Hongarije goedkoopste vakantieland

wo 18 apr 2012, 09:00 |

Vakantie goedkoopst in Hongarije, duurst in Noorwegen
Hongarije is dit jaar het goedkoopste vakantieland van Europa. Prijzen van hotels en restaurants zijn 51 procent lager dan die in eigen land. De goedkoopste landen bevinden zich in Oost-Europa, de duurste in Scandinavië. Uitschieter is Noorwegen. Daar overnachten en dineren is 75 procent duurder dan in Nederland.

Nederlanders moeten voor een goedkope vakantie naar het oosten van Europa, leert onderzoek naar prijzen in twintig vakantielanden.

In landen als Polen, Tsjechië en Slowakije zijn de prijzen voor overnachtingen en diners ruim 30 procent lager dan in Nederland. Dit blijkt uit een vergelijking van het ING Economisch Bureau. Hongarije is het goedkoopst, met prijzen die 51 procent lager liggen dan hier.

Zuidelijke landen

Ook Spanje, Portugal en Griekenland, zuidelijke landen die in crisis verkeren, zijn goedkope bestemmingen. Ze zijn 5 tot 20 procent goedkoper dan Nederland. Nederland is ook niet duur, prijzen in tien landen liggen hoger. Twijfel je over buurlanden, dan kun je het best naar Duitsland. Daar liggen prijzen 3 procent lager, terwijl Belgen 7 procent meer rekenen dan Nederlandse hotels en restaurants.

Overnachtingen in Noorwegen en Zwitserland zijn het duurst. De horeca daar is niet ontzettend duur, maar waarde van de nationale munten nam de afgelopen jaren flink toe. Zo steeg de waarde van de Zwitserse frank in de afgelopen twee jaar met bijna 20 procent ten opzichte van de euro.

In de vergelijking van ING zijn alleen verblijfskosten meegenomen. Het is dus verstandig om ook naar reiskosten te kijken, zeker nu brandstofkosten door hoge olieprijzen flink oplopen. Een vakantie in Hongarije kan daardoor alsnog duurder uitvallen dan in Duitsland.

Bron: DE Telegraaf.

Valt opzich wel wat voor te zeggen, maar het gaat hier dan wel om ‘populaire vakantielanden’, lijkt mij. Ik bedoel, ik ben zelf vaak naar Roemenië geweest en ik moet zeggen dat het daar gewoon goedkoper is dan Hongarije. Heel Afrika zal ook goedkoper zijn. Dus je bericht is vooral relatief aan de populaire vakantielanden, is mijn conclusie. :slight_smile: