werken voor je zelf in thailand zijn nog al wat ogen en haken er zijn veel beroepen uit gesloten
voor zelfstandige
Woordenboek Contact Forum Verkiezingen
Werken in Thailand http://www.gateway2thailand.com/templates/ja_regulus_ex/images/pdf_button.png http://www.gateway2thailand.com/templates/ja_regulus_ex/images/printButton.png http://www.gateway2thailand.com/templates/ja_regulus_ex/images/emailButton.png Geschreven door Jasper Frumau Friday 27 April 2007
[ul]
[li]werkverguning voor thailand
[/li][li]vrijwilligerswerk in thailand **
[/li][li]stage thailand**
[/li][li]leraar engels in thailand
[/li][li]onderwijswerk checklist **
[/li][li]werken op een universiteit
[/li][li]verboden beroepen in de thaise staat voor buitenlanders **
[/li][/ul]Sites
[ul]
[li]Bangkok Post. Hierop vind je een goede sectie classifieds.
[/li][li]Job Topgun Site a la Monsterboard/Stepstone
[/li][li]Thaivisa.com Goede site met tips & tricks voor werkverguningen en een plek om ervaringen te delen
[/li][li]Ajarn.com Goede site voor onderwijsfuncties
[/li][li]Stickmanbangkok Onderwijs geven in Thailand
[/li][li]Job AA Vacature site a la Stepstone/Monsterboard
[/li][li]Job Pilot Nog een vacature site
[/li][li]Belu Thai and Netherlands-Thai Chamber of Commerce Job Webboard Job webboard verbonden aan Belu en de NL-TH Kamer van Koophandel
[/li][/ul]Kranten
[ul]
[li]Bangkok Post
[/li][li]The Nation
[/li][/ul]Werkverguning
Nota bene: Werkverguning op basis van een non immigrant B visum.
Prijzen geldig vanaf september 18 2002(Het kan zijn dat ze niet meer up to date zijn! [EMAIL=“info@gateway2thailand.com”]email ons dan Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken )
• Een nieuwe werkverguning tot drie maanden geldig kost 750 baht.
• Een nieuwe werkverguning tot 6maanden geldig kost 1,500 baht.
• Een nieuwe werkverguning tot één jaar geldig kost 3,000 baht.
• Een werkverguning voor meer dan een jaar kost 3,000 baht plus het bedrag voor de periode die één jaar overschrijdt.
• Om je werkverguning met drie maanden te vernieuwen of te verlengen kost 750 baht.
• Om je werkverguning met zes maanden te vernieuwen of te verlengen kost 1,500 baht.
• Om je werkverguning met één jaar te verlengen kost 3,000 baht.
• Om je werkverguning voor meer dan één jaar te verlengen of te vernieuwen is de prijs 3,000 baht plus het bedrag voor de periode die één jaar overschrijdt. .
• Een brief waarin duidelijk de details van de werkverguning staat aangegeven kost 150 baht.
• Om verandering van type werk te registreren moet je 150 baht betalen.
• Om verandering van werklocatie door te geven moet er 150 baht betaald worden.
Aanvraagprocedure in het kort(eerst Non Immigrant B visum en vervolgens de werkverguning)
[ul]
[li]Je zult eerst bij de ambassade in eigen land een Non Immigrant B visum moeten aanvragen. B staat voor werk visum. Neem een multiple entry. Da’s het handigste. Kosten € 120,- (December 2005)
[/li][li]Neem drie paspoort foto’s mee(maar zorg dat je er ± 10 hebt voor de hele procedure.) Je kan er op de pasfoto het beste met een stropdas opstaan, want soms wordt he zonder al sowieso geweigerd!
[/li][li]5 kopien van je paspoort.
[/li][li]Paspoort moet 12 maanden of langer geldig zijn.
[/li][li]Je hebt dan ook een correcte brief nodig waarin staat dat een bedrijf jouw wilt hebben:
[/li][/ul]
[ DECENT COMPANY LETTERHEAD ]
EXAMPLE COMPANY LIMITED
123 Silom Road 24
BANGKOK 10100
THAILAND
Tel. 0-2123-4567
Fax. 0-2234-5678
Bangkok, xx/xx/2003
To: The Royal Thai Consulate-General
Penang
Malaysia
Dear Consul,
This letter is issued to support the request for a One Year Multiple Entry Non Immigrant Visa Category “B” (Business), for Mr. [NAME].
We are planning to employ Mr. [NAME] as our [job description] from [DATE] subject to approval of this visa and subsequent application for work permit.
