Het plan is er...

het plan is er…het is nog even afhankelijk van een aantal factoren maar het is stiekem toch wel heel erg leuk om bezig te zijn met het verwezelijken van een droom. ik reis graag en heb al een aantal landen mogen bezoeken waaronder jordanie, sint maarten, colombia, curacao en dominicaanse republiek.

ik wordt van de zomer 30 en ben een happy single met een leuke baan. helaas is de situatie van me baan onzeker op het moment maar dat geeft me wel de gelegenheid om het onaangename met het aangename te verrassen.

het plan tot nu toe is begin 2011 te vertrekken. ik wou beginnen met zuid amerika, spaans leren in mexico en de wonderen van peru te bezoeken. daarna naar nieuw zeeland. ik heb familie wonen in nieuw zeeland dus een pitstop daar tijdens mijn reis is natuurlijk vanzelfsprekend. australie wil ik graag heen. en daarnaast dacht ik aan bali en thailand.
maar goed dit kan natuurlijk nog aan alle kanten bijgesteld worden.

het enigste waar ik een beetje tegenop zie is het reizen alleen…maar goed ik verwacht ook wel dat ik andere globetrotters zal tegenkomen.

ik heb me aangemeld op deze site omdat ik hoop dat de doorgewinterde reizigers mij misschien wel kunnen voorzien van handige tips en trics!

Je zal toch eerst aan moeten geven wat je wil weten?!

tja wat wil ik weten…alles eigenlijk!!! iemand anders zijn ervaringen is altijd inspirerend.
ik ben al aan het rondsurfen geweest op internet. maar wat ik eigenlijk wil weten is hoe de ervaringen zijn bij aankomst in een land. hoe regel je het vervoer?, verblijf enz. is dat iets waar je jezelf op kan voorbereiden…ik wil niet heel me reis van te voren uitstippelen maar het zou wel handig zijn als je weet hoe en waar je moet zoeken. staan deze tips bijvoorbeeld in de loney planet boeken.
wat is je budget die je nodig zou moeten hebben per dag voor de eerste levensbehoeftes zoals een slaapplek en eten.
ik moet erzelf ook nog induiken hoor en sta misschien te snel met me kreet op dit forum. maar et zijn wel vragen die naar boven komen.
hoe en waar kan je het beste je tickets boeken…is een AWT ticket de beste oplossing?..
enz enz…

In de Lonely planet staan inderdaad heel veel tips.
Er staan ook gemiddelde budgetten in per land.
Als je in zuid amerika begint hoef je qua vervoer niets te regelen.
Het goedkoopst en het makkelijkst is reizen per bus.
Dus als je daar bent ga je naar het busstation en koopt daar een kaartje.
De lokaties van de busstations staan ook in de lonely planet.
Over je hele reis kun je ongeveer tellen op gemiddeld 1000 euro per persoon per maand incl. alles.
Voor vliegtickets ga je gewoon rondneuzen op het internet.
Een reisbureau kan trouwens wel eens goedkoper zijn.
Om naar zuid amerika te vliegen is Iberia meestal het goedkoopst.
Vergeet ook niet om eventuele visas te regelen.

1 like

thanx he! dat zijn wel tips waar ik wat aan heb. dus het begint met het kopen van de lonely planets! yes! kopen is altijd leuk natuurlijk! :wink: hoewel dit jaar toch wel een beetje rekening moet houden met “het plan” lekker sparen dus! maar de lonley planets zijn een goede investering dan!
en voor het budget had ik rekening gehouden met 1500 per maand dus daarmee zat ik dus al aardig goed!

met iberia heb ik wel eens gevlogen naar de dominicaanse republiek. ben daar met 25 collega’s geweest voor een vrijwilligerswerkreis. ook heel bijzonder! die samenhorigheid die ontstaat als je met zijn allen aan 1 doel werkt is hartverwarmend!!!
dus om strax in me up op pad te gaan zal wel even slikken zijn. is het zo dat je veel mensen tegenkomt?..kan prima tegen alleen zijn hoor maar tis toch wel gezellig als je zo nu en dan eens een babbeltje kan doen!

wanneer ben jij weggeweest? en waarheen, en hoelang?

Je komt meer mensen tegen dan je lief is.
Ikzelf ben reisverslaafd.
Mijn laatste reis was 20 maanden van Alaska naar Antarctica.
Dus noord en zuid amerika. Midden amerika hebben we overgeslagen.
Ik heb wel samen met mijn vriendin gereisd dus eenzaam was ik niet.

ATW ticket is leuk als je akkoord gaat met de keuze van bestemmingen die zij geven

Zelf heb ik een hele reeks van bestemmingen die ik graag zou zien
en na lang zoeken op edreams.com en verschillende vertrekdagen vergelijken
heb ik een route gevonden die 2700 euro kost
allemaal enkel tickets!

Het goedkoopste is als je langer op elke plaats blijft ipv veel rond te reizen

Duurdere landen kun je misschien werken, wwoofen of couchsurfen (geweldige community trouwens!)

En in landen waar het openbaar vervoer duur is, kun je advertenties plaatsen op bepaalde websites om gratis mee te rijden (of delen van benzine kosten, wat vaak goedkoper is dan een busticket)

Veel reisgidsen lezen en daar nog eens extra tips uit halen!!!

Veel succes nog ;):dag:

1 like

bedankt he. dat zijn ook goede tips! heb ik zeker wat aan. ik kom nu net met een flinke stapel boeken de bibiliotheek uit. het is inderdaad eerst kijken waar ik heen wil en wat ik wil zien. maar het ziet er fantastisch uit het stapeltje reisboeken mexico, peru, australie, nieuw zeeland en thailand op me tafel!!! wat een lol dat voorbereiden allemaal!!!
op het moment is het nog wel afhankelijk van een aantal factoren maar los hiervan is het fantastisch leuk om ermee bezig te zijn!
waar ben jij allemaal geweest of moet je nog?..

Wij hebben Indonesie op die manier uitgewerkt

en nu gaan we naar
zuidafrika, oman, india, australie, nieuwzeeland, hawaii, seattle-los angeles, chili, bolivie, argentinie, brazilie

is een hele rond trip :slight_smile:
en we gaan ook wekelijks naar de bib om de boeken te wisselen
hier ligt nu, zuidwest USA, hawaii en nieuw zeeland :slight_smile:
daar zijn we nu mee bezig!
en in de bib vind je soms ook leuke dvds :wink:

Couchsurfen inderdaad 'n manier van reizen die juist in dure landen goed werkt. Geweldige manier om met de locals in contact te komen, en zo 't land echt intensief leren kennen (óók leuk als je spaans wilt leren trouwens)

Bijkomend voordeel: zo hoeft het budget per maand of je nou door 'n duur of goedkoop land reist niet eens zo veel te versschillen.
Mijn ervaring is wel dat je na 'n dag of 3 ook wel weer 1 a 2 dagen ‘je eigen ding wilt doen’. (privacy etc.)
Mocht je 't trouwens al willen, dan zal 't je niet lukken om dag per dag 'n couch te vinden.
Dat ‘regelen’, organiseren -> dagen vooraf mailtjes versturen zodat je weet dat je ergens terecht kunt is wat mij betreft misschien wel 't grootste nadeel.

Qua veiligheid / soort mensen: Alleen maar positieve tot zeer positieve ervaringen!!!

Wijzelf vertrekken over 4 weken voor 10 maanden, mochtje ons willen volgen: www.rondjewereld.hamba.nl
Groet Tim