Hoe was jouw vakantie? / deel 1

EXTRA NOTITIE VAN DE REDACTIE:
Net op vakantie geweest en wil je vertellen hoe het was geweest? Plaats dan hier jouw verhaal!

Hoi Allemaal

Dit jaar ben ik naar Marmaris geweest en het was supertof!! :stuck_out_tongue:
Volgend jaar willen wij weer naar Marmaris :rolleyes: , maar dit jaar zaten we meer richting Icmeler. Volgend jaar willen we meer in de richting van oude centrum van Marmaris zitten. Wie weet welke leuke appartementen daar in de buurt zijn en of het ook een beetje dicht bij het stand zit. (en is het in dat gedeelte van Marmaris druk op het strand of heb je best snel een plekje??)
Ik heb al wel in brochures leuke plekken gezien, maar volgens mij is dat best ver lopen naar het strand. :frowning:
Dus ik hoop dat jullie goede tips voor mij hebben. B)

Groetjes

Hoi

Zat app daar in de buurt

Tegenover het postkantoor zit Club Sediz(alleen via Hotelplan te boeken).
Bij de donderdagmarkt zit Rosy, en nog een paar.
Aan de haven zitten er ook een aantal.

Ik ga meestal naar het reisbureau en haal een plattegrond uit de Toeristiek, daarop staan de namen en een stadsplattegrond(2 pagina’s).

Veel voorplezier en zoeklol
Annemiek

Heej,

Wil je perse app. of mag het ook een hotel zijn?

Hoihoi :slight_smile:

Het liefst eigenlijk een appartement, kunnne we tenminste elke avond lekker ergens anders eten.
weet je toevallig of appartement club Anastasia of Club Ilayda ver van het strand zijn?? (hoeveel minuutjes lopen??) :frowning:

Groetjes Xan. B)

Zijn ong 15 min lopen van het strand.
ik heb ze beiden nog nooit gezien, maar weet globaal waar ze liggen.

Dan zijn Rosy en Sediz beter, net 5 min lopen.

in die hoek liggen nog meer app, kijk nog ff op het eerste berichtje, dat werkt echt heel makkelijk! En elk reisbureau wil dat voor je doen.
Als je in die hoek blijft zitten, rondom het postkantoor, dan zit je max 5 min lopen van het strand.

Succes maar weer
Annemiek

had tijd genoeg op mijn werk, dus ff wat voor je opgezocht:

App Crown ligt om de hoek bij de Tansas, en daar moet je NIET(!!!) wezen!

Wat ik zo heb kunnen vinden zijn:

Club Akasya(voorheen Club Nest Resort)
Maxwell 2(Ligt iets verder van het oude centrum,maar dichtbij het strand)
Marina(bij de haven)
Liman(pal bij de Tansas)
Sor(is wat minder!)
Brothers(erg klein)

Ook zijn wij in Hotel Halici 1 geweeat, kamers iets kleiner, koelkast was 30 gulden per week erbij te huren(een minibarretje). Kun je met ontbijt boeken, kost bijna niets, en ligging is perfect!

Nou succes maar weer, veel zoekplezier
Annemiek

Hey Annemiek :slight_smile:

Onwijs bedankt he, ik ga zodra ik tijd heb meteen kijken of het wat is.
Heb er nu al weer zin in om te gaan, maar zal helaas toch nog effe moeten wachten.
Nog een vraagje, bij welke reisorganisaties staan die apppartementen zowiezo in de boeken (anders zoek ik me misschien een ongeluk :frowning: )
En waarom moet ik bij App Crown niet wezen?? is dat zo super slecht daar??? :ph34r:

Hey groetjes Xan.

Bij oad reizen. staat anastasia, maxwell club, parkmar, interconti,blue lagoon,liman, t&g, ozhan, begonnville. dit zijn allemaal appartementen.

