Hoe voorbereid ga jij op reis?

De meeste mensen treffen voorbereidingen voordat ze op reis gaan. De één stippelt alles tot in de puntjes uit, de ander laat alles het liefst op zich afkomen. In welke mate doe jij aan voorbereiding voordat je vertrekt?

Stem hierboven in de peiling en licht hieronder je antwoord even toe.

[quote="“Redactie, post:1, topic:62385"”]

De meeste mensen treffen voorbereidingen voordat ze op reis gaan. De één stippelt alles tot in de puntjes uit, de ander laat alles het liefst op zich afkomen. In welke mate doe jij aan voorbereiding voordat je vertrekt?

Stem hierboven in de peiling en licht hieronder je antwoord even toe.

[/quote]

Mooie topicvraag Redactie!!Nu voormij zelf is het routine geworden,eerste wat ik neem is mijn passport en geld en dan wat kleren bijeen schrapen.Ik kom al 30jaar in Thailand,dus ik stippel geen route uit,ken mijne weg beter In Thailand,dan elders in Belgie.Dus voorbereiding=0% gegroet:georgessiam.:chin:

Reizen worden door mijn man grondig voorbereid. Ikzelf laat liever alles op mij afkomen, zodat er nog wat te ontdekken valt en de reis voor een groot stuk een verrassing blijft.
Als ik alles al weet en gezien heb vooraf is het niet meer zo leuk.

Als ik op reis ga, informeer ik me over de basis die ik nodig acht in verband met een bepaalde streek. Voor de rest laat ik het op me af komen zodat het toch voor een deel ontdekken wordt.

Behalve het inpakken van de tas, inentingen checken en het vliegtickets is er niets wat ik vooraf regel maar dat betekend niet dat ik onvoorbereid ga.

Ik lees reisverhalen, landen- en reis forums, tijdschriften en reisgidsen om uit te zoeken wat er te zien is en om de cultuur van het land alvast wat te leren kennen. Foto’s en filmpjes kijk ik niet, ik zie het later liever “live”.

Alle interesante tips schrijf ik dan weer over in een boekje die ik vervolgens onderweg nauwelijks meer in kijk, waarom doe ik dat eigenlijk? :confused: Vrijwel alles staat in de lonely planet… Oh ja, voorpret heet dat.:nod:

Lonely Planet … maar ook de Michelin gids, de anwb goud gids …

wat ik erg onprettig vind is het jij-en en jouwen in deze reiskrant
het streven naar een perfecte voorbereiding vermindert de charme van het reizen
zoals een levensverzekering niet je leven terug kan geven is een perfecte voorbereiding geen garantie voor een perfecte reis

Ik ben een ontzettende planner. Daar haal ik plezier uit. Voorpret. Ga 20 november op reis naar Thailand en een paar dagen HongKong. Kom 20 dec. terug.

Ben volop bezig met voorbereidingen treffen. Wat betreft de reis is ook alles al geregeld, heb mijn reis bedacht en voorgelegd aan het reisbureau. Zij hadden er weer passende bouwstenen voor en zo is mijn reis tot stand gekomen.

Ik ben in alles dus een planner, raak zenuwachtig van verassingen. Mijn ‘ik ga op vakantie en ik neem mee lijstje’ is al lang en breed gemaakt en ik denk dat ik alles op zonnebrand na al wel in huis heb.

Ieder zo zn voorkeur denk ik maar!

ik regel alleen het vliegticket, paspoort en andere nodige reispapieren en een hotel/guesthouse voor de eerste nacht en daarna zie ik wel

groet dirk

Ik regel de papierwinkel, lees enkele reisgidsen en zoek gericht info op het internet. Voor mij is het part of the fun om alles daar ter plekke te regelen…

Groetjes,

JW

Hoe kun je je als fietsreiziger voorbereiden? Moet je alle overnachtingsplaatsen boeken? En wat als je dan eens pech krijgt en ergens wat langer moet blijven? Of als je door een mooie, interessante streek, stad of plaats rijdt waar je dan ter plekke besluit om een dag extra te blijven? Dan loopt de planning in het honderd! En alle boekingen kloppen niet meer!
Daarom koop ik alleen een vliegticket vanaf mijn eindbestemming naar huis en plan ik het zo in dat ik er een week eerder ben dan dat het vliegtuig gaat.

