Ik ga in januari door Nieuw-Zeeland trekken, backpacken met de Magic bus. Nu waarschuwen ze me bij Magic voor het hoogseizoen en adviseren ze hostels te reserveren, maar ik wil natuurlijk niet alles vastleggen.
Heeft iemand van julle ervaring met het vinden van een bed in hostels in januari? Moet je die reserveren en zo ja, hoe lang van te voren raadt je aan?
Eind december 2006-februari 2007 ben ik voor 8 weken in NZ geweest. Ik had toen een auto gehuurd en heb heel veel op de bonne fooi rondgetrokken. Het merendeel heb ik overnacht in hostels van BBH (www.bbh.co.nz). Hiervoor heb je een lidmaatschap nodig, maar dat kun je volgens mij bij elke touristinformationcentre kopen.
Ik heb slechts een enkele keer vooral een hostel gereserveerd. Dat deed ik eigenlijk alleen maar in grotere touristische plaatsen, waar ik ook nog een afhankelijk was van andere zaken, zoals bijvoorbeeld Kaikoura en het walewatchen.
Meestal keek ik in de loop van de dag in de gids van BBH welk hotel me aansprak en waarvan ik verwachtte dat ik dat die dag nog wel zou bereiken en dan belde ik om te reserveren voor die avond. Volgens mij heb ik maar 1 of 2 keer een nieuwe poging moeten doen, omdat er geen plek meer was.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat je met eigen vervoer flexibeler bent en ik vooral naar niet al te toeristische plekken zocht, omdat ik dat (op een paar uitzonderingen na) toch leuker vind dan dat massatourisme. Wanneer je met een bus reist ben je afhankelijk van waar je afgezet wordt. De kans is groot dat je dan op drukkere plaatsen komt.
Hopelijk reageert er nog iemand die ervaring heeft met een busreis.
Hoi MikMak.
Nee, ik zou echt NIET reserveren van te voren. Januari is wel een drukke maand maar je vind altijd wel 'n bed is mijn ervaring. Verder is het zo moeilijk voor jou om dat van te voren allemaal te beslissen. Je komt waarschijnlijk andere leuke mensen tegen tijdens je reis waarmee je de avond door wil brengen. Je zult van andere reizigers horen waar de beste plaatsen zijn om te overnachten, de plaatsen die het beste passen bij jouw wensen. Je kunt onderweg altijd nog 2 dagen tevoren bellen naar een hostel, of de ochtend voordat je bus weer vertrekt. Just don’t worry!
Ik ben inmiddels alweer een paar maandjes terug. Was een mooie tijd!. Ik heb uiteindelijk alleen de eerste nachten vanuit Nederland gereserveerd, omdat ik toch al wist hoeveel tijd ik daar had en welke hostel ik het leukst vond(bbh). Ben wel blij dat ik vantevoren een aantal recensies van een paar hostels heb gelezen, want hierdoor ben ik echt in een paar hele leuke terecht gekomen, soms op plekken waar de magicbus niet direct voor de deur stopte (maar om de hoek bv bij een ander hostel), maar dat was wel gaaf juist: weer heel andere mensen. Gedurende de reis heb ik gebeld om te reserveren, 1 of 2 dagen van tevoren, met de bbh kaart, die ook als telefoonkaart dient, dus t was allemaal prima. De Magicbus was trowuens wel het beste besluit wat ik kon nemen voor slechts 4 weken NZ: superrelaxed en heel gezellig!
Hoi Mikmak
Oh, ik zie nu dat je in januari 2009 ging en alweer terug bent; ik loop 'n jaartje achter…Goed om te horen dat het allemaal zo goed verlopen is en dat je niet alles lang van tevoren vast gelegd hebt. Tijdens zo’n reis blijken dingen toch vaak anders dan vanuit NL. En BBH hostels met hun ratings en recenties is een goede keus. Voor een gratis brochure kan je altijd mailen naar: https://www.bbh.co.nz/bbhbrochure.aspx
Groeten
Dillan
Nee hoor, ik werk niet bij BBH, maar had vroeger wel een backpackers lodge dat erbij aangesloten was, maar desondanks probeer ik zo objectief mogelijk potentiele reizigers te helpen en ik verdien er echt niks mee…
Nee, en ik ben ook niet in NZ momenteel, hoewel meestal wel, maar nu even 5 maanden in Europa, dus geen winter voor mij.
groetjes
Dillan