Hoe Om Te Gaan Met De Cubaanse Regels?

Beste allemaal,

Ik zal eerst even kort uitleggen dat ik niet echt van massatoerisme hou, eigenlijk al niet van het standaardtoerisme-plaatje. Ik hou ervan om heerlijk basic precies de andere kant op te gaan.

En nu -na een beetje research- krijg ik te horen dat er op Cuba een erg duidelijke scheiding is tussen toeristen en lokale bevolking. Dit uit zich in een aparte munteenheid, aparte rijen voor toeristen, relatief gezien belachelijk hogere consumentenprijzen en het contact (interactie) met lokale bevolking wordt geminimaliseerd.

In hoeverre is dit de waarheid? en hoe omzeil je deze regels?

Het lijkt mij namelijk leuk om liftend het eiland rond te gaan en in mijn hammock overal te crashen waar het maar kan.

Hallo Hitchhiker,

De scheiding tussen toeristen en autochtone Cubanen wordt veroorzaakt door het verschil in rijkdom. Met deviezen is er veel te koop in Cuba. Toeristen hebben die en veel Cubanen niet. Aparte rijen voor toeristen heb ik er nog nooit gezien (en ik kom al zeker 10 jaar in Cuba).
Er is een aparte munteenheid voor deviezen. De ‘peso convertibele’, waarvan de koers gelijk is aan die van de US dollar. Zowel toeristen als Cubanen mogen dat geld hebben en gebruiken. Andersom ook. Toeristen kunnen net zo makkelijk Cubaanse pesos kopen. Die zijn echter beperkt bruikbaar omdat in de zaken waar wat te krijgen is (tiendas panamericanas) alleen met de pesos convertibeles betaald kan worden.
Het komt soms voor dat Cubanen met Cubaanse pesos kunnen betalen, daar waar toeristen met pesos convertibeles moeten betalen. In die gevallen heb ik het nog nooit meegemaakt dat de prijs belachelijk hoog was (wel op een westers niveau, dus voor daar hoog).
Contact met de lokale bevolking is geen probleem. Wel is het voor vrouwen riskant om contact te hebben met buitenlandse mannen. In het kader van de strijd tegen prostitutie houdt de politie die contacten nauwlettend in de gaten. Zo lang de toerist er bij is doet de politie meestal niks, maar zodra de toerist vertrokken is krijgen de vrouwen vaak gedonder.
De regels m.b.t. het geld zijn niet te omzeilen. Verder is er een levendige zwarte markt die op pesos convertibeles draait.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Fijne vakantie,

Papo

Bedankt voor de info!

Het enige wat ik hoef te kopen is water, fruit en brood. Niets luxe dus… dat kan ik waarschijnlijk in beide soorten winkels kopen en hopelijk ook in beide currencies!