Goedemorgen allemaal: de planning is om in mei en juni naar Tanzania te gaan, met mijn echtgenoot op eigen gelegenheid. Ik vraag me af hoeveel tijd we minimaal nodig hebben, ik had 4-5 weken “gereserveerd” maar zie dat veel reizigers en reisorganisaties ong 2-3 weken reizen. Ik wil niet in “vogelvlucht” door het Serengeti park, dat vind ik dan weer zonde, maar hoef er ook weer geen week te verblijven als dat niet noodzakelijk is… We sluiten elke lange reis altijd af met een paar strand/relax dagen, zou 4 nachten Zanzibar voldoende zijn? Alvast bedankt voor de reacties, groetjes, Monique
Hallo Monique
De klassieke route in Tanzania is eerst safari rond Arusha en dan naar de kust of Zanzibar.
Gezien je meer tijd hebt heb je een goede gelegenheid om het echte Tanzania te leren kennen.
De safaris in het noorden zijn echt byzonder maar ook erg prijzig Behalve dat is een week in een safariauto over hobbelige onverharde wegen ook wel genoeg voor de meesten.
Meer authentieke plaatsen zijn Moshi (koffietour is een aanrader) De Usambara Mountains (Zeker als je de locale cultuur wilt leren kennen en/of houd van natuur en wandelen) en Pangani waar je nog ongerepte mooie stranden vind. Je kunt je vakantie dan afsluiten op Zanzibar.
Meer rustiger wildparken zijn Mkomazi en Rauha in het zuiden. De eerste kun je makkelijk combineren op weg naar de bergen of de kust. De laatste is in het Zuiden. Bedenk dat Tanzania groot is en je makkelijk te veel reist. Het is daarom aan te raden om het Zuiden en of het Westen (Mwanza) voor een volgende vakantie te reserveren.
Groeten uit Mambo-Tanzania
Als je 4-5 weken hebt is dat heerlijk en kun je wat meer buiten de gebaande paden zien, bijvoorbeeld het zuiden. En wat meer genieten per plaats.
Die mensen die maar 2-3 weken hebben, jakkeren meestal in moordend tempo langs de highlights.
Wat betreft Zanzibar: ik zou ook minstens een nacht in Stone Town verblijven, erg leuk stadje met lekker eten, leuke kronkelige straatjes (je verdwaalt geheid maar dat is niet erg) en veel historische dingen te zien.
Via Wereldwijzer app
Hoi, ligt er helemaal aan wat je wilt zien. Tanzania is groot genoeg om weken in rond te zwerven. Wij hebben ook zelf gereisd in Oost-Afrika. In Arusha zijn we op zoek gegaan naar een safari-organisatie. Dat valt niet mee dus trek daar een paar dagen voor uit. Het is trouwens niet goedkoper om het ter plekke te regelen. We hebben toen Manyara, Ngorongoro en Tarangire bezocht. Daar heb je ongeveer 4-5 dagen voor nodig. Je kunt er de Serengeti en Lake Eyasi aanplakken. Dan heb je echt een week nodig. Ook hebben we Mount Meru beklommen, ook 4 dagen. Wij zijn naar Zanzibar gevlogen vanuit Arusha. Stonetown is erg leuk en relaxed. Wij zijn niet zo’n strand-mensen dus daar kan ik je geen tips over geven. Voor ons waren 4 dagen genoeg. Je kunt ook met de bus naar Dar en van daaruit met de boot over. Hebben we ook eens gedaan.
Al met al ligt het er aan wat je wilt zien en wat je budget is. Veel plezier met plannen !
Audrey
Hallo,
Het is inderdaad afhankelijk van jullie interesses. Dit is moeilijk voor een ander in te schatten als er niet meer informatie is. Bovendien is Tanzania een duur land voor toeristen dus als je 4 à 5 weken wilt gaan, moet je daarvoor een flink budget hebben. Maar je kunt zeker makkelijk 5 weken doorbrengen in Tanzania!
Op eigen gelegenheid Tanzania bezoeken is gedeeltelijk mogelijk. Het kan handig zijn een gids/chauffeur te nemen omdat de chauffeurs elkaar inseinen als er iets bijzonders is te zien. Dat mis je als je op eigen houtje zou gaan.
Voor de wildparken in het noorden zoals Arusha NP, Manyara NP, Tarangire NP, Ngorongoro CA en Serengeti NP heb je zeker 10 dagen nodig als je tussendoor ook nog wat dagen met cultuur wilt vullen.
Verder kun je doorrijden naar Lake Victoria, wat weer een heel ander beeld geeft van Tanzania of naar de Usambara Mountains, waar je schitterende wandelingen kunt maken of met de mountainbike mooie tours kunt maken.
Wat Zanzibar betreft, hou je van strand dan is 7 dagen prima te doen. Ben je geen strandmens dan denk ik dat 5 dagen voldoende zou kunnen zijn.
Succes met puzzelen en veel plezier bij de voorpret!
Mary Klopper
tanzaniasafaritour.com