Hoogte medische kosten in Nicaragua?

Hallo allemaal,

In december vertrek ik voor 2 1/2 maand naar Nicaragua, eerst 4 weken Spaans leren en de overige 6 weken reizen (wellicht met een uitstapje naar Costa Rica of Panama).
Normaal sluit ik een vrij complete reisverzekering af maar nu heb ik mijn twijfel bij de medische kosten en ongevallen dekking. Ik heb het eens even uitgeplozen met mijn ziektekostenverzekering en daaruit blijkt dat als ik een extra dekking afsluit voor de medische kosten en ongevallen, deze de meerprijs vergoed van wat het in Nederland zou kosten (tot Nederlandse kostprijs is het gedekt).
Nu is mijn vraag: als ik bijvoorbeeld in Nicaragua in het ziekenhuis kom te liggen, zijn deze kosten (en kosten voor dokter/medicijnen etc.) hoger dan in Nederland? Ik kan het me haast niet voorstellen maar als dit wel zo is zal ik de dekking er wel bij afsluiten.

Alvast bedankt aan degene die het antwoord weet! :slight_smile:

Gr. Susan

Hola,

Als je in Nicaragua gezondheidsproblemen krijgt, kun je gebruik maken van de publieke gezondheidszorg (deze is gratis, maar echt heel basis en vaak ook slecht) of de privégezondheidszorg (is veel professioneler, beter en kost geld). Voor “kleine” ongevallen, bijv. ontstekingen, pijn, etc. kun je het beste naar een privé arts gaan en de lokale apotheek. De kosten zullen dan veel goedkoper zijn dan in Nederland.

Maar als er echt iets heel ergs gebeurd, bijv. je raakt ernstig gewond in een verkeersongeval, of je krijgt een heftige vorm van dengue, of je breekt iets, etc. en je moet worden opgenomen in het ziekenhuis dan wil je echt niet in een publiek of een eenvoudig privéziekenhuis geholpen worden en is het echt aan te raden om naar het Vivian Pellas Hospital te gaan of het Militair Hospital, beiden in Managua. Dit zijn namelijk ziekenhuizen die voldoen aan Westerse standaarden. Deze ziekenhuizen zijn ook redelijk prijzig. Toevallig weet ik dat een nacht op de intensive care zo’n $3000 per dag kost. Geen idee wat een dag kost op een gewone afdeling of wat de prijzen in Nederland zijn. Maar je wordt daar ook alleen maar opgenomen als je een geldige verzekering hebt. Je gaat er natuurlijk niet vanuit dat zulke ernstige en heftige dingen met je zullen gebeuren, maar je kunt natuurlijk altijd beter het zekere voor het onzekere nemen en gewoon goed verzekerd gaan reizen. Niks is zo erg en vervelend dat als je (alleen) in het buitenland bent en er overkomt je iets ergs dat je dan niet (goed) geholpen kunt worden. Of dat je achteraf nog allemaal geld moet gaan bijleggen mochten de kosten hoger uitvallen dan in Nederland.

Saludos,
Sole

Hoi Sole,

Bedankt voor je reactie! Helaas heb ik ervaring met dengue dus ik kan me er iets bij voorstellen en zal het zeker niet wegschuiven als ‘zoiets overkomt mij toch niet’. :slight_smile:
Ik neem uiteraard liever het zekere voor het onzekere, alleen dubbel verzekerd zijn vind ik ook zo zonde van het geld. Maar ik zal de dekking er zeker nog even bij afsluiten!

Gr. Susan