Hoe plannen jullie je reis?

Elk jaar is het weer een feest om een vakantie te plannen. Waar gaan we heen? Wat gaan we doen?

Zelf vind ik het leuk om een eigen reisschema te maken. Ik lees blogs, boeken (vooral LonelyPlanet) en bekijk reisprogramma’s. Als ik eenmaal mijn bestemmingen weet zoek ik uit hoe ik het vervoer moet regelen.

Terwijl ik momenteel mijn reisroute aan het plannen ben voor volgende maand (Thailand) vroeg ik mij af hoe andere dat doen? Bijvoorbeeld:

• hoe bepaal je naar welk land je gaat?
  • hoe kies je je bestemmingen?
  • weet je van te voren wat je wilt gaan zien?
  • gebruik je een reisburo en waarom/waarvoor?
  • welke informatie bronnen gebruik je?
    **Hoe plannen jullie je reis? **
    Hieronder kan je reageren!

- hoe bepaal je naar welk land je gaat?
Wij hebben al enkele jaren een wensenlijstje van landen die we ooit willen bezoeken, dus dat is ons uitgangspunt.

- hoe kies je je bestemmingen?
Afhankelijk van ons budget kijken we welke landen van die lijst er dan in aanmerking komen qua tickets en verblijfkosten.

- weet je van te voren wat je wilt gaan zien?
Als we eenmaal een keus hebben gemaakt gaan we bekijken wat ons lokaal allemaal de moeite waard lijkt en wat we zouden kunnen gaan zien/doen.
Meestal komen we hier niet ver mee omdat er altijd weer andere leuke dingen op ons pad komen. We zetten ook bijna nooit iets van tevoren vast.

- gebruik je een reisburo en waarom/waarvoor?
We plannen alles zelf, zonder reisburo

- welke informatie bronnen gebruik je?
Vaak hebben we wel vrienden of kennissen die daar ook al zijn geweest en ons van informatie kunnen voorzien.
Verder hebben we plenty reissites.

**Hoe bepaal je naar welk land je gaat?**Ons ‘verlanglijstje’ met reisbestemmingen is onze leidraad.

**Hoe kies je je bestemmingen?**Is vooral afhankelijk van wanneer precies en voor hoe lang we weg kunnen. Bij voorkeur buiten het hoogseizoen op de bestemming in kwestie. Niet in een rush; voor verre reizen trekken we graag minstens 4 weken uit, zo niet blijven we dichter bij huis.

**Weet je van te voren wat je wilt gaan zien?***We zoeken van te voren uit wat we zeker willen zien en/of doen en stippelen in grote lijnen onze reisweg uit. We laten wel voldoende speling om onze reis onderweg verder in te vullen en/of bij te sturen.
*

• Als er lokale vluchten bij te pas komen, leggen we die van te voren vast. Op plaatsen waar er weinig logiesmogelijkheden zijn, reserveren we doorgaans ook vóór vertrek. Idem als onze reisweg een specifieke huurwagen, vb terreinwagen, vergt. *

Gebruik je een reisburo en waarom/waarvoor?* Soms, bij voorkeur dan een lokaal reisburo, ‘op maat’ en individueel.*

**Welke informatie bronnen gebruik je?**Reiswebsites, documentaires, reisgidsen, info van vrienden en/of familie, …

Soms door mensen die ons hebben verteld te gaan, of door een reuzepromotie tegen te komen op skyscanner.

• hoe kies je je bestemmingen?

Op het vliegtuig heb ik tijd genoeg om 2 lonely planets te nemen:

• 1 van 10 jaar oud
  • 1 recente
    alle leuke bestemmingen die in de recente geschrapt zijn t.o.v. de oude zijn meestal de leukste: minder toerisme, goede prijzen, mensen die blij zijn nog eens toeristen te zien. Ik ben hier op meerdere plaatsen reeds heel goed mee uitgekomen, soms loopt het wel minder af, mard an reis je lekker verder.

Neen, meestal laten wij ons leiden door andere mensen die uit andere richtingen komen en onze ervaringen gedeeld worden.

neen

Lonely planet, fora 's, reizigers ter plaatse

**Hoe bepaal je naar welk land je gaat?ik heb een verlanglijstje en ik kies uit wat mij op dat moment het leukste lijkt.
Verder heb ik een Indonesische partner, dus soms staat het land ver van te voren vast.

Hoe kies je je bestemmingen?**
Ik verzamel informatie over het land en ga na of er op de plaats van bestemming voldoende vermaak is voor mij, mijn partner en zoon. Of mijn partner komt met ideeen.

Weet je van te voren wat je wilt gaan zien?
Meestal weet ik wel wat ik wil gaan zien. Ik plan niet alles maar wel veel. Ik vind het prettig van tevoren te weten welke alternatieven tot vermaak er zijn op de plaats van bestemming. Dan hoef ik dat ter plekke niet uit te zoeken.

Gebruik je een reisburo en waarom/waarvoor? In het verleden heb ik dat wel ooit gedaan, maar tegenwoordig is dit eenvoudig zelf te regelen. En het is goedkoper.

**Welke informatie bronnen gebruik je?
**google, wereldwijzer, reisgids, tips van anderen

• hoe bepaal je naar welk land je gaat? hoe kies je je bestemmingen?
    Dit hangt af van de periode waarin ik reis. Reis ik in het hoogseizoen, (bouwvak of kerstperiode) dan kijk ik eerst wat ik wil gaan doen en met wie ik ga. Wil mijn man niet op vakantie en ben ik wel (verplicht) vrij in deze periode dan ga ik op zoek naar goedkope tickets naar de zon. Dit kan sterk variëren, van Azië tot Midden Amerika. Meestal heb ik van te voren bepaald of ik een lange of korte vlucht wil maken. (deze winter een relatief korte) Dan kijk ik even op de wereldkaard wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. En dan ga ik op skyscanner zoeken voor goedkope tickets. Mijn reis naar Gambia was dus niet perse gepland, maar ik kon voor de tijd van het jaar goedkope tickets vinden, en ik had recent een artikel over Senegal gelezen. Zo had ik dus een goede combinatie gevonden.

Daarbij heb ik wel een lijstje van landen welke ik graag zou willen zien. Maar daar wijk ik regelmatig van af. :slight_smile:

Meestal weet ik wel 2 of 3 dingen wat ik zeker te weten wil zien, de rest is een leuke extra.

Soms, omdat ik goede deals kan krijgen. Voor bijvoorbeeld accommodaties.

Fora’s, reisverslagen, tips van andere mensen

Ik heb een lijstje van landen die ik nog wil bezoeken. Regelmatig kijk ik de prijs van vliegtickets naar die landen. Mocht de prijs van de tickets op het moment dat ik kan goed zijn boek ik.

Nee. Meestal heb ik één of twee dingen die ik wil zien of waar ik van heb gehoord. De rest zoek ik onderweg uit. Vaak is alles toch net iets anders dan je denkt. Soms werkt dat niet zo heb ik in Milaan het “Laatste avondmaal” niet kunnen zien omdat je ruim van te voren al moet boeken. En hebben ik in Israël een weekend vast gezeten bij het Meer van Galliee als gevolg van de Sabat.

Neen, kost geld en zelf doen is leuker/flexibeler.

Fora, blogs, verhalen van andere reizigers, The travelbook van lonley planet, reisboeken in de bieb.