Hoe was jouw vakantie? / deel 1

Waarom

Ik liep de trap op naar onze kamer om me nog even snel om te kleden en wat spulletjes te pakken.
Terwijl ik dat deed, schoten vragen en gedachten door m’n hoofd. Waar moesten we in godsnaam beginnen met zoeken in deze onbekende grote stad, geen aanwijzingen en slechts de woorden van een onbetrouwbare, onbehulpzame receptionist…

Alhoewel de moed me tot voorkort in de schoenen gezakt was en m’n plotselinge eenzaamheid en machteloosheid me bijna tot sceneschoppen gedreven had, opende ik nu in tegenstelling tot voorgaande keren eigenlijk wel blij en opgelucht de kamer, in de wetenheid dat er nu iemand was die me ging helpen. Althans, iemand die dat ging proberen.

M’n gevoel van eenzaamheid verdween en m’n vertrouwen groeide. Al moeten we elke meter van Bursa doorzoeken, vinden zullen we hem.

Ik probeerde geen aandacht te schenken aan zijn kleding die over de stoel hing, richtte m’n blik ook maar niet in de badkamer, waar zijn spulletjes stonden. En al helemaal keek ik niet richting het inmiddels opgemaakte bed, waarin we vannacht nog gelukkig en nietsvermoedend in elkaars armen gelegen hadden.
Ik kon het echter niet laten even aan z’n parfum te ruiken en er zelfs wat van op te doen. Hij ging nooit de deur uit zonder daarvan wat op te doen.

Z’n koffer stond half geopend op de grond. Voor deze paar dagen was het onnodig geweest de kast te gebruiken.
Tussen wat kleding lag een lijstje met een foto van ons samen in Uludag, lachend in de sneeuw. Mooie herinneringen kwamen bij me boven. Brieven en foto’s die ik gestuurd had, netjes bij elkaar gebonden. Een agenda, volgeschreven met lieve gedichtjes, notities en data van vakantie samen en m’n verjaardag. Een woordenboekje met wat aantekeningen. ‘‘je hebt mooie ogen ‘ en ‘ zullen we vanavond uitgaan’, als ‘belangrijke zinnetjes’ onderstreept… Ik denk terug aan Uludag. Veel gesprekken hebben we te danken aan dit simpele boekje. Daar waar we er met handen en voeten, gebaren en tekeningen niet uitkwamen, bood ons dit boekje wederzijds begrip. Eraan terugdenkend, verscheen er een brede glimlach op mijn gezicht. Hoogste tijd om op zoek te gaan naar m’n askim.

Toen ik beneden kwam, zat Murat ondertussen hevig discussierend te telefoneren. Dit ging gepaard met een hoop ‘Wallahhalla’s ‘, tonggeklak en flink wat handengebaar. Ik schrok, maar het had achteraf niets te maken met de huidige situatie en stelde me gerust. Dat had ik moeten weten, in de afgelopen twee weken in Izmir had ik al snel gemerkt dat - hoe heftig het er ook in gesprek tussen mensen op straat of in een telefoongesprek aan toe ging- dit allerminst betekende dat er iets ergs aan de hand was. Het kon daarentegen net zo goed een blijde gebeurtenis omvatten.

En dus verlieten we even later samen het hotel, de merkwaardig en nog steeds afkeurend kijkende recepionist achter ons latend.
Het gevoel alleen al dit hotel te kunnen verlaten en de buitenlucht in te kunnen ademen, was heerlijk.

Murat gaf aan dat we het beste naar de politie konden gaan. Alhoewel ik besefte dat dat het beste was wat we konden doen, maakte ik me wel hevig zorgen bij het horen van het woord politie. Het was inmiddels middag en ondertussen alweer bijna 12 uur geleden dat onze rust en ons samenzijn wreed door de telefoon en de gevolgen daarvan verstoord werd. Zouden ze hem wel goed behandelen, zou hij wel wat gegeten hebben? En bovendien; wat moesten we doen als bleek dat hij daar niet was?

Het politiebureau was niet ver van het hotel. Binnen 5 minuten stonden we voor de deur. In de chaos van m’n gedachten en vragen, was het blijkbaar niet in mezelf opgekomen om het er zelf op te wagen naar het bureau te stappen. M’n nijd richting de receptionist die me ook daar niet op gewezen had, groeide alleen maar door deze gedachte.

Murat leek zo mogelijk nog meer gespannen dan ik. In het krappe kwartier dat we elkaar nu kenden, was er meteen een band tussen ons. Hij zei dat hij zich schuldig voelde. Schuldig omdat hij degene was die het hotel voor ons geregeld had. En dat zijn vriend en ik nu zo in de problemen zaten.