Mr. [NAME] will be travelling frequently in and out of Thailand, so for this purpose he needs a Multiple Entry Visa.
During his stay in Thailand our company agrees to pay all expenses related to our business.
Yours Sincerely,
EXAMPLE CO., LTD.
[Authorized signature]
Somchai Vittayu
Managing Director [Company Seal Stamp]
[ul]
[li]Je hebt soms ook een kaart in Thai met de locatie van het bedrijf nodig.
[/li][li]Andere voorwaarden waar het bedrijf waarvoor je gaat werken aan moet voldoen zijn(dit moet in de bedrijfspapieren staan):
[/li][/ul][ol]
[li]Minimaal 2 miljoen geregistreerd kapitaal per werkverguning(Als je je eigen bedrijf gaat oprichten).
[/li][li]4 Thai werknemers per werkverguning.(idem)
[/li][li]Ze moeten belastingen betalen.(idem)
[/li][/ol]
[ul]
[li]Als je je visum hebt(daarvoor moet ook nog een fee betaald worden kun je naar Thailand. Daar krijg je een stempel voor max 90 dagen.
[/li][li]Daarna moet je weer verlengen met de dan verkregen werkvergunning. Die moet je bij het ministerie van Werkgelegenheid aanvragen.
[/li][li]De verwerktijd is ± 3 weken. Je krijgt een werkverguning tot einde visumdatum. Daarmee kun je je visum gaan verlengen voor een jaar.
[/li][li]Daarna kun je je werkverguning ook weer verlengen…
[/li][/ul]
Wel zul je elke 90 dagen het land uit moeten en doen aan de zogenaamde visa run om je visum te verlengen omdat immigration je slechts een verlening van 90 dagen geeft. Naar verloop van tijd zul je een 1-jarig visum krijgen en dan ook een werkverguning voor een jaar…
Zie ook de Work Permit rules op deze pagina van de Nederlandse Ambassade als downloadable Word document.
**
**
**Vrijwilligerswerk **
Nota bene: Ook voor vrijwilligerswerk heb je volgens sommige bronnen een verguning nodig. Uit een andere bron heb ik echter vernomen dat er ook een heleboel vrijwilligers in Thailand zonder verguning aan de slag zijn gegaan en geen problemen hebben gehad. Je kan echter maar beter niet het risico lopen en je gewoon via je vrijwilligersorganisatie laten registreren.
Zie ook:
[ul]
[li]ethailand.com
[/li][li]volunteer.org.nz/thailand
[/li][li]AFS
[/li][li]Institute of Cultural Affairs
[/li][li]Thai experience
[/li][li]Opportunities for poor children in Thailand
[/li][/ul]Alien Employment Act (Part I)
Beyond complying with Thai immigration law, a foreign citizen must also fulfill additional requirements in order to obtain a work permit. Aliens working in Thailand are governed by the Alien Employment Act BE 2521 (AD 1978) which is administered by the Thai Labor and Social Welfare Department (Labor Department). The Act enumerates certain occupations which an alien is prohibited from performing in Thailand as well as outlines the procedures for the procurement and maintenance of a work permit. Foremost, the Act codifies the requirement that natural persons not of Thai nationality must almost always obtain a permit before the alien begins to work inside the Kingdom of Thailand.
Under the Act, the term ‘work’ is defined very broadly. It includes all activities, which entail exerting one’s physical energy or employing one’s knowledge, whether or not for wages or other benefits. Consequentially, even foreign volunteers are normally required to obtain a work permit even though the alien will not receive any remuneration for services performed. If the activity of an alien performed in Thailand results in income or benefit to another person, a work permit must be obtained or the foreign citizen will be punishable under Thai labor law.
The penalty for working without a permit could amount to imprisonment not exceeding three months and/or a fine up to 5,000 baht. A local company or person that permits an alien to work without a required work permit can also be punished with imprisonment up to three years and/or a fine up to 60,000 baht.
The Alien Employment Act does, however, grant some limited exceptions to the work permit requirement. Members of diplomatic corps and consular missions of foreign countries, as well as the servants, which may accompany them, are not required to obtain a work permit. A person who per- forms duties under an agreement between the Thai Government and an international organization or foreign government is also excluded from the usual permit requirement. Furthermore, people who enter the Kingdom to perform a duty for the benefit of education, culture, arts, sports, or other activities prescribed by Royal Decree do not need a work permit. The Thai Government also permits certain aliens to work without a permit on a very limited and highly discretionary basis. An alien should contact the Labor Department to confirm whether he or she actually falls under one of these exceptions.
