Dit is een leuke vraag die bij mij ook leuke herinneringen op roept
Ik ben zelf voor mijn werk over vrijwel de halve wereld geweest en heb ook veel gezien en moeten regelen. Daardoor voel ik mij net zo comfortabel in een oud Hostel dan in het Hilton.
Ik ben zelf iemand die geen uren op internet gaat kijken wat er in een bepaald land te doen is en of ik nog een leuke pakket aanbieding kan krijgen. Het enige wat ik vooraf regel is een Visa en misschien een (vlieg) ticket naar het land van bestemming.
Mijn ex daar in tegen regelde alles vooraf omdat dit volgens haar goedkoper was. Nu zijn wij 6 maanden geleden naar Mexico gegaan. Zij op haar manier, ik op mijn manierâŠ
Het grote nadeel is wel dat je alles ter plekke moet plannen en als je in een land bent waar je de taal niet spreekt, kan dat soms erg lastig zijn. Het is zeker weten niet voor iedereen weg gelegd en als je met je kids reist zal ik het gewoon van te voren allemaal plannen maar reis je alleen of met zijn 2en, loont het echt om ter plekke alles te regelen
Ik heb een lijstje met landen in mijn hoofd die ik âooitâ een keer zou willen zien, en afhankelijk van het aantal weken wat ik weg kan beslis ik waar ik heen ga. Dit wordt deel ook bepaald door de ticketprijs! Mijn vliegticket, en eventueel een visum, is het enige wat ik vantevoren in Nederland regel. De rest komt ter plekke wel.
Ik neem vaak een reisgids of een Lonely Planet mee. Tevens lees ik soms verhalen van anderen op internet, maar ik zal nooit een schema maken met wat ik van dag tot dag ga doen. Ik snap ook mensen die goed die dat wel doen, en die vervolgens op internet gaan vragen of ze een leuke reis bedacht hebben. Wat leuk is voor de een, is immers niet leuk voor de anderâŠ
Ter plekke besluit ik ongeveer van dag tot dag wat ik doen. Dit hangt af van vervoer wat aanwezig is, maar soms laat ik me ook beinvloeden door mensen die ik tegenkom. Als ik andere reizigers ontmoet die heel enthousiast zijn over een bepaalde vulkaan, dan wil ik die soms ook wel gaan zien Vaak kom ik echter ook op plekken waar ik helemaal geen andere reizigers tegen kom, en dat is ook heel leuk!
Al met al plan ik om niks te plannen, en dat werkt.
P.S. Ans: op het Indonesieforum staat een hoop informatie over Bali. Ik heb er een tijdje gewoond en ben een aantal keer terug geweest, zie hier mijn verhaal: IkReis - Reistips en bezienswaardigheden Bali)*