Ju kunt ook kijken bij jongeren reizen Gogo tours,; DIe hebben de volgende appartementen: Amaris, Club Amaris , Aegean Princess, Blue Paradise, Club Lobelia, Club Sema, Crown (klein), Marina, Murat Selcuk, Pem, Sebnem, Akasya, Villa Sun, Vivaldi en Bonjorno.

site adres www.gogotours.nl

Misschien heb aan deze informatie wat.
Ik zelf ga volgend jaat als het mee zit ook weer terug naar MArmaris.

groetjes besmile :slight_smile:

Hoi Xan

Meestal staat op www.vakantiereiswijzer.nl de reisorganisatie erbij, en kun je meteen doorlinken naar de site ervan.

Waarom niet naar Crown?!?
Het is heel klein, ziet er niet echt uit, heeft een klein en niet echt mooi zwembad, en vorig jaar sprak ik mensen die daar gezeten hebben en haar eerste begroeting in het app was een kakkerlak die van het plafond op haar hoofd viel :blink: !
Nou weet ik dat elk app wel huisdieren heeft, maar dit vond ik echt extreem!

Succes en nogmaals plezier
Annemiek

Hey,

Dat van die kakkerlak is best wel ranzig ja, daar ben ik zeker niet naar op zoek.
maar ja soms lijkt het plaatje in de reisgidsen, mooier dan dat het in werkelijkheid is, want die mensen waren daar waarschijnlijk ook niet naar op zoek. :o
Ik ga in ieder geval effe op vakantiereiswijzer kijken. :slight_smile:
En dan moet het echt wel lukken om iets tofs te vinden.
Nogmaals bedankt he.

Groetjes B)

Hoi Hoi,
iemand vroeg naar een leuk plek in marmaris, ik ben zelf nog niet geweest ( heb wel al geboekt ) maar hotel Liman schijnt erg leuk te zijn, 300 meter lopen naar het strand en 350 meter lopen naar de stad.

Groetjes

hallo, ik ga naar hotel halici 1 wie is daar geweest en wie kan me daar wat over vertellen?
ik hoorde dat je veel trappen moet lopen maar dat kan ik dus niet vanwege een knie blessure
is er nog een mogelijkheid waardoor ik niet zo veel trappen hoef te lopen? ligt het strand ver van het hotel?

thx

http://www.ikreis.net/main.php?cid=176

Een gewelidge wandelvakantie in het o zo mooie Turkije!

Het was weer een hele klus, maar de eerste foto’s van onze 8-daagse reis naar Istanbul staan vast op onze site. Dag 7 en 8 komen in de loop van de dag en het reisverslag en het lijstje met tips komt later in de week. O ja, ze staan op: bjusterbaarlik.nl

Wat een prachtige foto’s en wat een geweldige stad!

Groetjes, Diamond

Wat een geweldig leuke foto’s, en idd, wat een prachtige stad. Ik hoop ook heel gauw eens in de gelegenheid te zijn om er heen te gaan. Wacht vol spanning jullie reisverslag af!
Complimenten!!
Xx Mar

Hier alvast een “klein” stukje uit het verslag om voor te proeven…
(ik ben nu bij dag 3 en heb nog een heel stuk te gaan)