The Act also allows special treatment to some aliens who will work in Thailand on a strictly temporary basis. An exemption of the normal work permit requirement is provided to aliens who have to perform work of an urgent and essential nature. Aliens who qualify for this exception can enter Thailand on any type of visa and perform work for a maximum period of 15 days. However, written notification in an official form, signed by the alien and endorsed by the employer, must be signed by the Director Useful Info or an assignee before an alien can engage in this type of urgent work. Unfortunately, ‘urgent and ‘essential’ is not defined in the Act, and the granting of this exception is based solely upon the Department’s discretion. Foreign citizens who enter the kingdom to work on a temporary basis at a local convention or exhibition are also exempted from work permit requirements. For this exception to apply, however, an alien can only stay in Thailand for a period less than 30 days. The Labor Department must also be informed of the situation before the seminar or exhibition convenes, unless a government entity is a co-sponsor.
There is also a limited exception for those aliens who plan to work for a company that is seeking approval from the Board of Investment. The Investment Promotion Act (No. 2) BE 2520 (1992) allows a foreign national to work in Thailand before an actual work permit is obtained. However, a valid permit must be acquired within 30 days of the alien’s entry into the country in order to work on the promoted enterprise. If an alien is already present in Thailand, the 30-day period begins to run when the alien becomes aware that he or she will be granted permission to work under this Act. Failure to adhere to the conditions of this exception could incur a fine up to 1,000 baht.
Source: Skonchai & Oliver Law Consultancy Co., Ltd. For more details, visit www.visathailand.com or email Supat Skonchai at [EMAIL=“supat@visathailand.com”]supat@visathailand.com Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken
En:
http://www.thaivisa.com/462.0.html
Work permit for charity workersForeign volunteer workers with non-profit organizations should have work permits even if they are not paid for the work they do.Foreigners have to a have work permit for any work they do. It’s not difficult; just have the non-profit organization apply with a document stating that you have joined them as a volunteer.Foreign volunteers should have work permits because they may become involved with officials.For example, if you need to report to the police that your wallet was stolen while you were doing volunteer work, the officers may ask [what you were doing when the theft took place]. They may then ask to see your work permit.
Stage in Thailand
Een goede site voor stages in Zuid-Oost Azië: internshipasia
Stages in Thailand:
[ul]
[li]globalcrossroad
[/li][li]Kiasia.
[/li][li]Mahidol Universiteit heeft ook een goed compleet programma inclusief stages op het gebied van international reizenl en toerisme, hospitality en hotel management, recreatie en entertainment, en eten en dranken management.
[/li]Dit is de link naar een site met meer informatie erover: internabroad.com
[li]Pacific Challenge
[/li][li]Unesco stage Bangkok
[/li][/ul]Werk als leraar Engels
Voor leraren Engels is er nog steeds behoorlijk veel werk in Thailand. Men moet echter wel begrijpen dat de native speakers altijd voorgaan en dat een aantaal scholen/insituten specifiek naar natives vragen. Daarnaast heeft het zo zijn voordelen om een TESL(=Teaching of English as a Second Language) of een TEFL(Teaching English as a Foreign Language) certificaat te hebben. Daarmee heb je vaak een streepje voor.
Men moet niet vergeten dat je als leraar naast de werkverguning en het visum ook een onderwijsverguning van het Thaise ministerie van onderwijs moet hebben.
Online TEFL lessen:
[ul]
[li]The International TEFL Corporation heeft goede online lessen: Complete TEFL certification(20 lessen +cdrom) voor $ 295(=€238,29)
[/li][/ul]Cursussen in Bangkok en elders in Thailand:
[ul]
[li]TEFL diploma in Bangkok met baangarantie bij TEFL1 a $890 (=€ 718,91)
[/li][li]TEFL International is ok maar een stuk duurder($1390) Maar heeft ook een levenslange assistentie bij het vinden van een baan. Er is echter ook een goedkopere practische opleiding(PELT) vanaf $650.
[/li][li]Text and talk acadamy biedt TEFL lessen aan in Ban Phe, Thailand(180 km ten zuiden van Bangkok) voor € 1036,94 + 2 dagen Thaise les en 6 uur gesupervisede les. Wel vrij duur allemaal. Gecertificeerd door het ministerie
[/li][li]Weci TEFL in Hua Hin. Kosten voor een TEFL opleiding zijn € 1,019.86. Voldoet aan de internationale standaard van een 120 uur TEFL Certificaat plus 6 uur geobserveerd lesgeven (praktijk). Ook geaccrediteerd door het ministerie van onderwijs(Deze laatste 2 regels gelden ook voor de vorige onderwijsinstituten).
