeten vinden waarom toeristen naar jouw hotel komen i.p.v. naar de concurrentie. Als je minder concurrentie wilt hebben kun je kijken naar plaatsen die nog minder toeristisch zijn maar waar je denkt dat het toerisme wel verder zal toenemen. Dat heeft tevens het voordeel dat je veel lagere kosten hebt voor huur, eten, etc.

Verder zul je moeten kijken naar juridische aspecten en kapitaalverschaffing. Als je een verblijfsvergunning wilt aanvragen op basis van investering, moet je 30.000 dollar investeren in je nieuwe bedrijf en aantonen dat je minimaal 5 medewerkers indienst neemt in de komende 5 jaar. Dat laatste zal bij een hotel geen probleem zijn, maar 30.000 dollar is een flink bedrag. Je hoeft echter niet perse een verblijfsvergunning te hebben, je kunt ook elke 6 maanden een dag de grens over gaan. Als je voor het laatste kiest kun je niet de directeur van een rechtspersoon zijn volgens mij (in iedergeval niet de enige). Mogelijk dat je zakenparter dit wel kan zijn.

Als laatste zul je een hypotheek moeten hebben om een geschikt gebouw in Cusco te kunnen kopen. Dit is niet zo eenvoudig als buitenlander. Je moet namelijk inkomen (prive) of cash flow (zakelijk) kunnen aantonen in Peru om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Tevens financieren banken hier vrijwel nooit het volledige aankoop bedrag. Meestal moet 25% of meer eigen geld ingebracht worden.

Ik wens je veel succes.
De prijzen in Cusco behoren tot de hoogste van Peru.
Rondom het centrum van Cusco (zeg maar een straal van 5 blokken rondom de Plaza de Armas) betaal je de hoofdprijs.

2 jaar geleden wilde ik een stukje grond kopen van 200 m2 op 7 blokken van de Plaza de Armas af en daar wilde ze 100.000 Dollar voor hebben. En dan heb je nog alleen maar een stukje grond.
Dat zal nu zeker een heel stuk duurder zijn.

Huren zou inderdaad kunnen, maar dan moet je rekening houden met enkele duizende dollars huur per maand. p.s. De verhuurders in Cusco zijn ongelooflijk lastig. De prijzen gaan elk half jaar omhoof, vaak met honderden dollars per keer. Sluit je een huur contract af, laat alles goed officieel vastleggen, want de Cuscqueños zijn wat dat betrefd ongelooflijk vervelend volk.

Ga je te ver van het centrum af zitten, dan komen er geen toeristen meer op af. Of je zult contracten met speciale prijzen moeten regelen voor reisorganisaties e.d. Zij sturen nogals grote groepen.

Kijk ook eens naar de Heilige Vallei, daar heb je nog mogelijkheden zat. Een stukje grond in Calca van 2000m2 20.000 Dollar. Dat is nog eens een mooie prijs. Ikzelf ben er vanaf gestapt, maar de Heilige Vallei is nog een mooie optie. Ik persoonlijk denk dat de markt in Cusco veel te vol is.

Je ziet ook steeds meer hotels komen in San Blas in de meest afgelegen straatjes. Van die oude gebouwen met een paar kamers, hartstikke leuk maar ja, er zijn er al honderden.

Ik raad je ook zeker aan om niet te gaan huren. Naast de hoge prijzen is het erg onzeker, en dan bedoel ik dat de huur makkelijk verhoogd kan worden of het contract zo maar beëindigd, ook al zou dat volgens de wet misschien niet kunnen, hier is veel “te koop”.

Daarnaast zou ik zelf niet voor Cusco kiezen, vanwege de hoge prijzen en de concurrentie. Waarom kies je niet voor het Noorden, zit in de lift, prijzen zijn lager en veel minder (haast geen) concurrentie. Ik zou dan bijvoorbeeld op het CTN (Circuito Turistico Norte) gaan zitten. Mancora is ook interessant.

Ik ben zelf een hostalletje begonnen in Celendín, een paar jaar terug. We zijn nu tijdelijk dicht, vanwege het feit dat de huisbaas ons niet meer zijn pand wilde verhuren, we zijn nu beetje bij beetje een eigen pand aan het bouwen. Nou ben ik daar vooral terecht gekomen doordat mijn man daar vandaan komt, maar omdanks dat we weinig te investeren hadden, hebben we behoorlijk snel naam gemaakt, simpelweg omdat er haast niks was. Ik ken bijvoorbeeld ook vrijwel geen leuke hostals in Cajamarca of Chanchapoyas. Ik zou daar zeker eens over nadenken.

Succes!

Ik zou ook niet in Cusco investeren…veel te duur en tevol van hotelletjes…maar Agua Calientes misschien ?heel veel …of beter allen van Cusco gaan naar daar om de Machu pichu te bezoeken…en het hotel wat ik er had…was echt niks waard !!!Je kan dan via de reisbureeltjes in Cusco iets regelen…dat ze naar jou komen he !!!

Aguas Calientes is ook geen optie. Geen ruimte meer, en met een grondprijs van 1200 USD per m2, dan heb je een ongelooflijk kapitaal nodig. Plus alle vervoers kosten van materiaal van Cusco naar AC dat loopt ook in de tienduizenden euros.

Het was maar een gedacht he…!!!