Dag 1 – 25 december:
Schiphol: Bij de incheckbalie van Freebird staat niet zo’n lange rij, maar het duurt toch even voor we er door zijn. Helaas hebben we 3 kwartier vertraging, want het toestel uit Istanbul is daar te laat vertrokken en is nog niet geland. Maar we zitten warm en droog. De vlucht zelf verloopt prima, het personeel is aardig, over de service aan boord hebben we geen klachten en een paar uur later landen we op het vliegveld van Istanbul. De bus staat klaar om ons naar hotel Ersu www.ersuhotel.com te brengen. Bij het hotel stappen er nog 2 mensen uit: Roel en zijn zoontje Thomas. We worden naar onze hotelkamers gebracht op de 1e verdieping. Onze verlichting in de kamer doet het echter niet. De hotelmedewerker, gaat gelijk een lamp regelen. Het is echter bloedheet op de kamer. Als ik het raam open wil zetten, gaat dit niet. Ed probeert ook, maar nee hoor! De medewerker van het hotel heeft inmiddels de lamp vervangen en probeert het raam ook te openen. Hij trekt, duwt en worstelt, maar er is geen beweging in te krijgen. Op de verwarming zit geen knop om hem uit- of zachter te draaien. Dus krijgen we het voorstel naar een andere kamer te gaan op de 5e verdieping. Hier staan echter geen 2 éénpersoonsbedden, maar 1 tweepersoonsbed afmeting: een twijfelaar! Nou ja, dat zal wel goed komen. We pakken een paar dingen uit en maken een klein rondje buiten het hotel. We kopen gelijk een fles water, zodat we o.a. kunnen tanden poetsen. Het water in Istanbul is sterk gechloreerd. Je schijnt het te kunnen drinken, maar als je de sterke chloorlucht ruikt, dan wil je graag gewoon water uit een fles. Bij een klein winkeltje kopen we water. Het is bijna uitgestorven op straat. Het is dan ook al bijna middernacht. Terug in het hotel gaan we snel naar bed, want we zijn best wel moe. Maar dan komt het: als de één draait in bed, wordt de ander gelanceerd. En een bed, maatje twijfelaar, is niet echt breed. En de lakens lijken wel van een éénpersoonsbed! Achteraf kan ik zeggen dat we van deze 7 nachten toch wel een aantal uren hebben geslapen. Maar die 1e nacht wil het in ieder geval niet echt zo geweldig goed lukken.

Ons reisverslag/-verhaal en de foto’s en de tiplijst zijn een beetje te groot om hier te plaatsen. Van de eerste dagen kun je hier alvast lezen. De rest kun je lezen en bekijken op onze site.

Dag 1: Vertrek ’s avonds naar Istanbul
Dag 2: Büyük Camlica, Karaca Ahmet begraafplaats, Egyptische Bazaar, Grote Bazaar, Homemade
Dag 3: Blauwe Moskee, Aya Sofya/Haghia Sophia, Basilica Cisterne/Yerebatan Sarniçi, Galata-toren
Dag 4: Dolmabahςe Paleis, Ortaköy
Dag 5: Boottocht over de Bosporus, Anadolu Kavaĝi,
Dag 6: Topkapi Paleis, Kadiköy
Dag 7: Grote Bazaar, Egyptische Bazaar, Taksim, Pera Palas Hotel, Oud en Nieuw bij Homemade
Dag 8: Oude centrum nog even shoppen, ’s middags naar vliegveld

Dag 1 – zondag 25 december 1e kerstdag:
(staat al in het vorige bericht)

Dag 2 – maandag 26 december:

Na een onrustige nacht eerst douchen om een beetje helder te worden. Hierna is de kleine badkamer ook helemaal nat. Het douchegordijn is veel te klein. Maar we hebben heerlijk veel en lekker warm water. Met de handdoeken waarmee we ons hebben afgedroogd, moet je wel het water richting afvoerputje dirigeren, want de vloer loopt niet af naar dat afvoerputje! Gelukkig hebben we ieder 2 handdoeken gekregen. (elke dag kregen we weer schone).
Dan ontbijten. Heerlijk vers wit en bruid stokbrood, Turkse yoghurt, 2 soorten cornflakes, rozijnen, verschillende soorten jam, honing, gewone kaas, feta, worst, tomaten, komkommer, koffie, thee, vruchtendrank etc. Uitstekend. Tja en dan…. Wat zullen we vandaag gaan doen. Gewoon naar buiten en de trambaan volgen en dan komen we bij het station. HET station! Hier vertrok en kwam vroeger de Oriënt Express aan. Buiten staat nog een oude locomotief. De restauratie is nog in gebruik. Het ziet er luxe en duur uit. Op dat moment is het dicht. Er hangt helaas geen prijslijst. We ontmoeten een oude man, die ons nog wat vertelt over vroeger. Hij woont aan de andere kant van de Bosporus en vertelt ons een aantal bezienswaardigheden die daar zijn. Hij legt uit waar de boot is en hoe je het kunt regelen. Hij loopt een stukje met ons mee en wil ons wel een aantal dingen aanwijzen. Hier gaan we dus de mist in. We hadden gelijk moeten vragen wat hij voor deze info wilde hebben, want achteraf vraagt hij een gigantisch bedrag in euro’s.