[/li][li]De TEFL International Corporation heeft TEFL opleidingen in Ban Phe en Phuket voor € 1276,13. Ze helpen ook met het zoeken van werk.
[/li][/ul]Werken op een Universiteit
Wil je werken op een Universiteit als professor of wil je er ander werk doen, dan kun je i.i.g. al kijken op de diverse sites van de universiteiten. De meesten hebben een Engelse afdeling met daarbij een vacaturepagina. Op de onderwijsafdeling van deze site heb je je alle topunies op ee rij. Klik op een van de vele linken en… succes. Denk er wel aan dat Universiteiten in Bangkok soms er ver van het centrum vandaag liggen en dat ze vaak campussen op verschillende pleken hebben. Dit i.v.m. de reistijd. 30 km in Bangkok is zo twee uur file rijden.
Checklist voor het voorkomen van een slechte baan in het onderwijs
Lijst van thailvisa.com/forum lid Steven
Hier zijn de meest cruciale stukken info die men kan krijgen bij het solliciteren naar een onderwijsfunctie in Thailand. Welke manier dan ook van weigeren een duidelijk antwoord te geven op (de meeste van) deze vragen betekent dat je zo snel mogelijk moet wegwezen tenzij je bereid bent een hoop problemen tegemoet te treden:
- Wat is het salaris? [minder dan 30K- geen denken aan].(Lijkt mij wel dat je dan een MA moet hebben in het een of ander en als het kan een TEFL certificaat)
- Hoeveel maanden is het contract geldig? [het correcte antwoord is 12, inclusief doorbetaling tijdens schoolvakanties].
- Kunt u [ZULT u] al het papierwerk sponsoren, inclusief de lerarenvergunning, werkverguning en visum verlengingen? [In het verleden betekende een neen antwoord dat je de risico’s moest gaan evelueren. Tegenwoordig zou ik zeggen dat je er wel mee door kan gaan. Dat moet u zelf weten. De dodgy banen moeten wel beter betaald wordn als een soortmet vergoeding voor het grotere risico dat je loopt.
- Op welke termijn kunt u het papierwerk rond hebben? [Het correcte antwoord is SNEL, met de belofte een redelijke prijs te betalen voor enige visatrips die noodzakelijk zijn omdat het langer duurt.].
- Als de baan minder dan 40K per maand betaalt, ZULT U IN IEDER GEVAL al deze visum, werkverguning(WV) fees betalen,NIET WAAR?.
- Hoeveel uur zal ik les gaan geven?? [Hoe lastiger het is om een werkverguning rond te krijgen en hoe lager het salaris is , des te korter de werktijden zouden moeten zijn- laten we zeggen dat voor 40K de werktijden niet langer zullen moeten zijn dan 15-16 max].
- Wat voor een verzekering biedt u, gezien ik niet onder een 30B gouvermentele regeling valt, aan[probeer dit met uw strak gezicht te vragen]. Als er geen verzekering is betaalt u mij natuurlijk meer zodat ik mijn eigen verzekering kan aanschaffen.
Er vanuitgaande dat de school de eerste algemen indruk doorstaat, gaan we nu verder met het inschatten van het bullsh!t niveaul op de schooll. Er zal altijd wat BS aanwezig zijn- dat is inherent aan het schoolwezen… Iedereen heeft een eigen tolerentieniveau voor dit soort zaken, en daarom kan ik niet precies vertellen wanneer je er gillend vandoor moet gaan- maar als je school de verkeerde antwoorden geeft op de meeste voorgaande vragen, kun je de school misschien maar beter onderaan je verlanglijstje zetten:
BS Factoren:
1.Wat zijn de begin -en eindtijden van het werk? Zijn er ECHTE starttijden of zal ik de eerste tijd moeten koffie leuten met ouders en kijken naar de yoga en het gezang van het volkslied? - Hoe vaak per maand moeten de leraren ongeveer per maand buiten normale werktijden aan de slag?
- Heeft/voorziet de school (in) lesmateriaal, of is er een ongeschreven wet dat ik mijn eigen kopien moet maken? Krijg ik daar dan extra geld voor?
- Hoeveel handtekeningen ben ik verwijderd van toestemming krijgen om mijn eigen kopien mijn studenten te maken [met name in het geval dat er geen tekstboeken zijn]? [natuurlijk verwacht u NIET dat ik betaal voor de kopien van de studenten.]
