Hoeveel inkomen nu ECHT nodig in Suriname?

Ik zie ff door de bomen het bos niet meer, hoor van mensen die ik in Suriname ken steeds andere verhalen.
Eerst zegt er iemand dat ik met 600 SRD per maand geld kan rond komen, dan zegt er weer iemand dat het 800 SRD minimaal is, het liefst dus meer.

Maar dan hoor ik weer dat ik minimaal 350 EURO voor woonruimte kwijt ben. Dat stroopt dus totaal niet met die 600 of 800 srd, aangezien 350 euro al 1225 SRD is…

Hoe zit het nu echt, krijg het gevoel dat ze niet helemaal eerlijk zijn omdat ze denken dat ik als NL- der toch rijk ben, terwijl ik daar straks ook met een lokaal inkomen moet gaan rond komen. Ik weet dat toen ik in suriname was ze op mijn stage 350 SRD per maand verdienden en die mensen woonde ook ergens…

Graag hoor ik van iemand hoeveel inkomen ik echt nodig heb ( voor een eenvoudig huis, liefst wel met eigen voorzieningen, maar hoeft niet groot te zijn natuurlijk), want als zij gelijk hebben kan ik mijn plannen beter vergeten ben ik bang…

Hallo,

Het klopt idd dat huurprijzen in de goede/veilige buurten in Paramaribo nog al hoog liggen. De huurprijs ligt idd al gauw rond de 300 euro voor een woning. Misschien is het een idee om met iemand samen te gaan wonen om de kosten te delen of een appartement te huren (prijzen liggen dan vaak rond de 150 euro). Als je alleen de huur wilt ophoesten moet je al snel 1750 SRD verdienen, maar wanneer je een huisgenoot hebt kom je met 1250 SRD al prima rond.

Succes bij het maken van je keuze!

thanks, uiteraard is een apartement meer dan voldoende, dat bedoelde ik ook. In mijn eentje hoef ik geen huis met meerdere kamers natuurlijk. Maar dan lijkt me 1250 SRD nog steeds een hoog inkomen, of ligt dat aan mij.

Als je een economische studie hebt genoten en in de commerciele business gaat werken dan is een salaris tussen de 1250 en 1750 SRD rendabel. Een kennis van mij werkt op beleidsniveau binnen de psychiatrie en begint met een salaris van 1000 SRD. Wanneer je een opleiding onder HBO nieveau hebt afgerond zullen de inkomens ook zeker stukken lager liggen. Maar over het algemeen wordt een Nederlandse studie van HBO/WO niveau hier qua salaris goed gewaardeerd en ligt je salaris vaak hoger dan dat van je Surinaamse collega’s.

MVG

ik heb idd HBO maar wel in de sociale/welzijn sector en daarnaast waarschijnlijk eigen kleine bedrijfje en dus moet ik met minder inkomen gaan doen ben ik bang…maar nog maals bedankt voor de info

Er zijn ook prima woningen te vinden in een lagere prijsklasse, rond de 200 euro.

Succes en veel plezier! Gr. Diana

Ik wil ook graag info van ervaringsdeskundigen. Ik kan gaan werken als onderwijzeres in Paramaribo voor een salaris van 400 Amerikaanse dollars (313 euro). Als ik het goed heb begrepen zit daar huisvesting (één kamer) bij in. Hoe realistisch is dat. Ik hoor het graag!

Martine Koopman

Kun je als je stageloopt op het gebied HEAO bedrijfskundige economie ook een vergoeding ontvangen? Hoe hoog is deze ongeveer?
Groetjes Barbara

Hi,

Je zult voor jouw uitgaven rekening moeten houden met ongeveer het volgende per maand:

150 euro huisvesting (je hebt dan een kamer of een gedeelde woning)
150 euro eten en drinken (dan kook je wel vaak thuis en ga je niet heel vaak uit)
25 - 50 euro transport (afhankelijk of je een fiets koopt/leent)
50 - 100 euro verzekering (afhankelijk van de dekking)

Totaal: +/- 400 euro

Dit is echt het minimum dat je zult uitgeven per maand. Als je het leuk vindt om uit te gaan, uitstapjes te maken of vaak uit eten wilt, zul je al gauw het dubbele of driedubbele kwijt zijn (vooral de binnenlandtrips zijn relatief duur: 150 tot 450 euro voor een paar dagen, afhankelijk van de bestemming). Goed nieuws: een weekendje Colakreek, Whitebeach of Brownsberg is goed betaalbaar en erg leuk om te ondernemen!

Ik zal hier geen SRD bedragen van maken, omdat de koers nogal wisselt.

Op een stage zul je ongeveer 100 tot 300 euro verdienen (geheel afhankelijk van het type stage en jouw onderhandelingstechnieken).

Een kleine rekensom leert je dus dat je het alleen met een stagevergoeding niet zult redden, maar je krijgt een uitwonende beurs en als je jouw kamer onderverhuurt in NL, heb je daar geen uitgaven.

TIP! Vraag bij jouw school na over eventuele beurzen. Vaak zijn hier potjes voor die niet algemeen bekend zijn en kun je een aanvullende beurs krijgen en/of jouw ticket vergoed krijgen.

Zowel stage als huisvesting zijn volop aanwezig in Suriname. Voor een overzicht van particuliere woningen en kamers kun je een kijkje nemen op onze site: www.casacama.com, daar vind je een overzicht van ruim 100 accommodaties vanaf 150 euro per maand.

Succes met alle voorbereidingen en vergeet niet dat je een supertijd tegemoet gaat!!!

Groetjes,
Nadia Tjong A Hing

Hoi hoi,
hartstikke bedankt voor de berekening. Mijn vriend en ik gaan samen dus enkele inkomsten gaan x2. Hopelijk krijgt hij een beurs en een kleine vergoeding. Verder zijn we nu aan het sparen dus volgens mij komt het helemaal goed.
Kun je de kamers van 150 euro ook met zijn 2-en huren? of kom je dan uit op kamers die ook gelijk de dubbele prijs zijn?
Groetjes Barbara

150 euro eten en drinken ??? En dan niet uit eten maar zelf koken…!!..dat ben ik in NL in mijn eentje per maand als niet kwijt aan eten!!!

In SR is dat veel goedkoper dan in NL…dus dat is wel erg ruim berekend in mijn ogen.( waar pop gebasseerd op heel luxe producten??)
Met mijn stage had ik geen vergoeding maar studiefin( uitwonende)+ov vergoeding en kamer onder verhuurt in Nl ( ongeveer 150 winst) en daar kon ik makkelijk van rond komen, en zelfs van uit eten zeer regelmatig. Alleen enkele dure trips van spaargeld gedaan maar ook wle van mijn maandinkomen hoor.
( geld dat ik te besteden had was dus bij elkaar ongeveer 450 euro, ik huurde toen voor 130 euro een kamer…)

Ik heb deze vraag opgestart omdat ikt erug wil en dan lokaal salaris ga verdienen en niet zo luxe ga leven ( dus uit eten enzo) als toen ik stage liep.

ik ben zelf hovenier in Nederland, mijn vrouw woont en werkt in suriname ,als ik in suriname een baan krijg wat zou dan redelijk zijn wat kan verwachten in srd