ik heb mijn route samengesteld voor onze 16 daagse reis naar Sri Lanka in maart. Graag had ik jullie mening!
maandag 5/3: vroege aankomst -> onmiddellijk richting Sigiriya + Hier tussenstop in Pinnawela?
6/3: Sigiriya (beklimmen rots + Dambulla tempel)
7/3: richting Kandy
8/3: Kandy -> Ella
9/3: Ella (Ella rock beklimmen)
10/3: Ella (watervallen)
11/3 Ella -> Tissa
12/3: Ochtendsafara Yala NP + naar Mirissa
13/3 - 18/3: Strand/surf/ whale watching en schildpadden zien in Mirissa en Hikkaduwa
19/3: vertrek naar Negombo, late vlucht terug naar huis
Zou de eerste week te druk zijn?
Zijn er alternatieven voor Pinnawela angezien ik er gemengde reacties over lees? Ik vond ook in Kegalle een project voor olifanten, maar ook daar lees ik dubbele reacties.
Een mogelijkheid zou zijn om één dag extra in Sigiriya te blijven en vandaaruit naar Minneriya NP te gaan, is dit de moeite aangezien ik zoiezo ook Yala NP bezoek?
Verblijf ik beter in Sigiriya of Dambulla?
Momenteel is het een eerder klassieke en toeristische route, ik dacht eventueel ook nog de oostkust erbij te nemen, maar dat zal misschien te druk worden?
Zoals je het nu hebt dan is tot aan 13/3 auto-met-chauffeur, rond de USD 50-60/dag, nodig. En dan is het vol maar niet te. Tussen Nanu Oya (Eliya) en Ella beslist de trein nemen, auto wacht dan op je in Ella. Beste basis indien met auto is Sigiriya, heeft ook een kleine restaurantscene. Nee in maart is oostkust nog in laagseizoen met behoorlijk ruwe zee, dan zijn Mirissa etc. beter.
De enige ethische plek voor jumbos achter kleinere hekken (want in safariparken zitten ze eigenlijk ook achter grotere hekken) is niets in Kegalle/Pinawala gebied maar Elephant Transit Home, naast Uda Walawe park. Maar als je ze toch al in het wild gaat bezoeken, misschien overkill?
Bedankt voor de reactie!
Ik ben wel aan het twijfelen indien ik Yala of Uda Walawe, is deze laatste veel rustiger dan Yala of is het hier ook reeds zeer druk en toeristisch?
bedankt!
UW Transit Home is vrij rustig, ook omdat ze 4 x per dag het flesje geven (je mag i.t.t. Pinawala niet zelf meedoen, dat is juist de kern van de dieren zo mensenschuw mogelijk houden). UW safari park is in weekends en feestdagen vrij druk, door de week relatief rustig. Komt ook doordat het minder uniek is dan Yala, parken met primair olifanten als grote diersoort zijn er zeker 7-8 in het eiland terwijl de mix met ook lippenbeer en luipaard alleen in Yala en Wilpattu voorkomt…