- Heeft de school whiteboards of gewone schoolborden en heeft de school hier ook het benodigde schrijfmateriaal voor??
- Heeft de school speciale regels die vreemd zijn voor een outsider zoals:
a. Geen fans of ventilatie, maar airco is wel toegestaan overdag.
b. De ingangen en hekken worden gesloten en bewaakt zodat ook hij de idee hebt dat je in de gevangenis zit.
c. Alle 20 mensen in jouw lerarenkamer moeten al het administrative -en andere papierwerk op een computer doen [zonder printer].
- Worden we verondersteld om zaken zoals"summer camps" bij te wonen??
- Is er een disciplinair beleid? Wat houdt deze in? Wie verdedigt mij als de onontkombare huilebalk naar zijn moeder toegaat omdat ik net een steekpartij tussen hem en een andere leerling heb weten te voorkomen(hij de agressor)??
- Natuurlijk zullen alle leerlingen slagen maar mag ik wel op een of nadere wijze BEPALEN HOE ze slagen? Als dat zo is, hoe?
- Is er een curriculum of moet ik dat ook zelf in elkaar flanzen?? Als er geen is, wie vertelt mij dan wat ik moet onderwijzen? Als u het mij niet vertelt dan kan ik ervanuit gaan dat u mij niet op een later tijdsip verwijt voor het niet lesgeven zoals het hoort?
Als laatste, probeer voor zoveel mogelijk positieve antwoorden te gaan. Scholen zijn wanhopiger, en sommigen onder hen zullen zelfs echte leraren willen aannemen. De compensatie daargelaten voor het niet hebben van adequaat lesmateriaal of het vragen van extra werk buiten normale werktijden vergeet aub niet te vragen om: - Ontslag bonussen
- Tweejaarlijkse of jaarlijkse vliegtickets om het vaderland te bezoeken
- Huurgeld, zeker als de school in een duur gebied ligt
- Internet toegang
- Salarisverhoging schema’s
Verboden beroepen in Thailand
Bron :
List Annexed to the Royal Decree Naming Occupations and Professions Prohibited to Foreigners, B.E. 2522 (1979)
The Alien Business Law (N.E.C. Announcement 281).Werkactiviteiten die vallen onder categorie A & B zijn over het algemeen gesloten voor buitenlanders.Onder categorie C moet je een vergunning regelen voordat je met dat werk begint.Werk buiten deze categoriën is vrijgesteld. Het ministerie van Handel zal ook helpen met aanvragen van niet-commerciële kantoren.
Categorie A: 1.Landbouw:rijst verbouwen; zoutwinning. Commerciële bedrijven:Binnenlandse handel in plaatselijke landbouwproducten,Grondhandel. Tertiaire sector: Accounting, dierenteelt, architectour, advertising, makelaardij, veiling, kapper, kapper beautysalon combi. Bouwbedrijven.
Categorie B. 1.Landbouwbedrijf: orchideën, kweken, animal husbandry inclusief zijdeworm fokkerij,timmermanbedrijf, visserij.
2. Industrieel & handwerk: rijst verwerking, Meelindustrie, suiker, alcohol & non alcohol dranken, Ice cream, Pharmaceutische productie, cold storage,hou, goud, zilver en inlaid stone, houtsnijwerk, lacquer-ware, match making, cement etc, Opblazen van gesteente met dynamiet,Kleding -en schoenen fabricage, drukken, kranten publicatie, weven van zijde of zijde bedrukken, productie van eindproducten van zijde.
3. Commercieël: alle retailbedrijven die niet onder categorie C vallen. Of handel niet onder de C Categorie, verkoop van eten en dranken, handel in antiquiteiten& fine arts.
4 Horeca en Tourisme: Tour agency, Hotels behalve hotel management, fotografie,wasserettes, productie van jurken en service jobs.
5. Land, water & ie. transport.
Categorie C. U mage het volgende doen. Exporteren, alle wholesalehandel niet onder A & B vallend. Retailhandel van machines, gereedschap en dergelijken, verkoop van voedsel, dranken die het tourisme promoten. Industrie& handwerk zaken:: productie van dierenvoedsel, extractie van vegetarische olie, productie van textiel, verven van kleding, fabriekdrukwerk, glasproductie, het maken van borden en kommen, kantoorpapierwerk & en print papier, winning van zout uit gesteente en mijnwerk.
Services: alles wat niet onder A noch B valt.
succes die hier willen werken of iets willen beginnen