Met de auto door India

Hallo allemaal,

Zoekend naar een vakantiebestemming in november, kwamen we op India uit.
Echter lees ik overal dat mensen met OV reizen of met prive-chauffeur. Is het verkeer echt zo dramatisch in India dat het niet aan te raden is om zelfstandig met een auto rond te reizen?

Wie kan mij iets meer vertellen?

Ja het verkeer is zeer dramatisch.In India geldt het recht van de sterkste waarbij voetgangers helemaal onder aan de ladder staan en bussen en vrachtwagens bovenaan.Alles wat minder is wordt dus gewoon van de weg gedrukt indien men dit nodig vindt.Er wordt vaak hard gereden(althans hard voor de barrels waarmee gereden wordt :wink: ).Zeker als het donker is wordt het levensgevaarlijk om te rijden.Dieren op de weg,onverlichtte auto’s b.v.
Iedereen doet zomaar wat terwijl er onafgebroken wordt geclaxonneerd.
Maar goed je kunt altijd een poging wagen.Is wel avontuurlijk.Er zijn ook genoeg reizigers die op de motor door India reizen dus het is te doen.
Het openbaarvervoer is echter prima.Tot in elke uithoek rijden treinen,er is een behoorlijk netwerk van binnenlandse vluchten.Vliegen is zeer goedkoop.Voor een paar tientjes vlieg je behoorlijke afstanden waar je anders een hele dag voor moet treinen of bussen.Bussen zijn over het algemeen versleten met gaten overal(kijkt zo op de straat haha)en de chauffeurs rijden als kamikazies maar goed je hebt ze af en toe nodig om ergens te komen…Auto met chauffeur heb ik een keer gedaan maar vond ik erg saai.Zeker omdat je snel uitgepraat bent met iemand die nauwelijks engels spreekt.Die ik had wilde ook alleen maar de standaard rondje rijden en dwong me om in hotels te slapen die hij uitkoos(commissie uiteraard).Kortom minder prettige ervaring.Mijn advies:treinen,vliegen en taxi’s nemen

Ha, dank je wel Laurens, we zijn wel avontuurlijk ingesteld, maar niet zó avontuurlijk. Zelfstandig met de auto reizen, skippen we dan maar.
Wellicht dat het een groepsreis wordt of zelfstandig met OV.

N groepsreis is weer een ander uiterste…Voor een eerste keer India zou ik het zuiden kiezen.Rajasthan is nogal heftig.De mensen daar zijn erg “ïnto your face”.
In het zuiden is het relaxed.Kijk eens naar Madurai,Hampi,Ellora,Ajanta,Trichi,Chidambaram etc.Natuurlijk is Rajasthan fantastisch qua paleizen e.d.Taj Mahal,Varanasi,Rishikesh,Jajsalmer,Ladakh allemaal prachtig.India is zo enorm groot en er is zoveel te zien dat je vele malen kunt gaan en elke keer wat nieuws kunt zien.Je moet niet te veel willen.Twee of drie staten is meer dan voldoende.En wederom,vliegen is perfect om snel te verplaatsen.Kijk een naar Kingfisher,Indigo en Jetairways.Heel goedkoop en ook via Nederlandse reissites te boeken zoals Dreizen,Killroy e.d.
Succes met je reisplan!

Of dit…How Traffic Works in India - YouTube

Als we zelfstandig gaan reizen, dan wordt het inderdaad Zuid India.
Het nadeel van zelfstandig reizen is dat je dus elke keer op zoek moet naar een hotel/guesthouse en uit moet zoeken wanneer de trein/bus enzo gaat.

Het voordeel van een groepsreis is dat je niet na hoeft denken en gewoon instapt.
Nadeel daarvan is weer dat je niet zelf kan bepalen ergens eerder weg te gaan of juist langer te blijven én het moet maar net klikken met de groep.

Lastig hoor, vakantie plannen :hihi:

Eh… tja… Inderdaad verstandig om niet te doen :slywink:

Er zijn tientallen filmpjes die je een indruk geven hahahaha.Nog een dan:Indian traffic meltdown (get used to it) - YouTube

Je kunt alles helemaal van tevoren regelen hoor.Alle treinen,vliegtuigen,hotels(die een site hebben) zijn te boeken via internet.kijk eens op :make my trip of clear trip.Beiden goeie sites voor Indiazaken.

en deze, om zin te krijgen in een rickshaw ritje

Wij hebben goede ervaringen met een prive chauffeur. Kosten zijn lager dan die van een groepsreis en de flexibiliteit is groot.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.driveindia.nl