Daarnaast stippel ik een route uit met dagetappes, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Daarvan kan afgeweken worden.

Mensen die alles compleet verzorgd en geregeld willen hebben, gaan als ze met mij meefietsen, al na een paar dagen gillend naar huis! leve het toeval en het avontuur van de reis!

Het ligt eraan, er is een verschil tussen reizen en op vakantie gaan. dat laatste doe ik in Europa, meestal met ons kleine oude caravannetje, dan weten we hooguit een richting en verder zien we wel. Reizen naar landen-verder-weg regel ik wel, omdat ik het maximum wil halen uit de tijd die ik heb en geen overbodige tijd kwijt wil zijn met allerlei uitzoekerij ter plekke.

Ik heb genoeg aan een vliegticket als ik naar Thailand ga en Cambodja
:thailand::cambodia:

Ik boek voor de eerste dag/dagen een hostel zodat ik niet direct op zoek hoef naar een slaapplek na een lange vlucht. De plekken waar ik heen ga ‘plan’ ik van te voren wel en ook wat er te zien is. Of ik het uiteindelijk ook allemaal zie is een tweede.

Maar eigenlijk vind ik het niet erg om niet alles te zien. Ik vind het beleven van de reis vele malen leuker dan zoveel mogelijk te zien. Met name het ontmoeten van mensen. Ik lees soms verhalen van mensen die bv uitstappen in Xi’an ( china ) om daar even snel het Terracotta leger te bekijken en daarna weer doorgaan. Dat snap ik echt niet…

Maar ieder zn manier van reizen uiteraard!

Verschilt een beetje per reis. De ene keer relegen we weinig, de andere keer veel. Hangt meestal van de bestemming af.

We zorgen meestal dat vluchten vooraf goed geregeld zijn, scheelt niet alleen wachttijd maar meestal ook flink geld. Vroeg boeken loont tegenwoordig meer dan wachten op lastminutes.

Vervoer ter plaatse, ach ja als je zoekende bent op internet naar de goedkoopste camper of huurauto, klik je net zo makkelijk ook even op ‘reserveren’.

Maar met zaken als route en overnachtingen zijn we minder boekerig. Je moet je niet teveel vastleggen op een route door alvast alles te boeken. Zorg dat je kan blijven als het leuk is en kunt weggaan als er niets te beleven is. Laat de reis wel een avontuur blijven!!

Persoonlijk erger ik me ook zeer aan het je/jij-en in de samenleving tegenwoordig.

Maar op fora als deze moet het naar mijn mening wel informeel en losjes blijven. Dat is een stimulans voor een goede discussie

Persoonlijk boek ik alleen een ticket wanneer ik op vakantie ga, en regel ik indien nodig een visum. Wanneer ik midden in de nacht aan kom, wil ik nog wel eens een overnachting vastleggen maar meestal vind ik dat niet nodig.

Voor vertrek neem ik vaak wel het een en ander aan reisboeken door. Wat is er interessant aan een land, en welke dingen zou ik willen zien? Meestal zijn er maar 1-2 bezienswaardigheden die ik perse wil bezoeken, de rest zie ik ter plekke wel. Ook mijn rondreis van 9 maanden door Azie zat zo in elkaar.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms ook een ticket boek, zonder precies te weten wat er in een land te doen is. Zo ga ik met kerst naar Syrie, en eigenlijk weet ik nog bizar weinig over dat land. Ik ben benieuwd!

Het hangt heel erg af van WAAR ik heen ga (met daaraan gekoppeld: HOE). Vervolgens WANNEER (hoog-/laagseizoen) en WAT voor overnachtingen (hotel/motel/jeugdherberg/camping).

Het zal voor mij variëren van lukraak er met de auto op uittrekken tot vliegticket boeken en wellicht de eerste nacht vastgelegd hebben.

Ik boek een ticket en de eerste overnachting. Ik zorg voor eventuele inentingen en visa. Verder maak een globaal lijstje van plaatsen waar ik heen wil, koop een Lonely Planet. Lees veel op internet (forum, reisverhalen). Maak af en toe hier een topic aan.
Dat is het wel zo’n beetje.

Ticket(s),visa en geldzaken in orde, kleding voor de eerste week (de rest ter plekke aanschaffen) en gewoon gaan…1e overnachtingen regel ik altijd ter plekke