Hoe te reizen door Zuid-Amerika

Hola

Op diverse sites zie ik over reizen in Zuid-Amerika. Dit gebeurt veel met de bus. Geen probleem natuurlijk. Maar zijn er ook reizigers die het op een andere manier hebben gedaan. Wij vinden het leuk om bijvoorbeeld zelf uit te maken waar we heen willen. Hier bedoel ik mee, als de bus naar links gaat willen wij graag naar rechts.
We hebben in Australië met een camper rondgetrokken en dit was geweldig.
Mijn vriend wil graag met de fiets in Zuid Amerika rond toeren maar ik zie dit toch niet zitten.

Iemand tips/ervaringen over verschillende soorten vervoer in Zuid-Amerika?

Ik lees graag je reactie!:nod:

Groetjes Ellis

Ik heb ook wel fietsers gezien in Zuid-Amerika maar dat is niet zo gebruikelijk, het is dan ook extreem bergachtig in veel gedeelten. Je doet uiteraard veel langer over dezelfde route en moet wel weten waar je mee bezig bent. Veel tips op www.vakantiefietser.nl.

Er zijn ook wel mensen die een auto kopen of op een motor rondreizen. Als je met de juiste zoektermen googlet, ook in het Engels, kom je vast een heel eind.
Mij lijkt het nogal een gedoe om daar zelf te rijden, volgens mij zijn de wegen buiten de steden niet heel goed aangegeven, soms ook onverhard (langs diepe ravijnen), en de steden chaotisch. De afstanden zijn gigantisch en het rijden lijkt mij dan erg vermoeiend. Maar er zijn mensen die het doen, dus zoek eens op internet, wie weet zit er wel wat in www.waarbenjij.nu als je zoekt op ‘zelf rijden’ of dergelijke termen.

Behalve de meest begane routes, gaan bussen ook naar afgelegen plaatsjes, als je dat soms bedoelt. Daar wonen immers ook mensen. In landen zoals Peru en Bolivia zijn bussen heel goedkoop en heb je ook de keuze uit nachtbussen. In Chili is het ook niet zo duur en zijn de wegen prima.

Het openbaar (bus)vervoer is eigenlijk heel goed geregeld in Zuid Amerika. Omdat de meeste mensen geen auto hebben is de bevolking erg afhankelijk van de bus, en rijdt er naar ieder gat (mits aan een weg gelegen) wel een (mini)bus. Dat betekent dat je, als je dat graag zou willen, ook makkelijk van de platgelopen routes kunt afwijken.

Campers zijn niet echt ingeburgerd, en met gehuurd vervoer mag je sowieso de grens niet over. Houd er ook rekening mee dat benzine behoorlijk duur is, zodat prijstechnisch gezien de bus sowieso vele malen goedkoper is dan een huurauto. Ook moet je het gevaar niet onderschatten, gezien de toestand van vele (berg)wegen, de verkeerschaos in de steden, autoinbraken (ik ken reizigers die zomaar een wiel kwijt waren de volgende ochtend). Kan me voorstellen dat het lekker is om de vrijheid van eigen vervoer te hebben, maar het kan ook een last worden.

In veel afgelegen gebieden is het vrij normaal om te liften, er rijdt zo weinig verkeer dat de auto’s die er rijden meestal wel goed gevuld worden, en het ook als volledig normaal wordt gezien om mensen (voor een paar centen) mee te laten rijden. In de Cotahuasi Canyon (prachtig gebied waar nog nauwelijks toeristen komen) in Peru heb ik een paar keer meegelift. Wel handig als je dan wat Spaans spreekt uiteraard.

De mooiste manier om de omgeving te verkennen en de natuur te ervaren is wat mij betreft te voet, of per mountainbike. En per bus naar je volgende bestemming.

1 like

Over fietsen: je zou ter plaatse her en der een mountainbike tour kunnen boeken. Bijvoorbeeld in Bolivia met Downhill / Gravity Assisted. En dan met de bus naar je volgende bestemming. En daar een trekking of lokale tour (bv. met jeep of minibusje) doen. Daarvan bestaan er heel veel, bijvoorbeeld een middagje, of een aantal dagen achter elkaar met overnachting bij een lokale familie. Dat is ook handig omdat je dan snel en zonder gedoe (zonder zelf te hoeven zoeken) op de mooiste plekken komt.
En dan weer met de bus naar de volgende bestemming. :slight_smile:

Op sommige plekken (maar dan moet je echt goed zoeken) gaan ook treinen, maar anders dan in Europa, zijn die vaak trager en veeeeeel minder frequent dan bussen. En duur, en je moet ver van tevoren reserveren. Bussen zijn er zoveel (op drukke routes vele bussen per dag) dat je meestal zonder reserveren nog mee kunt.

P.S. Mijn ervaring met mensen die eerst naarstig zoeken naar ‘off the beaten track’, is dat ze meestal uiteindelijk toch gewoon de geëikte dingen willen zien (die zijn nu eenmaal ook heel mooi of raar of bijzonder of uniek, ze zijn niet voor niets zo populair! Als je voor het eerst naar Parijs gaat, slaan de meeste mensen immers ook de Eiffeltoren niet over!), en dat die mensen ook de luxe van wifi willen…

Mijn tip blijft dat je ook met de bus heel makkelijk van de gebaande paden kunt afwijken. En zelfs al ben je in een heel toeristische stad (zoals Cuzco, Rio, of Parijs, of Amsterdam), dan kun je nog makkelijk de toeristenstromen ontlopen en de wijken van de ‘locals’ beleven, door gewoon eens ergens heen te gaan waar de toeristen niet heen gaan. Loop eens wat straten verder. Ook Amsterdam stikt van de niet-toeristische straten, café’s, parken!

Feliz viaje,
Cécile

1 like