Met een klein groepje mensen zijn we op zoek naar een best wel LOW BUDGET vakantie in een toch wel gezellig land. Belangrijk dat we lekker kunnen eten, borrelen, strandje bezoeken, avondje stappen en natuurlijk cultuur en natuur zien. ALLES IN EEN dus.
Nu zitten we een beetje te kijken naar Bulgarije (duur, vliegreis, veel te doen???)
Kroatie (gezellig, vaak smerig locatie, kiezelstrand) en
Hongarije (ben ik geweest, lekker eten, gezellig en goedkoop in 2001).
De keuze is echter moeilijk!!! Graag info over de prijzen in de verschillende landen en positieve maar ook negatieve verhalen over appartementen, hotels e.d.!!!
In Hongarije ben ik nog nooit geweest, daar heb ik geen mening over.
In Kroatie en Bulgarije is het al een tijdje geleden dat ik er geweest ben, vandaar dat ik niks wil zeggen over prijzen, want die veranderen nu eenmaal.
Wanneer je kijkt naar strand, cultuur en natuur, vond ik Bulgarije absoluut geweldig! Ik ben toen begonnen in de hoofdstad Sofia, een van mijn favoriete hoofdsteden. Prachtige kerken, zowel Byzantijns als Russchisch Ortodox. Leuke parken. Gezellige markten.
In Plovdiv vind je een wirwar van straten met kunstenaars en natuurlijk het Romeinse amfitheater.
En het goud- en zonstrand zijn natuurlijk prachtig. Ik ben zowel in Varna als in Burgas geweest, beide zijn me goed bevallen. Ook de omliggende dorpjes zij leuk voor als je een keer een dagje niet wil bakken.
De accomodatie waar ik toen in gezeten had, was goedkoop en eenvoudig. Maar wel schoon.
Nadeel is dat er maar een beperkt aantal bussen per dag ging en dat je goed moest plannen wanneer je met het openbaar vervoer wilde reizen, maar dat is (was) in Kroatie ook zo.
:dag:een kleine tip om het betaalbaar te houden
vliegen naar Hongarije of Bulgarije v.a. 22 euro pp retour. >>>
kijk daarvoor op; www.wizzair.com
wij hebben hotels gehad voor 17E pp pn incl ontbijt. :zon02:
ik persoonlijk heb het meeste op met Hongarije, maar dat is een persoonlijke inval natuurlijk
hoop dat je er iets aan hebt.
mvrgr;anna
De vraag van Wendolientje is moeilijk te beantwoorden.Het ligt er maar aan of je een land zonder kust wil zoals Hongarije of je kiest voor Bulgarije of voor de prachtige kust en eilanden van Kroatië.Vaak smerige locatie???
Is mij in al die jaren dat ik er kom nog niet opgevallen.Inkopen doen in Kroatië is net zo duur als hier.Uit eten gaan is goedkoper.Men kan er goedkoop heen vliegen met ondermeer Ryanair
Smerig is inderdaad een beetje van vroeger, zul je tegenwoordig niet zo snel meer tegenkomen.
Echter, de prijzen zijn zeer fors gestegen de afgelopen jaren, zo erg zelfs dat Kroatië bijna bovenaan staat in het lijstje van duurste accommodaties in Europa.
Uit eten gaan is in het Noorden nog redelijk goedkoop, het zuiden is iets duurder, drank is nog goed te betalen. Supermarkten zijn inderdaad net zo duur als in Nederland.
Denk dat jullie eerst eens moeten bepalen waar de pioriteiten liggen. Neem aan dat het niet bij een luxe appartement is, een bed en een douche is waarschijnlijk wel genoeg.
Maar…hebben jullie eigen vervoer ? Moet het met de bus ?
Alle Oost-blok landen hebben het probleem dat je zonder vervoer nergens komt, dus misschien is het een beter idee om naar een land te gaan waar de infrastructuur een stuk beter is.
Wanneer je daar dan met z’n allen een appartement huurt, geen bezwaar hebt om op een matras op de grond te slapen, dan kun je nog altijd voor een low budget vakantie in die landen terecht.
Sterker nog, sommige landen zijn spotgoedkoop vergeleken met de Oostblok landen.
Het idee dat deze landen nog altijd zeer goedkoop zijn moet je laten varen, die tijden zijn voorbij (in ieder geval wel in Kroatië).
Over Hongarije kan ik je vertellen dat het nog steeds goedkoop is, maar of Kroatie en Bulgarije net zo goedkoop zijn weet ik niet.
Een warme maaltijd kun je al makkelijk krijgen voor onder de E 5 een koffie of een biertje/wijntje vaak nog onder de euro. Maar dan heb ik het over een gewoon stadje, niet aan het Balaton of in Budapest, daar liggen de prijzen hoger, maar nog steeds in vergelijking met de gangbare vakantieplaatsen laag!!
Ik woon in Zuid West Hongarije, hier is het niet toeristisch, geen idee of dat jullie aanspreekt. Maar goed als je van paardrijden, wandelen of fietsen houdt of gewoon rondhangen bij je huisje is het heerlijk.
Je hebt Pécs, je erg leuke stad, veel terrasjes en uitgaansmogelijkheden en een stukje ten noorden daarvan 2 prachtige recreatie meren in Orfü. Dat zou een leuke combinatie kunnen zijn.
Ik bied 2 vakantiehuizen aan, maar die zijn niet goedkoop (als je het vergelijkt met Frankrijk ofzo wel…), daar richt ik me ook niet op (zijn wat luxere huizen). Maar je kunt hier in de buurt veel meer huren voor minder.
Je kunt het ook combineren, een weekje Kroatische kust en een weekje Hongarije, is niet ver van elkaar, ligt er ook aan hoe je hier naartoe wilt, of je een auto ter beschikking hebt.