Hoelang stopover inplannen?

Hoi!
Ik wil graag begin februari naar Nieuw Zeeland en ik vond een ticket die via tokyo gaat (en terug via San francisco) en die redelijk ‘goedkoop’ is om die 2 steden nog mee te pikken.
Nou was mijn vraag, hoelang zal ik de stopover inplannen in Tokyo?

Ik ben helemaal onbekend in Japan, ken niemand en ga alleen, ik wil veel zien maarr heb niet veel geld. (een auto huren is geen optie). Ik zat eerst aan 8 dagen te denken omdat mijn indruk van Tokyo zo enorm is. Is dit redelijk of te lang/kort met een beperkt budget? Zijn de meeste bijzondere bezienswaardigheden buiten de stad of binnen?

Ik hoop dat de iemand mij iets wijzer kan maken!
Groet, Laurie

Langer is uiteraard altijd beter (ik ben zelf vorig jaar twee keer 3 weken in Japan geweest, en zit alweer over een volgend bezoek te denken…), maar in een week kan je best een hoop zien. Zelfs een paar dagen naar Kyoto zouden dan tot de mogelijkheden behoren, maar dat is dan wel weer een wat duurder grapje, zo’n €200 retour met de shinkansen. Maar ook in Tokyo zelf en omgeving is meer dan genoeg te zien en doen, denk bijvoorbeeld ook aan dagtrips naar Hakone, Nikko of Kamakura. Een auto heb je echt niet nodig, sterker nog, die is alleen maar lastig. Het openbaar vervoer in Japan is echt fenomenaal, zowel in de stad als daarbuiten.

Duur hoeft het niet te zijn, voor Hakone bijvoorbeeld heb je voor zo’n zo’n €35 een retourticket plus onbeperkt gebruik van lokaal openbaar vervoer. En binnen de stad kan je bijna overal per metro of trein komen, dat kost je hooguit een paar euro. Ook overnachten hoeft niet duur te zijn, een simpel maar net hotel in Tokyo heb je al voor een euro of 40, en voor minder kan je vast ook nog wel in een hostel terecht. En ook eten hoeft niet veel te kosten, voor 5 tot 10 euro kan je uitstekend eten. Japan heeft de naam erg duur te zijn, maar met de huidige koers van de yen valt dat heel erg mee, en is het duidelijk goedkoper dan ons eigen landje.

Bedankt!
Als ik mijn ticket heb geboekt zal ik nog wat meer plannen maken en heb ik vast veel vragen waar ik je (hopelijk) mee kan lastig vallen;)

We hebben afgelopen zomer vrijwel hetzelfde rondje gedaan (Japan-Nieuw Zeeland-Canada) en zijn (maar) 5 nachten in Tokyo geweest. We hebben geen dagtrips gemaakt want in Tokyo is meer dan genoeg te zien en te beleven. Met de Yamanote lijn (een ringspoorlijn door Tokyo) kom je gemakkelijk en goedkoop in de belangrijkste wijken.
Nieuw Zeeland is overigens ook geweldig….!