Het was half vier in de morgen. Mijn pyamashirtje kleefde aan mijn lichaam en mijn ogen waren opgezwollen van vermoeidheid. Ik kroop zachtjes uit bed en liep op mijn tenen de trap af. Ik was om tien uur naar bed gegaan maar had sinds die tijd nog geen minuut geslapen.
‘Geweldig,’ dacht ik bij mijzelf. ‘Als mijn ouders niet weer één van hun belachelijke ingevingen hadden gehad dan zat ik nu waarschijnlijk op mijn bed, ergens in een chic hotel, net thuisgekomen en helemaal uitgeput van een avondje stappen’. Maar dat was mij deze zomer niet gegund. In plaats daarvan zat ik nu op een stoel voor mij uit te staren. Ik keek naar buiten en zag complete duisternis. De heldere hemel in al haar glorie. Miljoenen sterren fonkelden hoog boven mij.
Ik vervloekte mijn ouders en hun zogenoemd fantastische ingevingen. Normaalgesproken mag ik altijd doen wat ik zelf wil, maar dit jaar hadden ze wat wijzigingen in de plannen aangebracht.
Halverwege vorig jaar besloten ze om een cursus Turks te volgen. Ik vroeg mij toen al ernstig af waarom, want we hadden geen Turkse vrienden, waren nog nooit naar Turkije op vakantie geweest en mijn ouders hadden nooit interesse getoond in iets wat ook maar een klein beetje met Turkije te maken had. Toch begonnen ze aan de cursus. Het logische gevolg was dat ze naar Turkije op vakantie gingen om het opgedane Turks in de praktijk te kunnen oefenen.
Ze hebben via allerlei kennissen onderdak kunnen regelen bij familieleden van weer andere kennissen en zo zaten wij nu al 8 dagen in één of ander gat dat, zo vermoedde ik, niet eens officieel bestond.
Het huis was redelijk nieuw en alles was van wit steen gemaakt maar dat bleek de hitte niet tegen te kunnen houden. Daardoor kon ik elke nacht niet slapen en zat ik nu alweer hier, aan de keukentafel, te wachten tot zonsopkomst. Dan zou ik namelijk naar het strandje gaan, zoals elke dag, om daar wat verkoeling te zoeken in het heldere water.
Mijn ouders hadden het hier erg naar hun zin. ‘Zo kom je pas geheel tot rust,’ hoorde ik hen elke dag zeggen. Het was dan ook een perfecte situatie voor hen, waarin ze elke dag Turks spraken met de eigenaren van dit huis en ondertussen lekker konden ontspannen. Ze gingen elke dag langs verschillende families in het dorp en gelukkig mocht ik altijd thuisblijven. Mijn turks was slecht of, beter gezegd, ik kon geen turks en alle mensen hier konden geen engels.
Ik verveelde mij elke dag en hoopte dat de drie weken snel voorbij zouden gaan.
‘Lieverd, het is vier uur, wat doe jij hier beneden? Je hoort op bed te liggen.’
Het was mijn moeder. Ze kon niet slapen door de hitte, vertelde ze mij en was naar de keuken gegaan om wat water uit de koelkast te pakken.
Ik keek haar aan en vertelde dat ik ook niet kon slapen. ‘Bovendien verveel ik me echt te pletter. Ik doe de hele dag helemaal niks en kan ’s avonds niet slapen omdat ik helemaal niet moe ben.’
Mijn moeder keek mij aan en trok een moeilijk gezicht. Ik vermoedde dat ze dit al langer wist.
‘Ik weet dat hier niet zoveel te doen is voor jou, daarom gaan we over een paar daagjes naar Bodrum. We gaan morgen een hotel boeken. Je vader en ik willen dat jij ook een leuke vakantie hebt.’
Mijn hart maakte een sprongetje. ‘Bodrum… Dat schijnt het St. Tropez van Turkije te zijn. Geweldig nachtleven, gezellige winkels en leuke strandtentjes,’ dacht ik bij mijzelf. ‘Bruisend Turkije, here I come!’
De reis duurde niet lang en het verbaasde mij dat de vrienden van mijn ouders nooit hadden verteld dat ik hier best zelf naartoe had gekund met de zogenoemde dolmus. De gedachte aan het feit dat ik mij al die tijd voor niets heb lopen vervelen omdat ik ook hiernaartoe had gekund maakte mij kwaad. ‘Stel je niet aan, je bent er nu. Gedane zaken nemen geen keer,’ zei ik tegen mijzelf. Ik besloot het te vergeten en mij te richten op het heden.
En of het heden leuk was!
Al meteen toen ik het hotel inliep ontmoette ik een Nederlands meisje dat hier ook op vakantie was. Haar naam was Anne en ze was heel vriendelijk. Ze bood aan om mij een beetje wegwijs te maken in Bodrum en daar hoefde ik niet twee keer over na te denken.
Zo snel mogelijk smeet ik mijn tas in mijn hotelkamer en rende naar beneden om met Anne op weg te gaan.