Ik ben 35 jaar oud en zou graag naar thailand gaan om me daar te vervoegen met mijn vriendin. Maar ik heb gehoord dat het erg moeilijk is om werk te vinden zonder bachelor degree. Ik had gedacht om terug te gaan studeren daar en zou mijn diploma te halen en toch werk te vinden.
Hopelijk is er iemand die me kan helpen met mijn probleem.
Alle hulp is welcome
Voor een baan als onderwijzer heb je een bachelordegree nodig. Voor andere banen is dit niet per se noodzakelijk. Maar het verkrijgen van een werkvergunning is lastig en moet via je baas gebeuren. Voorts moet je naar Thailand op een 3 maanden visa en als je een werkvergunning krijgt kun je een 1 jaar visa aanvragen. Ga dus niet naar Thailand op een 30 dagen visa! Voor de werkvergunning moet je werkgever allerlei papaieren invullen, dat kan lastig zijn voor een kleine zelfstandige.
Je kunt een visa krijgen als studerende. Maar dat is alleen voor de duur van je studie.
Een andere mogelijkheid voor een visa is als je getrouwd bent met een Thaise. Je moet dan wel een gezamelijk inkomen van 40.000 baht per maand hebben of aantonen dat je 400.000 baht op een Thaise bank hebt staan.
Meer informatie op: http://www.thaivisa.com/
op de KHAO SAN road verkopen ze nepdiplomaasā¦ook bachelordegreeā¦
een native english speaker kan in ongeveer 7 weken een lesdiploma behalen in Chieng Mai.
Er is o.a. een tekort aan gediplomeerde verplegers in de kinderpsychiatrieā¦
maar het probleem voor echte vakmensen is dat de salarissen lager zyn dan in Nederland.
Een diploma op zak is wel aan te raden en niet alleen voor een baan als English teacher. Het is inderdaad zo dat je werkgever stapels papieren moet invullen, maar daarnaast moet de werkgever (of beter gezegd HET BEDRIJF) aan allerlei eisen voldoen om een buitenlander in dienst te mogen nemen. Kleine ondernemingen zijn niet in staat buitenlanders in dienst te nemen want men heeft een kapitaaleis aan ondernemingen die buitenlanders in dienst nemen en dat is geen pocket change. Volgens mij moet de ondernemening minimaal een kapitaal hebben van 2.000.000 Baht en dat is omgerekend zoān 40.000 Euro. Voor Thaise begrippen al helemaal een boel geld natuurlijk! Daar komt dan nog eens bij dat de buitenlander ook minimaal een bepaald salaris moet verdienen, volgens mij iets van 60.000 Baht per maand. En dat soort banen krijg je niet zomaar, nee.
Buitenlanders moeten inderdaad eeen minimum bedrag verdienen. Voor Nederlanders is het bedrag 50,000. Voor leraren en journalisten geld echter geen minimum bedrag.
ook zyn er mannen die 6 mndn per jaar in holland werken/zyn en dan 6 mndn thailand.
met wat spaargeld kun je in een dorp grond kopen voor huisje 3000 euro, wat kippetjes, groente en twee varkentjes
waarom 6 maande opdat ze dan voor de nederlandse wet nog in nederland verblijfzaam zijn?
is dat raadzaam als je je huis in NL hebt verkocht,betaal je toch vermogens belasting?
het enige wat mij zorgen baart is de ziektekostenverzkering die GOED geregeld te krijgen,waar dan ook,en dan is het groen licht voor me!!!
ik wou graag wat duidelijkheid over hoe ik het best kan gaan wonen en werken in thailand.
vriendin heb ik er al zitten dus dat is geen probleem. maar ik zelf heb weinig diploma“s maar ben berijd om hier een aantal te behalen. misschien om in een winkel of service te werken zelf opgericht dan. samen met me vriendin. wat zijn de mogelijkheden en waar kan ik de beste info krijgen hierover?
Verschillende beroepen staan niet open voor buitenlanders, waaronder het bedienen in een winkel. Werken in Thailand is lastig, zeker zonder diplomaās, waar veel waarde aan gehecht wordt. Ook wil men dat je minimaal 50,000 baht per maand verdient en kan een bedrijf maar een beperkt aantal buitenlanders inhuren.
Wil je meer informatie over het opzetten van een eigen bedrijfje, kijk dan hier:
Officieelā¦OFFICIEELā¦heb je GEEN universiteits-graad om hier te werken voor een bass, als employee dus. Dit gaat dan op basis van expertise en niet zozeer opleiding.
Wil je in het onderwijs gaan werken, dan EIST het Ministerie van Onderwijs een Universiteitsgraad in het geval je aan de slag wil bij een onderwijs instituut onder verantwoordelijkheid van de regering. Wil je aan de slag bij een prive onderwijs instelling dan is een universiteits-graad niet nodig, maar wordt WEL vaak gevraagd door de werkgever. Dit is met name om een bepaald grens te trekken met betrekking tot opleidings-nivo.
Op dit moment, worden er ook cursussen gegeven, die afhankelijk van opleidingsnivo in lengte verschillen. Deze cursussen leren de leraren over het Thaise onderwijs, de Thaise taal en cultuur; in feite een Thaise leraren-opleiding. Dit is natuurlijk een nadeel, maar het voordeel is wel dat je dan met een (voor Nederlandse begrippen) een hogere opleiding als leraar aan de slag kunt (Hogere Beroepsopsleiding, Atheneum/Gymnasium). Let wel: deze cursus vervangt (nog niet) de TEFL/TESOL en CELTA opleidingen.
Buiten het āspelenā van leraar, kun je als expert aan de slag of als gedetacheerde.
Een andere manier van inkomen verwerven is natuurlijk het opzetten van een bedrijfje. Let wel op, wil je als buitenlander kunnen werken in je āeigen bedrijfjeā, dan heb je ook een werkvergunning nodig en daarvoor moet je minimaal 4 Thaise medewerkers op de loonlijst hebben staan + je āeigen bedrijfjeā zal maar voor 49% van jezelf zijn, omdat minimaal 7 Thaise aandeelhouders voor 51% eigenaar zullen zijn. Dit is officeel.
Officieus kun je voor 49% eigenaar worden van een bedrijfje, met 100% zeggenschap en bevoegdheden. De andere 51% zal in handen zijn van 7 totaal onbekende Thai, die weliswaar echt bestaan, maar die naast de lijst van aandeelhouders ook direct een afstandverklaring tekenen, waarbij ze verklaren, dat ze zich nooit zullen bemoeien met de bedrijfsvoering en niet bevoegd zullen zijn tot het verkopen of schenken van hun aandeel.
Klinkt het allemaal moeilijk? Is het ook, maar gelukkig zijn er helpende handen te over die je met raad en daad kunnen helpen. Uiteraard tegen betaling.