Hoe zou het kunnen zijn om in sierra leone te wonen?

wie kan mij nog iets meer vertellen over Sierre Leone. De geschiedenis is mij bekend. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen om daar te wonen en te werken. Hoe gaan zij met blanken om?
Ik heb twee keer een half jaar in gambia gewoond en gewerkt in een fabriekje.
Er zijn andere plannen die op mijn pad gekomen zijn. Nu was ik zo nieuwsgierig naar meningen/ervaringen van jullie, hoe het is om in Freetown te wonen.

dank je!
groetjes van floortje

ik ken sierra leone niet, maar ik heb wel een appartement in Nigeria aan de westkust. Ik ken het lokale leven van West-Africa, waartoe ook Sierra Leone behoort.
Door de armoede is het echt onveilig. Je kan niet rustig wandelen door de natuur, je dient altijd bewaking mee te hebben als westerling, ook overdag. Ikzelf heb een appartement in een compound met 8 appartementen, welke omgeven is door een muur met een poort en een gateman om de beveiliging.
om 19 uur is het donker en kan je niet meer buiten komen uit de compound. Regelmatig zijn er overvallen. De nieuwere auto’s worden op blokken geplaatst waarna we de wielen er onderuit nemen, als we een poosje weg gaan.
Daarnaast heb je nog de onveiligheid twa aan drugsbendes, dit zijn jongeren die reddeloos alleen moeten zien te overleven en zich organiseren in bendes. Reizen met de auto 's nachts kan enkel met de lokale mensen, en is zeker en vast niet aan te raden. Uitstappen en maken dat je ergens binnen zit.

De mensen hebben honger en zij die geen inkomen hebben zien echt af, en moeten om te overleven tot het uiterste gaan.

dank voor je reactie. Maar van nigeria wist ik inderdaad, had ik al gehoord van een vriend van mij.
groetjes floortje

Ik ben er nog niet geweest maar dit wel van plan. Denk eind van het jaar of volgend jaar. Heb daar een goede kennis. Volgens hem (heeft touristiek gedaan) zijn de opleidingen heel wat hoger dan in andere Afrikaanse landen. Het denk nivo ligt daar overigens ook anders. Ook de stranden veel mooier en heb je aanzienlijk minder last van hustlers/bumpster als bvb in Gambia, Senegal maar ook Nigeria (meer scammers).
Armoe zal er beslist zijn en kans groot dat je wellicht toch opgelicht wordt, dus een gewaarschuwd mens…
Hierdoor laat ik mij in ieder geval niet weerhouden, ben ik ook wel aan gewend. Ik wens je een hele fijne reis toe (zit zelf ook aan oktober te denken dit jaar of anders febr/maart volgend jaar).

1 like

Gewerkt in een fabriekje in Gambia?? Ik kom al 15 jaar in Gambia en heb dit nog nooit gehoord. Ik zou wel eens willen weten welk fabriekje dit is!!! Het maandloon van een Gambiaan is ongeveer 1000 dalasi. Dat is 25 euro. Bovendien mag je als buitenlander niet in Gambia werken. Heb je dit gedroomd ofzo??? Hahaha…

Hallo Floortje,
Sinds vorig werk ik met Sierra Leone voor kleinschalig duurzaam reizen en een combinatie met meehelpen in een lokale community. Ik ben er zelf ook geweest. Mijn ervaringen zijn erg positief. Sierra Leonesen zijn heel vriendelijk en er heerst een prettige ondernemende sfeer. De stad zelf is een drama om door te komen met de auto, natuurlijk zijn er plekken waar je in de avond beter niet alleen kunt komen, maar het is een heel toegankelijk land. Ik ben ook bij kleine communities in verschillende delen van het land geweest en hier is het ook heel toegankelijk.
Als je meer wilt weten, neem gerust contact op. Hier vind je wat foto’s en info over wat wij in Sierra Leone doen. http://www.fair2.travel/rondreizen/reizen_sierra_leone
Groetjes,
Caroline