We gaan dus met de veerboot over de Bosporus naar Űsküdar aan de Aziatische kant. Met een taxi gaan we naar de Büyük Camlica oftewel de Grote Denneneuvel. We kijken onze ogen uit. Begin vorige week hier sneeuw gevallen en de restanten liggen hier nog. Deze heuvel is het hoogste punt van Istanbul. Het is helder en we kunnen hier vandaan de Prinseneilanden zien liggen, De Gouden Hoorn en de Bosporus. Alles ligt hier in het zonlicht te schitteren. Het is hier een oase van rust. Een mooi wandelgebied met een theehuis/café, waar we thee drinken. Met een taxi gaan we een stuk naar beneden naar de Karaca Ahmet begraafplaats. Dit is een geweldig groot kerkhof met cipressen en oude zerken. Volgens de Capitool-reisgids is de oudste zerk uit 1521, hoewel de begraafplaats zelf, één van de grootste van Turkije, waarschijnlijk van 1338 dateert. Het graf van een man is herkenbaar aan een fez (tulband) boven op de steen. De vrouwenstenen zijn voorzien vaak voorzien van hoeden, bloemen of sjaal. De zon verdwijnt achter de wolken. We lopen terug naar de haven van Harem, nemen afscheid van onze dure gids en voelen ons enigszins “getild”. Echter zonder deze man had het ons wat meer tijd gekost om de werking van het openbaar- (boot-)vervoer te begrijpen en waren wij waarschijnlijk niet zo gauw bij het uitzichtspunt Büyük Camlica gekomen.
We nemen de ferryboot van Harem terug naar Eminönü. Hier kopen we een broodje. We gaan dan wat zwerven door de diverse straatjes. We belanden eerst in de moskee en gaan vervolgens over de Egyptische bazaar. Al snel raken we verdwaald in dit doolhof van straatjes. Het is niet erg om te verdwalen. Het is een genot om hier doorheen te zwalken. Heerlijk al die geuren, kleuren en mensen. We willen van de Egyptische naar de Grote Bazaar, maar we raken het spoor bijster. Dan maar terug naar de kade van Eminönü aan het water van de Gouden Hoorn, dan weten we weer waar we zijn. We zien het hokje waar we onze “akbil” kunnen gaan kopen.

