Hoe het beste te reizen met deze route

Hallo allemaal,

Wij kunnen voor totaal 15 dagen naar Sri lanka en nu hebben we een planning gemaakt. We vroegen ons alleen af of het beste is om voor deze route een chauffeur in te huren of het met taxi’s en openbaar vervoer te doen. Hebben jullie hiervoor tips? En is de route realistisch qua tijd?

Dag 1: Aankomst Colombo. Gelijk door naar Negombo.
Dag 2: Rustdag in Negombo.
Dag 3: Van negombo naar Pinnawala
Activitiet -> Olifantenweeshuis
Daarna door naar Sigiriya.
Dag 4: Safari in Sigiriya.
Dag 5: Dag in Sigiriya. In de ochtend naar de leeuwenrots. Daarna door reizen naar Dambulla.
Dag 6+7: Van Dambulla naar Kandy. Bezoek Budha beeld en het meer van Kandy + de tempel van de tand + lokale markt.
Dag 8: Van Kandy naar Ella met de trein
Dag 9: Ella > klim little Adam’s peak + tocht naar rawana falls.
Dag 10: Eventueel hier tocht rawana falls in de ochtend. Daarna door naar Yala.
Dag 11: Bezoek National park.
Dag 12: Van Yala naar Unawatuna.
Dag 13: Dag met vriendin die daar woont, zij zet ons vervolgens in Negombo af.
Dag 14: Negombo
Dag 15: Terugreis

Mochten jullie tips hebben dan horen we het graag!

Mocht je interesse hebben in een goede chauffeur kan ik je er wel 1 aanbevelen! Wij hebben 13 dagen rondgereisd met hem en dit is ons super bevallen!
Groetjes Simone

Hoi,

Je kunt vanuit Sigiriya op een dag de leeuwenrots beklimmen en aan het eind van de dag op safari. Dan de volgende dag de tempelgrot bekijken van Dambulla en door naar Kandy.

Vanuit Ella kun je makkelijk op een dag eerst little Adam’s peak beklimmen, door naar de Ravana falls en door naar Yala. Dat hebben wij zelfs met kinderen gered.

Dan hou je een dag over. Misschien vanuit Negombo eerst naar Sigiryja, van daar een extra dag blijven en een extra uitstap naar Pollonaruwa.

Succes!

1 like

Heel erg bedankt voor de goede tips! We nemen dit zeker mee in onze route. Soms is het zo moeilijk om in te schatten of het niet te lang/zwaar is om het op één dag te doen. Daarom is het heel fijn om jullie ervaring te horen. En safari in Sigiriya kan dus ook later op de dag?

Als je op safari in Minneriya gaat kun je rond 15 uur of 16 uur op safari. Je blijft dan tot sluitingstijd, ofwel zonsondergang, in het park.

Wat betreft de beklimming van de leeuwenrots is het slim om zo vroeg mogelijk te gaan, de zon is dan nog aan de andere kant van de berg waardoor je in de schaduw loopt. Het is dan dus wat koeler. Rond 11-12 uur ben je weer beneden en heb je nog tijd genoeg voordat je op safari gaat.

Leuk hotel in die regio is trouwens Sigiriya Village.

Groetjes Dionne

Het reisplan lijkt me redelijk moeilijk in 15 dagen met het OV. Ik wil niet zeggen onmogelijk, maar het lijkt ons een behoorlijke uitdaging. Je zal heel veel in de bus zitten en niet zoveel tijd overhouden voor de highlights. Maar dat is een keuze die je zelf maakt.

Over Pinawalla zijn wij heel duidelijk: Het doel van een weeshuis zou moeten zijn om de dieren weer terug te brengen in het wild. 20 Jaar geleden was Pinawalla een goed project, helaas is het vervallen tot een toeristtrap en ZOO. Als je olifanten wilt zien in Sri Lanka ga je naar de nationale parken of het ETH (Elephant Transit Home). Wij ondersteunen het ETH, zij laten de dieren weer los in de natuur. Voor meer informatie zie: www.olifanten.org

De tips van Dionne zijn goed!

1 like

Hai Melanie,

Met openbaar vervoer inderdaad een ambitieus programma! Zelf zou ik geen hele dag voor Yala uittrekken. Je hebt dan een extra dag in Unawatuna. Indien je Pinawella laat vervallen (ik onderschrijf wat Marjolein aangeeft) kun je bijvoorbeeld inderdaad ook Mineriya bezoeken. Je hebt dan twee verschillende parken en in Mineriya zelfs kans op veel (kuddes) olifanten als je in juli, augustus, september reist. Ga je voor de olifanten is Udawalawe trouwens een betere keuze dan Yala! Het ETC daar is autenthiek een leuke plek om te verblijven is Kalu’s Hideway. Veel plezier tijdens jullie reis in Sri Lanka.

Simone heeft ons vorig jaar ook hun driver aan geraden. Mocht je met een driver willen, dan kan ik hem zeker aanraden. Erg vriendelijke man met veel kennis over het land en de cultuur. Mijn ouders gaan in augustus ook met hem.

super leuk Bob en anouck! Eranda had t me idd verteld over je ouders! :slight_smile:

Ja leuk hè? Heb net over en weer zitten mailen voor hun tourplan. Ideaal, hij weet precies wat allemaal wel/niet kan op een dag.
@ MelanieD, ben je er al uit wat je gaat doen? Wat je ook kiest, Sri Lanka is prachtig, dus je gaat er sowieso genieten.

Tip voor Sigiriya: overweeg om de Leeuwenrots te skippen en naar Pidurangala Rock in Sigiriya te gaan. Wij zijn in ochtend naar Leeuwenrots gegaan ($25pp), uiteraard prachtig en geweldig uitzicht maar viel toch een beetje tegen. In de middag naar Pidurangala Rock gegaan, dat vlak achter de Leeuwenrots ligt. Op die rots is bijna niemand en je hebt een fenomenaal en onvergetelijk uitzicht op de Leeuwenrots. Kosten: $5 en zoveel toffer dan de Leeuwenrots.

Ptr85, dat is inderdaad een hele mooie rots met een schitterend uitzicht op Sigiriya rots zelf. Zeker een aanrader!
Maar de Leeuwenrots zelf moet je toch ook één keer gezien hebben :foto:

De prijzen voor de highlights zijn trouwens vanaf dit jaar $ 30,-- i.p.v. $ 25,-- :nadenken:
Dat hakt er dus flink in, maar de Dambulla rotstempels zijn gratis geworden!