Hoe zit het nu echt met vergunning als je les gaat geven? Hoelang kun je blijven?

Hoi ik zit nu in Thailand en via via hoorde ik van een mogelijkheid om hier Engelse les te geven aan kinderen. Ze vroegen geen diploma s en het maakt niet uit dat ik geen ’ native speaker was ’ . Ik zou dit heel graag doen maar veel mensen zeggen dat ik dan ongemogelijk een werkvergunning zal krijgen. Ik kan natuurlijk visa -runs blijven doen maar dan nog is werken strafbaar ! Weet iemand hoe het echt zit ?

[ul]
[li]Kan ik in mijn situatie (geen native, geen diploma of ervaring) een werkvergunning krijgen ?[/li][li]Kan ik anders het risico nemen om illegaal te werken ? Als je gepakt word gooien je ze dan gewoon het land uit of een boete of gevangenisstraf??[/li][li]En als ik het moet doen met visa-runs hoelang kan ik dan max blijven? ik ben nu bijna 4 weken in thailand en ga hem zo verlengen . hoe vaak kan ik het verlengen?[/ul]Ik vind het zo onduidelijk hier op dat punt en iedereen heeft er andere meningen over en verschillende feiten. Dus ik zou graag willen weten hoe het echt zit want dan kan ik mn vlucht omboeken of cancelen (ik vlieg over 3 weken terug) en anders blijf ik hier [/li]

alvast bedankt groetjes Sander vanuit Thailand

Hoi,

Het verkrijgen van een werkvergunning is nagenoeg onmogelijk als je als non-native speaker geen universitair diploma en/of een TESOL certificaat hebt.

Ik heb zelf twee jaar geleden Engelse les gegeven in Thailand en heb dit gewoon illegaal gedaan. Ondanks dat ik wel in aanmerking kwam voor een werkvergunning (heb nl een masters en een TESOL) vond ik het simpelweg teveel gedoe voor vijf maanden. Ik had een visum dat 3 maanden geldig was en heb vervolgens twee visum runs gemaakt.

Wat ik momenteel uit Thailand hoor is dat het steeds moeilijker wordt om visum runs te maken. Als je opgepakt wordt als illegaal wordt je idd het land uitgezet. Ik heb toen bewust het risico genomen omdat het mij eerlijk gezegd niet zoveel uitmaakte als ik het land uitgezet zou worden maar ook omdat ik wist dat ik niet in de problemen zou komen. Ik werkte op een school in een heel klein dorpje en de principal was uitermate goed bevriend met het hoofd van de politie. Oftewel…problemen uitgesloten.

Neem eens een kijkje op www.ajarn.com . Hier kun je enorm veel info vinden over lesgeven in Thailand.

Veel plezier.

Het is tegenwoordig nog veel moeilijker, er moet voor iedere leraar een antecedentenonderzoek plaats vinden, etc.

Legaal: vergeet het maar. Trouwens: waarom zou een school je aannemen: geen native speaker, geen TEFL/TESOL, geen degree, terwijl ze makkelijk mensen kunnen krijgen die wel aan deze eisen voldoen.

Hier zit iets ‘fishy’ aan.

Ik ben tegenwoordig leraar in Thailand. Voorheen was een TEFL of TESOL etc genoeg cq verplicht. Nu moet er een BA degree getoond worden. TEFL TESOL is NIET meer voldoende. Daarnaast moet er een soort van cursus gedaan worden waarin de thaise cultuur wordt uitgelegd. Na het doen van een test krijg je je teachers license. Daarbij hoort ook een NON-B vidum, en om die te krijgen moet je ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Al met al echt wel te doen en echt niet onduidelijk. Maar je moet wel de weg weten. Wat er nu gebeurt is dat er docenten met een TEFL/TESOL niet langer een contractverlenging krijgen, omdat ze geen BA degree kunnen tonen.

Excuus, ik ben vergeten te melden een TEFL cq TESOL is helemaal niet meer nodig. Dus zonde geld als je van plan bent deze te gaan doen. En wat betreft AJARN.COM die melden hier niks over, waarom weet ik niet, maar ik heb toch echt een legale baan zonder TEFL maar met BA degree.

Hallo allemaal, ook ik heb het idee opgevat les te gaan geven in Thailand. Hebben jullie het hierboven over een Master of Bachelor of Education of voldoet een andere Master (in mijn geval master of science) ook?

Een bachelor degree in iedere richting is vooralsnog voldoende. Wel meenemen, of een gelegaliseerde copie.

In de toekomst zullen de eisen strenger worden en zul je ook een teacherslicense nodig hebben, maar vooralsnog is de teacherslicense niet verplicht en het is nog volstrekt onduidelijk waneer dat wel het geval zal zijn.

Je hebt je bachelors nodig voor je werkvergunning en die krijg je alleen op basis van een non-immigrant visa, welke je alleen krijgt als je al een werkgever hebt. Reken er dus op dat je op een touristenvisum zal moeten gaan en zodra je een werkgever hebt gevonden naar een buurland moet met het benodigde papierwerk om een non-immigrantvisa te halen. Voordat je een Workpermit hebt mag je niet werken. het gebeurt wel, maar je loopt risico.

Voor aanvullende infromatie kun je overigens terecht op de volgende link, op de site van www.ajarn.com.

http://www.ajarn.com/Banter/rulesandregulations.htm

Zoals in het artikel gezegd, wees niet zeker van de invoeringsdatum of de echte eisen die ze uiteindelijk zullen stellen.