Een jaar geleden ben ik er mee begonnen: het plannen van mijn vervolg studie in Amerika. En inmiddels hebben de vragen zich opgehoopt. Nu ik aankomend schooljaar mijn examen jaar op de HAVO inga, wil ik dit “gedoe” zo snel mogelijk achter de rug hebben. Ik kan me namelijk in augustus al inschrijven, en hoe eerder hoe beter is me aangeraden. Maar nu het volgende:
-Statusverklaring
Ik moet een officiële, in het Engels, statusverklaring van mijn school prestaties meesturen. Bij de DUO kan je zoiets aanvragen, maar dan moet ik mijn HAVO diploma meesturen. En die heb ik uiteraard nog niet. Als ik wacht tot ik dit heb, over een jaar, is het natuurlijk al veel te laat om me voor een opleiding in te schrijven. Hoe los ik dit op.
-Financieel rapport
Ik moet een financieel rapport meesturen waarbij ik aangeef dat ik de opleiding betalen kan, anders word ik niet toegelaten. Ik kan de opleiding betalen met behulp van de meeneembare studiefinanciering, maar die kan ik pas aanvragen als ik ergens toegelaten ben. Iemand een idee of ervaring over hoe ik dit oplos.
En nu wilde ik nog iets vragen, maar dat ben ik alweer vergeten. Kan iemand me in ieder geval helpen met het bovenstaande?
Vraag op school of ze een Engelstalige rapport kunnen opstellen?
Je kan een Engelstalige pagina opsturen met de info over de studiefinanciering, waarbij uitgelegd staat dat dit je dit enkel kan aanvragen als je bent goedgekeurd voor je school. Zorg ook voor een ‘back-up’: stel dat je niet de overzeese StuFi krijgt, kunnen je ouders dan financieel garant voor je staan? Je moet de Amerikaanse overheid en universiteit gerust stellen dat je niet in financiële problemen komt en je school niet afmaakt of, erger, vast komt te zitten in de VS en dat je gaat ‘parasiteren’ van sociale programma’s (of dat de VS je retourticket moet betalen).