Afgezien van het feit dat ik er al niets van snapte waar Murat ineens vandaan gekomen was, verbaasde ik me er nog meer over zijn schuldgevoel voor het hele gebeuren. Daar kom hij toch zeker niets aan doen. Of wist hij misschien meer?

Dan geeft hij me uiteindelijk de uitleg als samenvattend op de vragen die al sinds het vertrek van m’n askim door m’n hoofd gaan: We zijn niet getrouwd en verblijven op dezelfde hotelkamer.

@meiden bedankt voor jullie leuke reacties. Blij dat ik niet gemist kan worden haha.
Hierboven even een (voorlopig)vervolg, zoals bij een echte soap bouw ik het rustig op…maar daar waren jullie ondertussen wel aan gewend toch?
Maar ik zal jullie niet te lang in spanning laten hoor…

Begint idd te wennen Von :laugh:

Mooi verhaal zeg…
leek mij altijd super om eens met de auto naar turkije te gaan, maar nu ik jullie verhaal lezen, vergaat me wat van de nostalgie …haha:love:
ga zeker jullie hele verslag lezen !!!

Politie

We staan aan het bureau van de beambte en worden na 10 minuten van onopmerkzaamheid geconfronteerd met de Turkse bureaucratie en worden verzocht plaats te nemen op de stoelen in de wachtruimte, alhoewel ik afgezien van ons niemand kan ontdekken en ik me afvraag waarom we niet meteen te woord gestaan kunnen worden. Echter voordat ik me in m’n ongeduld en in m’n gebrekkige Turks op de agent kan gaan afreageren, neemt Murat me aan m’n arm mee naar de aangewezen ruimte. Het klinkt logisch dat hij me later verklaart dat we maar beter kunnen doen wat ze zeggen, als we wat medewerking willen krijgen.

Het wachten duurt en duurt , en duurt mij natuurlijk veel te lang. We praten wat samen en vreemd genoeg heeft deze Murat een geruststellend effect op mij. Hij weet me ervan te overtuigen dat alles goed gaat komen. Uiteraard onder het welbekende ‘Insallah’, wat ik ondertussen niet meer kan horen.

Na een uur die een dag leek te duren, kunnen we dan eindelijk de vraag stellen waar mijn, eigenlijk ‘onze’ vriend gebleven is. Een diepe frons verschijnt op het gezicht en hij kijkt ons vragend aan. Hij heeft afgelopen nacht niet gewerkt en gaat dus even informeren bij een collega. ‘Doen ze hier niet aan overdrachten’, ik kon de gedachte niet onderdrukken, gelukkig was m’n Turks nog niet zo best dat ik dat die gedachte niet meteen in een verwijt om kon zetten. En dus zat er weer niet anders dan wachten op.

Nadat we de krant en verschillende nietszeggende tijdschriften al meerdere keren doorgebladerd hadden, kwam een derde collega ons uiteindelijk vertellen dat m’n vriend hier op het bureau was. Ik geloofde mijn oren niet. Het wachten was op papieren van het consulaat uit Istanbul en zolang die niet gestuurd werden, moest hij blijven. En aangezien het zaterdag was, kon het zijn dat hij tot maandag moest blijven.

Dat hoefde Murat voor mij niet te vertalen. Alhoewel ik nog op honderd vragen geen antwoord had, wist ik wel degelijk dat we in de problemen zaten. Bovendien maakte ik me echt zorgen, de verhalen van een Turkse cel deden daar natuurlijk geen goed aan. Hij had waarschijnlijk niet gegeten, kon vast niet slapen en van mogelijkheid tot wassen was vast al helemaal geen sprake.

De mededeling van de beambte kwam met een kilheid over me heen. Dit kon niet waar zijn en moest een nare droom zijn waar ik zo uit zou ontwaken.

Murat klakte nogmaals met z’n tong, schudde met z’n hoofd en hield die vervolgens tussen z’n beide handen. Het was snikheet in de kleine wachtruimte en we besloten even naar buiten te gaan. Nee, ik wilde daar niet weg en nee we zouden het er niet bij te laten zitten.
Al wisten we niet hoe we dit aan moesten pakken.

En zo stonden we daar een tijdje voor de ingang bij de trap van het bureau. 2 mannen in uniform gebaarden ons dat we snel weg moesten zijn omdat het verboden was om ons daar op te houden. De norse blikken en de gewapende uitrusting zeiden genoeg. We liepen de trap af.

