Hoi allemaal,
aanstaande zaterdag vertrek voor 6weken naar azie (waarvan 3 weken naar borneo). Ik ben (erg) allergisch voor hazelnoten, walnoten en cashunoten. Weet iemand hoe ik dit kan zeggen in het Maleis?
alvast bedankt!
groetjes
Hoi allemaal,
aanstaande zaterdag vertrek voor 6weken naar azie (waarvan 3 weken naar borneo). Ik ben (erg) allergisch voor hazelnoten, walnoten en cashunoten. Weet iemand hoe ik dit kan zeggen in het Maleis?
alvast bedankt!
groetjes
Als je in het Engels aangeeft dat je een ‘peanut allergy’ hebt kom je al heel ver. Ik zou heel erg uitkijken bij het eten bij lokale tentjes; en alleen een volledige ‘Ja’ (op de vraag of er geen pinda’s zijn gebruikt) geloven (dit omdat men eigenlijk nooit nee durft te zeggen of omdat men je gewoon niet begrijpt).
Een halve ja, of een vragende ja, of een te snelle ja, of een twijfelachtige ja, of een gehaaste ja, of een nee schuddende ja (die is bij Indiers wel weer ok :))…oppassen geblazen aangezien 80% vd gerechten in de Aziatische keuken ofwel pinda’s gebruiken of op basis van producten die in aanraking zijn geweest met pinda’s zijn bereid.
In het Maleis kun je met de woorden ‘Kacang Alergi’ ook wel overbrengen dat je allergisch bent voor pinda’s…verder zou ik er ‘Menjadi Sakit Sekali’ bij vermelden om duidelijk te maken dat je er erg ziek van kunt worden.
Dit vond ik nog elders:
No nuts in food. = Jangan dikasih kacang
I’m allergic to peanuts = Saya alergi sama kacang
if it’s about your son = Anak saya alergi kacang
No peanuts = Jangan pake kacang
No cashews = Jangan pake kacang mete
no peanut oil = Jangan pake minyak kacang
Dit zijn overigens wel vertalingen uit de Indonesische taal, maar Alergi Kacang is ook in Maleisie prima te gebruiken…
Misschien is het een idee om dit uit te printen en op een klein papiertje mee te nemen, zodat je het ze kunt laten lezen.
Succes en stay safe!!
edit: overigens lees ik nu de drie noten die je noemt nog eens terug :). Volgens mij heb je geluk omdat deze noten niet vaak binnen lokale maaltijden gebruikt worden in Maleisie. Wees echter altijd alert.
heel erg bedankt voor je heldere en volledige uitleg!
en ‘gelukkig’ ben ik niet allergisch voor pinda’s
groetjes