Hoe vindt een Vlaming in Zuid-Afrika een leuke job?

Van 1 oktober 2012 tot april 2013 ga ik met mijn gezin in Western Cape wonen, meer bepaald in Greyton. We hebben het land al ettelijke keren bezocht en trakteren ons nu op een half jaartje genieten. De kinderen van 7 en 10 gaan er naar de school en wij genieten intussen van het leven.

Tegelijk wil ik echter de mogelijkheid onderzoeken of ik als Vlaming makkelijk werk kan vinden. Het is niet de bodoeling om in die eerste 6 maanden effectief te werken (we hebben een retirment permit aangevraagd), maar het jaar nadien zouden we eventueel voor langere tijd willen emigreren. Ik heb al wat websites bezocht, maar vond daar geen concreet antwoord op mijn vraag.

Zelf ben ik taaldocent in het hoger universitair onderwijs, met specialiteit Nederlands en Duits. Daarnaast heb ik jaren ervaring in het selecteren en begeleiden van studenten die een stage buiten Europa lopen, met ruime internationale ervaring in het leggen van contacten en het sluiten van contracten. Mijn vrouw is een scheikundige, ook in het onderwijs.

Ik vroeg me af of het zin heeft om me bij de ‘Nederlanders in de Westkaap’ aan te sluiten, misschien werkt het informele parcours wel beter. Bestaat er trouwens een Vlaamse variant van die Nederlandse Club?

We zoeken niet per se werk in het onderwijs, maar denken toch dat onze troeven liggen in de kennis van de Europese markt en de kennis van enkele vreemde talen. Vraag is echter: waar kunnen we daarmee terecht? Een internationale, Nederlandstalige school? Of zijn er plaatsen waar Nederlands onderwezen wordt? Of misschien moeten we het wel over een heel andere boeg gooien en bijvoorbeeld zoeken naar een plaats als lodgemanager of zo, ik heb in het verleden zoiets eens gelezen.

Daarom: wie kan wat concrete tips geven of websites doorsturen waarmee we aan de slag kunnen? Alvast hartelijk dank voor de hulp! :finger:

Erik

Beste
ik zie dat u nog geen reactie’s hebt gehad…

Ik ken zelf drie zuid-afrikanen die momenteel in België verblijven.

Al u eventueel uw e-mail ofzo doorgeeft kan ik één van hen vragen u te contacteren…

Vriendelijke groeten
Nathalie

Dag Nathalie

Bedankt voor de reactie!
In welke mate denk je dat je Zuid-Afrikaanse kennissen me kunnen helpen?
Ben benieuwd naar de reactie!

Vriendelijke groet

Erik
[EMAIL=“tengenenge909@hotmail.com”]tengenenge909@hotmail.com