Achter ons hoorden we ineens een bekende stem. Tegelijkertijd draaiden we ons om. Ik kon nu m’n ogen niet geloven. Daar stond hij, temidden van 2 agenten. Zonder na te denken rende ik terug de trap op, het bevel van de agenten meteen vergetend.
Meteen was me duidelijk dat dit geen vrijlating betekende. Hij wisselde enkele woorden met mij, voor het gemak snel in het Turks met Murat. Hij stopte hem geld toe om samen met mij te gaan eten. Hij had meteen gevraagd of ík wel wat gegeten had. Wat een schat. Zit hij in zo’n vervelende positie en het eerste waar hij aan denkt is om ons geld te geven om te eten. Murat moest hem beloven goed voor me te zorgen.
Hij moest naar een ander kantoortje gebracht worden en al ons restte was weer wachten.
En eten natuurlijk, want daar kwam ik nu zeker niet onderuit nu Murat z’n belofte gedaan had.
Vreemd genoeg kon ik wat naar binnen krijgen. De woorden van m’n askim gingen door m’n hoofd. Ook hij had gezegd dat het goed zou komen. Wat kon ik meer dan daar dan maar op vertrouwen.

Natuurlijk gingen we later die middag terug naar het bureau. Ditmaal was ook Murat ongeduldig en niet van plan zonder resultaat weggestuurd te worden. Dit was toch eigenlijk te gek voor woorden allemaal. Alsof we een misdaad begaan hadden door als ongetrouwd stel op dezelfde kamer te verblijven…
Het gesprek ging over en weer in een Turks wat in niet begreep. Waar ik ook te moe voor was om te kunnen begrijpen. Ervan uitgaande dat Murat er net zoveel voor over zou hebben om z’n vriend eruit te krijgen, liet ik alles aan hem over.

Weer de wachtkamer en het lange wachten, de kopjes thee , krant, de tijdschriften en het tikken van de klok.

Murat deed z’n uiterste best en liep om de zoveel tijd naar de beambte, die het ondertussen een beetje met ons gehad begon te hebben. Maar het lukte Murat uiteindelijk wel om hem zover te krijgen dat er gebeld ging worden.
Vele gesprekken volgden, ook Murat moest papieren tekenen en vragen beantwoorden. Ik begreep er helemaal niets meer van, voelde achter m’n ogen een stekende hoofdpijn opkomen en sloot m’n ogen voor de werkelijkheid.

Even later kwam Murat ineens binnenstormen, riep dat ik mee moest komen en met veel drukte en enthousiasme trok hij me aan m’n armen mee naar buiten. We renden de trap af, de agenten ditmaal vrolijk groetend, want ik wist dit was het einde van de onzekerheid en het lange wachten. We stonden bij de drukke straat. De auto’s , bussen en taxis zoefden aan ons voorbij. Murat wees en ik keek ik de richting van z’n hand. Aan de overkant stond iemand met een brede lach te zwaaien en te springen. Ik had bijna óver de auto’s willen lopen om in z’n armen te kunnen vallen, maar gelukkig was daar Murat en z’n belofte om goed voor me te zorgen…

We waren alledrie zielsgelukkig elkaar weer te zien. Ik was zo blij dat hij niet tot maandag op zo’n ellendige plaats hoefde te blijven, dat we weer bij elkaar waren.

Murat en hij waren druk in gesprek, eindelijk weer hand in hand lopend ging aan mij ging alle realiteit van de dag volledig voorbij.

Ik had zoveel vragen, maar hij gaf aan het er verder even niet over te willen hebben. Hij moest maandag langs bij het consulaat in Istanbul en daar zou alles geregeld worden. Om de goede afloop te vieren gingen we gezellig samen uit eten.

Eenmaal samen teruggekomen in het hotel, hield ik de hand van m’n vriend nog eens steviger vast en met een blik die genoeg zei, wensten we de receptionist een goede nacht toe.

@Von, verwen ons niet te veel, nu moeten we zeker nog langer wachten op alle ‘leuke’ dingen die in de hotelkamer besproken werden(hihi)
Nee zonder dollen, heerlijk te lezen dat hij er weer was, en dat hij zooo veel van je houd dat hij aan jou gezondheid denkt!!
Wacht met smart op het volgende ‘hoofdstuk’ "aflevering"Hihihi
:wave:

wat mooi von…jee…geluykkig dat het goed is afgelopen!!

:laugh: :laugh: :laugh: Beps toch!!

Gelukkig is het goed afgelopen Von

Hoi Von,

Jij kan mij een part goed schrijven zeg! Ik vergeet al het werk om mij heen, helemaal verdiept in je avonturen en belevenissen. Maar misschien een dom vraagje, maar is het verboden om als ongetrouwd stel in een hotel te verblijven? Dat begrijp ik er uit.

Hai Von,

wat heb ik weer genoten van je verhalen.
Gelukkig is alles goed afgelopen en ik wacht met smart op het vervolg.

gr Jacqueline

In 1 woord: Geweldig!

