1.Wat waren jullie absolute hoogtepunten ( things to do! ) tijdens jullie reis door Laos?
Welke plaatsen zouden jullie niet meer bezoeken moesten jullie dezelfde reis opnieuw doen? En welke zeker wel?
Hebben jullie een adresje van een leuke homestay waar je beetje mee kan helpen met de dagelijkse bezigheden van de bevolking en dus onecht contact met hen hebt.
Ook hier dan maar even een kort verhaaltje. In Laos zijn we eerst naar Vientiane geweest (1,5 dag, was voor ons ook genoeg om de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad te zien en wat rond te lopen). Vervolgens met de bus naar Vang Vieng, waar we 1 nacht gebleven zijn en aan het beruchte tuben hebben meegedaan. Voor ons echter geen drankfestijn bij de barretjes aan de zijkant van de rivier, maar gewoon rustig dobberen en genieten van het landschap om je heen, kan bijvoorbeeld ook met kayak. Begin wel op tijd, want de zon zakt al snel achter de bergen en dan wordt het wat frisjes. Het stadje zelf vonden we maar niks met al die luidruchtige en vaak bezopen backpackers, maar de omgeving is werkelijk prachtig daar. Ten slotte gingen we met de bus naar Luang Prabang, waar we een olifanten mahout training hebben gedaan (en waar ze zeer respectvol met de olifanten omgingen, hier geen haken met scherpe punten, schilderen of voetballen door olifanten of zo, maar gewoon leren over olifanten), de Kuang Si watervallen bezochten (absoluut een aanrader!) en een dag op de fiets langs diverse tempels hebben gereden. De aalmoesceremonie in de ochtend hebben we ook een keer bekeken en ook een zonsondergang vanaf Mount Phousi, waar het dan echt megadruk is, maar wel een mooi uitzicht. Luang Prabang vonden wij zelf een heerlijke plaats, maar zouden graag sowieso nog meer van Laos zien.
In welk jaar was je in vang vieng want voor zover ik lees zou dat probleem van dronken toeristen en wanpraktijken opgelost zijn. Enfin dat hoop ik althans;-)
Kies een rustig plekje buiten het uitgaansgebied, en kies niet het goedkoopste hotel. Vang Vieng heeft prachtige grotten en watervallen, er is zoveel te doen in de omgeving!
Ik was er afgelopen november in Vang Vieng en toen was er dus nog steeds een zeer levendig backpackercentrum met veel bezopen jongeren, al zal het vermoedelijk al veel minder zijn dan een paar jaar terug. Wij zaten gelukkig wat buiten het centrum in het hotel en dat was prima. Zou het zeker niet als bestemming schrappen, maar ga gewoon genieten van de prachtige omgeving daar buiten het centrum!
Ik ben vanuit het Noorden naar het Zuiden gereist in Laos. Luang Prabang vind ik een echte aanrader, uiteindelijk ben ik er langer gebleven dan gepland. De Kuang Si watervallen zijn daar inderdaad een aanrader. Vanaf Mount Phousi heb je mooi uitzicht over de stad en de omliggende omgeving. Ik heb Vang Vien overgeslagen vanwege de verhalen die ik hoorde en ik dan liever meer tijd in het zuiden van Laos besteedde. Vientiane is, vind ik persoonlijk, lang niet zo mooi als Luang Prabang en heb je in 2 dagen tijd wel gezien. Een hoogtepunt daar wat ik echt wil aanraden om te bezoeken is het COPE Center. Ze maken daar kunst benen en armen voor mensen die nu nog gevond raken door onontplofte mijnen en bommen die in de grond liggen. Het is een kleinschalig museumpje waar je veel leert over de geschiedenis van Laos en je steunt daarbij meteen een goed doel. Het boedah park is ook wel een bezoekje waard, het ligt wel ongeveer op een uurtje rijden van de stad. Bij Thakhek in de buurt ligt de Konglor cave wat ook de moeite waard is om te bezoeken. Erg lange grot waar je deels in een bootje door vaart en deels doorheen loopt. Wij moesten zelf mee helpen dragen af en toe omdat het waterpeil te laag was en het bootje strande. Echt hilarisch! Verder naar het zuiden ligt Pakse waar je het Bolaven Plateau kunt bezoeken, hier zie je hoe men thee en koffie verbouwt. Ik hoorde van een aantal andere backpackers dat er ook een aantal homestays waren op het plateau. Wat Phou ligt hier ook in de buurt en ik vond het wel een bezoekje waard, mits je van tempels houd. Van bovenaf heb je een super mooi uitzicht over de ruine. Als laatst ligt in het zuidelijkste puntje nog de 4.000 islands wat wel mooi is maar naar mijn mening niet een absolute must om te zien. Wat ik zou afraden is om de Loop te doen bij Thakhek. Mijn ervaring was alsof ik de dakar reed op een scooter, 3 dagen lang, maar misschien zijn de wegen ondertussen verbeterd!
1.Wat waren jullie absolute hoogtepunten ( things to do! ) tijdens jullie reis door Laos?
Laos is een geweldig land met heel veel mooie dingen om te zien en te doen. Voor mij zijn de omgeving rondom Luang Nam Tha in het noorden, het Bolaven Plateau in het zuiden en Pakse en het diepe zuiden speciale plekken waar ik graag kom.
Welke plaatsen zouden jullie niet meer bezoeken moesten jullie dezelfde reis opnieuw doen? En welke zeker wel?
Natuurlijk zijn er dorpen en steden die minder ‘boeiend’ zijn, maar plaatsen die ik echt nooit meer wil bezoeken weet ik zo niet. Ik heb het op veel plaatsen wel naar mijn zin.
Hebben jullie een adresje van een leuke homestay waar je beetje mee kan helpen met de dagelijkse bezigheden van de bevolking en dus onecht contact met hen hebt.
Dat is niet altijd makkelijk. Ik ken wel wat adressen waar dat zou kunnen maar soms is het door regeltjes en taalproblemen wat moeilijker. Een echte homestay is het niet (nog niet) maar ik weet in het zuiden wel een adres waar je zeer zeker echt contact hebt met de lokale bevolking en ook wel het e.e.a. mee kunt doen (koken bijvoorbeeld). Voor meer info daarover kun je me ook een berichtje sturen.