Hoe zijn de wegen in Ghana?

Heb gehoord dat de wegen zeer slecht zijn. Met twee jonge kinderen is het niet handig om uren in de auto te zitten voordat we ergens zijn…
Hoe zit het met de infrastructuur?

Hallo mjhalman

De wegen in Accra zijn slecht als je in Kumasi en Tamale zijn de wegen veel beter.

Het infrastructuur is wel redelijk tot goed maar je hebt gebieden die slecht zijn. als je over heel Ghana kijkt dan is het infrastructuur goed.

De wegen rondom kumasi zijn over het algemeen goed inderdaad.

Ga je echter richting kleinere dorpen (geldt voor heel Ghana) dan zijn er wegen maar dat zijn vaak zand/gravel wegen die zeker in het regenseizoen wat moeilijker begaanbaar worden.

Groet

Wout

Wij houden er idd van om in de rural areas rond te kijken. Je hebt dan zeker sowieso een 4wheel drive nodig?

Best wel, maar niet noodzakelijk.

Ik heb ooit een Volkswagen Bora bij Hertz gehuurd. Aan de onderkant was een soort van plastieken beschermpaneel bevestigd. Dit ging heel goed. Maar ik kan mij voorstellen dat het in het regenseizoen moeilijk wordt zonder 4x4…

lekker ‘aapjes kijken’???

De wegen in Ghana zijn grotendeels van slechte kwaliteit. Verharde doorgaande wegen zitten soms onverwacht vol met gaten waar je beter omheen kunt rijden. Zijwegen zijn veelal onverhard en bestaan uit gruis en vastgereden klei. Vaak krijgen ze een wasbordprofiel waarop elke auto verschrikkelijk gaat rammelen. In onverharde wegen zitten ook vaak uitgespoelde geulen, die je voorzichtig moet passeren.

De route naar het Mole National Park is plaatselijk zo slecht dat het enige vlakke deel de greppel is. Wij hadden een minibus met een prima chauffeur, die in staat was om er hier en daar 30-40 km/u op te rijden. Sommige wegen zijn echter best redelijk en er is ook veel in aanleg. Zo is de westelijke hoofdweg naar het noorden (Kumasi-Techiman-Bole) best goed, je kunt er rustig 100 rijden. De hoofdweg langs de kust van Accra naar Takoradi is merendeels goed. Ook de nieuwe weg van Ho naar Biakpa in de Volta Region is van prima kwaliteit. Alleen het laatste stukje is nog in aanleg.

Ga er niet van uit dat je makkelijk zelf kunt rijden in Ghana. Het verkeer is zeer chaotisch en de gaten in de wegen vragen veel oplettendheid. Huur liever een auto met chauffeur.