Hij is weer super Von, heerlijk :stuck_out_tongue:

Hoi Sinem.
Dank je wel voor je bericht, leuk dat je van m’n ‘waargebeurd verhaal’ geniet …
nee het is geen domme vraag. Murat vertelde me dat de politie soms gastenlijsten bij de hotels controleert en ahv paspoort bekijkt. Iets wat in de toeristenplaatsen niet voorkomt.
Waarschijnlijk hadden we gewoon domme pech. Vandaar ook dat Murat zich zo schuldig voelde, hij had het hotel voor ons ‘geregeld’ en later zag ook hij pas dat die op een dus niet zo strategische plaats 5 minuten lopen v.h. hotel was.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook nu nog niet alle ins en outs v.h. verhaal weet.
Wel weet ik dat één van de agenten die hem meenam naar het andere bureautje (dat was ik trouwens vergeten te schrijven) uit hetzelfde gebied komt als mijn vriend.
Het Turkse vriendjespolitieksysteem kennende, heeft dat vast geholpen dat m’n vriend weg mocht en zich alleen maar de maandag erop in Istanbul moest melden…Waar vervolgens helemaal nergens een probleem van gemaakt werd.

Tegenwoordig vraag ik echter wel altijd bij een hotel na of het een probleem is om samen op de kamer te verblijven, want dit wil ik niet nog een keer.

@m’n lezers… dank jullie wel weer. het is dat ik met op blote voeten loop, anders had ik geheid naast m’n schoenen gaan lopen haha.
Ik zal jullie zeker verder meenemen in m’n verhaal.
Aangezien we nu nog maar jaar geleden zijn in m’n verhaal, is er nog genoeg te vertellen en duurt de soap voort… Tot snel XXX

@Von: Had het vervolg nog niet gezien !!! Schande ! Nou, wat kan jij goed schrijven meid ! Steekt echt géén minuut tegen, proficiat, om dat te kunnen moet je al goed kunnen schrijven en dat kan jij zeker en vast ! Heb vandaag een boek gekocht in de boekhandel, in het vervolg zal het wss niet meer nodig zijn, heb genoeg stof tot lezen hier :wink:

Ik ging weg op het spannendste punt, en heb nu eindelijk je verhaal verder kunnen lezen!! Wat een opluchting en wat een geweldig verhaal weer :smiley:

Von wat heerlijk weer dat lezen van je verhalen!!
Je zou er een boek van uit moeten geven :wink: Of een soap serie idd, haha!
Je schrijft echt heerlijk, het leest lekekr weg net alsof je het zelf mee maakt of als toeschouwer bekijkt. Ik kruip helemaal in je verhaal :stuck_out_tongue:
Ga vooral zo door!

Liefs Rieneke

Ja inderdaad… Al zullen we nu lang moeten wachten op een vervolg, maar haar moeder gaat voor!!!
Von nogmaals veel sterkte in deze toch wel onzekere tijd!!!

x

Hoi iedereen,

Zal ik ook efkes maar een leuk verhaal vertellen wat over het geliefde Turkije gaat.

Turkije heeft voor mij en voor mijn man wel een hele speciale betekenis.
We gaan elk jaar op vakantie naar Turkije en zijn er verslaafd aan.
De eerste keer dat ik naar Turkije ging was wel erg romantisch (mijn man ging al voor de 9e keer) want ik ben daar ten huwelijk gevraagd en dat ging zo…

We zaten in een hotel bij Alanya in de buurt (Hotel Megaron) het is nu alleen een hotel voor de turken zelf hoorde ik ergens.
Op een dag gingen we op excursie en dat hield in een bezoekje aan de Kursunlu watervallen en een bezoekje aan de goudfabriek en nog wat andree dingetjes.
Mijn (toen) vriend en ik hadden elkaar leren kennen via Internet en hadden een jaar verkering.
Bij de Kursunlu watervallen deed mijn vriend al een beetje zenuwachtig en raar dus toen dacht ik al hier klopt iets niet.
Toen de groep doorliep en wij even achterbleven ging hij op zijn knieen en vroeg mij ten huwelijk!!:banana:
Er liepen een paar beveiligers rond en die bleven gewoon staan en zeiden “aaahhhhh nice!!!”
Daarna zijn we naar de goudfabriek gegaan en hebben we verlovingsringen gekocht.
Wat ook heel leuk was is dat we van andree mensen van d groep een peper en zout ztelletje kregen als eerste cadeautje!!! echt lief!!
Dit was het voor nu even
Hoop dat julie dit een leuk verhaal vonden!!

Groetjes Kim

Inmiddels zijn we ook getrouwd en op huwelijksreis geweest naar Turkije vorig jaar, Dit jaar gaan we naar Side en hopenlijk als het meezit ook naar de watervallen!!!