Een akbil is een geweldige uitvinding. Perfect gewoon! Ik heb begrepen dat Istanbul dat ding zo’n 15 jaar geleden al had. Daar kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen. Want leg een buitenlander in Nederland maar eens uit hoe een strippenkaart werkt. Niet te doen toch??!! Het is een soort magneetsleutel/chipknip, die je voor vrijwel elke manier van openbaar vervoer kunt gebruiken (metro, tram, bus, veerboot). Je koopt hem in een speciaal hokje (vaak bij een drukke tram - of busopstapplaats). Hierop staat met grote letters: “AKBIL”. Als je dit apparaatje koopt betaal je 6 Lire borg. Deze borg krijg je terug als je hem aan het eind van je vakantie bij de informatiebalie op het treinstation inlevert. Je kunt deze sleutel net als een chipknipkaart elke keer weer laten opladen bij zo’n “AKBIL”hokje. De opvallende “Akbil” toegangstourniqettes vindt je bij de ingang van stations, veerboot etc. Je houdt het metalen gedeelte in de opening aan de voorkant van de machine, vlak bij het display. Hierop kun je ook zien hoeveel eenheden er nog op staan.
Wij gaan dus zo’n wonderapparaatje kopen. Ed schrijft op een briefje hoeveel geld er bijgeschreven kan worden. We betalen met een briefje van 50 Lire (ruim € 30,–). Wat doet die man in het loket …… hij zet maar liefst 44 Lire op dat ding ( + die 6 Lire borg is 50 Lire). We geven aan, dat we alleen dat bedrag willen laten opladen wat we opgeschreven hebben. De man begint dan toestanden te maken dat hij dat niet meer kan wijzigen en dat het verhaal daarmee uit is. Nou, daar denken wij toch heel anders over! We hebben duidelijk met blauwe pen opgeschreven op het papiertje voor hoeveel we dat ding wilden opladen en die vent heeft ons briefje van 50 Lire in zijn handen en wil het ons niet teruggeven. Gelukkig zijn er erg veel behulpzame Turken. De man blijft echter ook tegen hen volhouden dat wij ons geld niet terug krijgen. Er ontstaat een soort valse schaamte voor het gedrag van hun landgenoot daar in het hokje. Het ziet inmiddels zwart van de mensen voor het loket. Ik heb het na een kwartier helemaal gehad en zeg dat ik zijn baas erbij wil hebben of de politie. Dan is er ineens een vriendelijk iemand die die dure akbil van 50 Lire van ons over koopt, zodat wij een goedkopere kunnen kopen. Iedereen biedt zijn excuses aan voor het gedrag van de loketbeambte. En wij bedanken op onze beurt allen voor hun hulp. Wat een toestand hier op onze 1e dag. Helemaal niet leuk zo’n ervaring.
We gaan even langs het hotel (kunnen we even gewoon op een schone wc zitten) en besluiten daarna onze akbil te gaan testen. We kunnen namelijk via de tram ook aan de andere kant van de Grote Bazaar binnen komen en dat bespaart ons wat zoekwerk aan de voorkant. Dan hebben we gelijk 2 vliegen in 1 klap. Deze Bazaar is toeristischer dan de Egyptische Bazaar. We lopen en lopen en lopen. Buiten het bazaargebied zien we een niet-toeristische winkel met jassen. En na niet al te lange tijd is de aankoop van een jas een feit. We gaan na een tijdje terug naar het hotel. We zijn doodmoe en hebben geen zin om veel te lopen. We besluiten naar restaurant “Homemade” te gaan. Via een forum waar ik voor de vakantie veel info vandaan had gehaald (http://www.vakantie-turkije.info/phpBB2/index.php), kwam ik via ene Jaqueline aan dit adres. Nou, ik vraag hier naar Antonio en Engin en noem dan de naam Jaqueline in dit kleine, knusse restaurantje. Vervolgens gaan alle deuren open. Ongelooflijk wat een effect. We worden gelijk aan iedereen voorgesteld. We krijgen het er warm van, want we kennen Jaqueline alleen maar via internet. Als we dat zeggen, maakt dat geen enkel verschil. We worden behandeld alsof daar al jaren vrienden aan huis zijn. We eten hier heerlijk!
Na het eten is het eigenlijk te vroeg om al terug naar het hotel te gaan. We gaan opnieuw onze akbil testen, want we hebben zere voeten van deze 1e dag heen en weer sjouwen. We stappen gewoon in de tram en gaan helemaal naar het eindpunt (in de buurt van het vliegveld). Dat is het mooie van die akbil. Het ritje kost gewoon 1 x pinnen met de akbil, ongeacht de tijd of afstand dat je met die tram aflegt. Als we bij het eindpunt zijn, vraagt een bezorgde Turk of we wel weten waar we naar toe moeten en of hij kan helpen. Ja hoor, we weten wat we willen. Die gekke Nederlanders toch! We gaan gewoon weer dezelfde route terug, maar we gaan nu de andere kant kijken waar we langs komen: “Istanbul by night”! En dan naar bed.

Wil je meer lezen? Het wordt vervolgd op onze site: www.bjusterbaarlik.nl

Ik heb geprobeerd onze hele reisverslag/-verhaal en de foto’s en de tiplijst te plaatsen, maar alleen al het verslag is veel te groot om hier te plaatsen.
Het aantal tekens is 54.826 tekens (max. is echter:10.000)

Je kunt onze ervaringen in Istanbul lezen en bekijken op onze site: www.bjusterbaarlik.nl

Wat een leuk reisverslag, ik heb nog niet alles gezien, maar ga zeker nog een keertje kijken voordat ik in mei naar Istanbul ga!
groetjes,
Layla