Hoe te reizen in India?

Hallo allemaal,

Ik ga in November een aantal weken naar India. Ik ga in elk geval enkele van onderstaande afstanden afleggen.

delhi - agra
agra - Ranthambhore national parc
Ranthambhore national parc - jaipur
jaipur - ajmer
ajmer - jodhpur
jodhpur - jaisalmer
jaisalmer - bikaner
bikaner - delhi

Kunnen jullie mij vertellen wat de beste manier is om te reizen in India? Kan ik een auto huren bijvoorbeeld en hoe snel gaat dat? Kun je 100 km/u rijden? En kan ik een auto krijgen zonder chauffeur of alleen met?

En hoe zit het met de trein? Is dat sneller dan de auto? En moet ik daarvoor reserveren en zo ja, hoe lang van te voren? We hebben niet al te veel tijd, een week of twee en willen daarin nogal wat dingen doen, vandaar dat ik goed moet weten hoe ik daar van A naar B kom.

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Ik ben net terug uit Zuid India en dat is een heel ander gebied als het noorden uiteraard, maar mijn ervaring daar was dat je over 100 km geregeld een uurtje of 4 a 5 kan doen. Tussen de grote steden zijn wel snelwegen maar die zijn dikwijls behoorlijk druk. Ik heb alle grote afstanden met het vliegtuig gedaan. India heeft wel een groot trein-netwerk waar je grote afstanden mee kunt afleggen maar het zijn niet de allersnelste treinen ter wereld…

Het beste is om een auto met chauffeur te regelen. Zelf huren is geen optie. Te gevaarlijk qua verkeer en ook qua veiligheid en bovendien super vermoeiend. Zelfs de chauffeurs daar rijden s’nachts niet tussen Delhi en Agra. Dit is domweg te gevaarlijk voor verkeer en overvallen. De gemiddelde snelheid is bovendien 40 a 50 km p/u, dus de afstanden die je wilt gaan rijden zijn fors. Begin in Jaipur, ga zeg maar links om van Delhi, terug naar Delhi en dan als toetje de Taj. Absoluut als laatste doen. Googel maar eens op India individueel en lees de reacties/reisverslagen maar eens. Dan ben je meteen genezen om zelf te rijden.

Natuurlijk is de trein in India een goede optie. Maar een auto met chauffeur is uitermate relaxed, kent de weg, jij kunt zelf bepalen wanneer en waar je wilt stoppen en kent goede hotels, zie het tevens als gids.

Fijne reis!!

in het noorden waren ze zo’n anderhalf jaar geleden wel vrij mooie plakken asfalt aan het leggen, maar over het algemeen is (openbaar) vervoer inderdaad erg traag

Mijn beste reiservaring is met de taxi, veel bewegingsvrijheid en je komt op hele bijzondere plekken…stoppen waar je wilt…Wij kozen ervoor om vooral kleine plaatsen te bezoeken, dat is geweldig!

Als je maar 2 weken heb zou ik lekker de auto pakken! Handig om overal te kunnen stoppen. India’s wegen zijn niet de beste, veel putholes en drukte langs en op de weg… dus als je van een uitdaging houdt… :slight_smile: Chauffeur is makkelijker maar dan maak je uiteindelijk India minder ‘echt’ mee dan dat je zelf gaat rijden. Meestal hebben chauffeurs in grote steden contact met hotels waar ze je dan heen brengen voor commissie… en daar zetten ze je dan af (letterlijk en figuurlijk). Wel stellig zelf hotels kiezen als de chauffeur en hotelpersoneel elkaar goed lijken te kennen…

Trein om je te verplaatsen van de ene stad naar de andere. Als je het precies wilt weten. Koop een lonely Planet. Daar staat het in.

Met de auto is zwaar af te raden, tenzij je graag dood wilt? geintje. Maar serieus: NEE!

Niet alle informatie in de Lonely Planet is actueel, daar zijn wij o.a. achter gekomen toen wij afgelopen winter met de trein naar Shekawati (Nawalgarh) wilden gaan. Bleek de lijk al zo’n 2 jaar niet meer te bestaan. Op het moment van nieuwe uitgave is de informatie al zeker één jaar oud.
Het beste is om op de site van de Indian Railway te zoeken of er treinverbindingen zijn.

Het kan inderdaad voorkomen dat dingen niet up-to-date zijn. Maar ze kunnen je wel de goeie weg wijzen. Dat wil zeggen: Ze vermelden bijvoorbeeld dat je de taj mahal expres nr.1 moet hebben voor agra. nou die rijdt niet meer dan kan je bij het station altijd vragen welke dan wel gaat.
Ze willen je altijd helpen.

Klopt, men is zeer behulpzaam en ik neem de LP ook iedere keer weer mee.
Wat ook goed bevalt is een goede landkaart, heel gedetailleerd en je kunt het erg goed gebruiken als je een taxi neemt want onze chauffeur wist niet altijd de weg…

Trein is wel easy… LP is niet erg actueel altijd. Auto… tja, is nog redelijk ok vergeleken bij Afrika.