Hallo,
Graag zou ik willen weten hoe lang je met een verkregen NL paspoort (dus NL paspoort ontvangen na naturalisatie) aaneengesloten buiten de EU mag verblijven, indien je hoofdverblijf (adres) nog wel gewoon in NL is?
Bvd!
Hallo,
Graag zou ik willen weten hoe lang je met een verkregen NL paspoort (dus NL paspoort ontvangen na naturalisatie) aaneengesloten buiten de EU mag verblijven, indien je hoofdverblijf (adres) nog wel gewoon in NL is?
Bvd!
Verliezen van Nederlandse nationaliteit voor mensen die in het buitenland wonen
Wanneer je langer dan tien jaar een dubbele nationaliteit hebt welke niet het gevolg is van een huwelijk en waarbij je buiten de Europese Unie woont dan kun je je Nederlandse paspoort kwijtraken. Deze tien jaar zijn ingegaan in 2013. Je kunt voorkomen dat dit gebeurd door tussen 2003 en 2013 minimaal een jaar in Nederland te wonen en hier dus je hoofdverblijf te hebben. Vervolgens gaan de tien jaar weer opnieuw in. Je kunt je Nederlandse nationaliteit teven behouden door ervoor te zorgen dat je onafgebroken in het bezit bent van een geldig paspoort. Je moet deze dan dus steeds tijdig verlengen. Dit is ook van belang wanneer je je stemrecht wilt blijven behouden. Dit is bijvoorbeeld van belang voor mensen die enkel een tweede paspoort hebben aangevraagd omdat ze in het buitenland voor de overheid of in het onderwijs werken.
Zolang je in Nederland staat ingeschreven, woon je niet officieel in het buitenland.
Wat ik begrijp zou je dus tien jaar buiten de EU kunnen verblijven, voor er stappen worden ondernomen. Zolang je niet geregistreerd staat in een ander land, woon je dus nog gewoon in Nederland.