Hoeveel kost mijn reis???

Hoi allemaal,

Als ik mijn aankomende studie heb afgerond ben ik 21 ( nu 17 jaar). Ik heb het plan om dan een reis te maken door Europa van rond de 3/4 maanden. Ik heb dus nog 4 jaar om hard te sparen. De route die ik uitgestippeld heb loopt als volg:

Berlijn, Praag, Wenen, Milaan, Rome, Napoli, vliegen naar Barcelona, Porto, Parijs, Brighton, Londen en dan terug naar Nederland.

In de boven genoemde steden wil ik minimaal één week blijven. Ik ben van plan om met bus en trein te reizen, en vanaf Napoli naar Barcelona te vliegen en in Calais de boot naar Engeland te nemen. Ik heb 1 Groote vraag: hoeveel geld heb je ongeveer nodig als je deze reis wilt gaan maken?

Ik ben nog jong en onervaren dus tips zijn van harte welkom, en als er plaatsen zijn in de buurt van mijn route die ik moet bezoeken hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor de reacties,

Groeten Nico

Hoi,

Leuke plannen! En goed dat je alvast begint met plannen en sparen.

Goh, in ieder geval een origineel plan ten opzichte van de duizenden mensen die naar Australië willen (en wat ik niet zou aanraden ook al ben ik er zelf geweest). :slight_smile:
Wat me opvalt is dat het alleen steden zijn, en dat het een reis is die veel Amerikanen volgens mij doen.
Hoofdsteden zijn vaak duurder dan kleinere steden en dorpen of het platteland. Vaak liggen ook veel mooie highlights van een land in het platteland. Bijvoorbeeld in Frankrijk heb je de Alpen, en diverse mooie wijngebieden met chateaux (wijnboerderijen met proeverijen e.d.), mooie stranden, kastelen langs de Loire… allemaal ver buiten Parijs.
3-4 maanden alleen maar steden kan nogal vermoeiend zijn, de hele tijd drukte, hoge prijzen, veel toeristen, stinkend verkeer, geen natuur… ik zou er echt wat meer dorpen en natuur tussen doen. Europa is prachtig, ook buiten de steden.

Hoeveel het kost, hangt heel erg af van welke keuzes je maakt qua slapen en eten, en ook qua uitgaan en georganiseerde tourtjes.

Bijvoorbeeld een week Parijs, heel ruwe schatting:

• slapen in een hostel (slaapzaal), zelf eten koken wat je koopt in een Carrefour en niet bij de kleine toeristische winkeltjes in Montmartre; zelf wat rondbanjeren en architectuur en de Seine bekijken, met de metro reizen, eens een keertje naar een kroegje… kan denk ik wel voor ongeveer 250-300 euro in een week. Als je gaat couchsurfen kan het nog goedkoper.
  • slapen in een privékamer, uit eten gaan, naar Versailles gaan, de Eiffeltoren op, een fiets huren, en diverse musea in: kan je zo 800-1000 euro voor een week kosten. Nog duurder als je ook uit gaat om te drinken.
    (Portugal en Spanje kunnen wel wat goedkoper zijn. Maar bv. Londen en de trein in Engeland zijn ook duur.)

Even ter vergelijking: in Thailand of Cambodja kun je voor zo’n 1000 euro (los van vliegticket) een maand lang elke dag 2-3x uit eten, slapen in simpele privékamers, met bus en trein reizen én leuke dingen doen zoals snorkelen, olifanten berijden of verzorgen, bergstammen bezoeken, tourtjes doen naar watervallen en tempels, massages ondergaan of massagecursus doen, etc etc. Oftewel, 4x zo lang lol hebben als in Parijs, voor hetzelfde geld…

Maar als jij echt Europa hoog op je lijstje hebt staan, moet je dat natuurlijk lekker doen. Maar dat ligt er ook nog wel als je ouder en rijker bent… en als je misschien niet meer de fut en fitte body en flexibele geest hebt voor het wat ruigere (oncomfortabelere) reizen in Azië. :slight_smile:

Kijk ook eens in een bibliotheek naar de inschattingen die Lonely Planet maakt per land/stad, vaak voor 3 reisstijlen: low-budget, middelmatig; luxe, en die kloppen meestal goed. Zij suggereren budgetten per dag, dus dan is het een kwestie van rekenen, hoeveel dagen in welk gebied en hoeveel kosten die dagen… dan nog de kosten voor treinen, vluchten en bussen er bij optellen.

Even een heeeeeeeeel grove schatting waar je me niet op kunt vastpinnen, voor een relatief low-budget reisstijl met af en toe wat luxe (af en toe uit eten, maar ook vaak zelf koken / simpel ontbijten met bv. fruit en noten van de markt of eten uit de supermarkt; af en toe couchsurfen, meestal slaapzalen in hostels, heel soms een eigen kamer; af en toe een georganiseerd tourtje maar ook veel zelf rondwandelen en bekijken)… dan denk ik dat je voor 3 maanden Europa wel zo’n 6000-10.000 euro nodig hebt.

(Ter vergelijking: 3 maanden Zuidoost Azië, een vliegticket, inentingen, moet wel lukken voor ongeveer 4000 - 4500 euro totaal… waarbij je dus luxer kunt slapen en vaker uit eten, en meer tripjes doen.)

Maar als andere mensen daar andere schattingen voor hebben, ben ik ook benieuwd!

Hostels zijn een leuke manier om andere reizigers te ontmoeten.
Couchsurfing is een leuke manier om bij iemand te logeren die woont in het land dat je bezoekt en zo de stad door zijn/haar ogen te zien. Wel kost dit wat moeite om slaapplekken te vinden (voordat iemand ja zegt). Mijn couchsurf-tips vind je in dit topic.

Oh ja, ik zou je ook aanraden om halverwege de reis een soort pauze in te lassen van het ‘leuke dingen doen’ en het bezichtigen. Doe even een week of twee weken wat anders: even een taalcursus, of even een week (of twee) niksen aan een strand, of wat dan ook. Want 3-4 maanden de hele tijd onderweg zijn is dodelijk vermoeiend, en ook kun je al snel geen museum of mooi gebouw meer zien (of althans waarderen)!

Succes met sparen! Hier wat spaartips van Backpackgek:
http://www.backpackgek.nl/sparen-voor-de-wereldreis-onze-tien-tips/
http://www.backpackgek.nl/leuke-dingen-doen-en-toch-sparen-voor-een-reis/

Veel voorpret gewenst en als je nog vragen hebt, plaats maar hieronder!