(voor RosaArbil)
De inwoners van Quito durven geen goud te dragen (t/m trouwringen aan toe), ze laten het kenteken van een taxi die ze s’avonds nemen opschrijven door een ander of liever nog nemen ze de vertrouwde buurttaxi, met geld pinnen moet er iemand mee, je credit card mag je bij betalingen niet uit het oog verliezen, hotels hebben security guards, na 17:30 kun je niet meer op straat lopen. Is het leven in de HELE stad zo??
Via Wereldwijzer app
Ik heb onlangs in Diario El Comercio de Ecuador een artikel gelezen over de gevaarlijke wijken van Quito. Dat was een heel erg lange lijst. Samenvatting: de wijken in het uiterste noorden, in het uiterste zuiden, in het midden en ten noorden van het midden. Lijkt mij zo’n beetje overal.
Via Wereldwijzer app
Ik heb de afgelopen 4 maanden in Quito (oude centrum) gewoond en heb zelf geen problemen ondervonden, daarmee zeg ik niet dat er geen problemen zijn. In de avond na 18:30 is het niet aangeraden over straat te gaan maar kun je beter een taxi pakken (die zijn niet al te duur hier). Er is één gebied in het centrum waar je niet moet komen, ook overdag niet, en dat is het ¨el panecillo¨… Mocht je het engele standbeeld op top van de bergje willen bezoeken kun je het beste een taxi pakken. Uiteraard moet je hier net als in elke grote stad goed uitkijken. vermijd het meebrengen van waardevolle spullen en hou je tas in de gaten in de bussen. Mocht er iets gebeuren in je omgeving met een ander (bijvoorbeeld medebusreiziger) neem dan afstand. Mocht je het ongeluk hebben te worden overvallen, geef je spullen dan af en vecht er niet tegen. Over gebieden buiten het centrum kan ik niets zeggen omdat ik er niet veel tijd doorgebracht heb. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag
Ik heb net acht maanden in het centrum van Quito gewoond en nooit problemen ondervonden. Nooit. Natuurlijk moet je niet lopen showen met je dure gadgets, maar met het dragen van juwelen, het gaan naar de bank, taxi’s nemen (ik nam ze zelfs constant 's nachts),… heb ik nooit nare ervaringen gehad. Ik ken mensen die in de bus beroofd zijn (zonder dat ze het doorhadden), maar verder zijn ik en mijn mede uitwisselingsstudenten nooit lastig gevallen geweest. Ze zijn wel gek van buitenlanders (zeker als je, zoals ik, blond bent), maar verder dan wat roepen, gaan ze niet. Ik hou van Ecuador, ik hou van Quito en ben al plannen aan het maken om terug te gaan. Laat je niet bang maken door die verhalen, als je een beetje gezond verstand hebt, gebeurt er je niets. Ik zal niet zeggen dat er geen gevaarlijke wijken zijn, maar daar moet je je dan ook niet alleen gaan rondlopen in het midden van de nacht.
Ik woon nu zo’n 9 maanden in Quito. Ik heb nog nooit problemen ondervonden. Je moet net als wanneer je in een grote stad in NL bent, zoals Amsterdam, Rotterdam etc, op je spullen letten. Aangezien er in Ecuador, en de meeste landen in Zuid-Amerika, een groot verschil is tussen arm en rijk en ‘wij NL’ers’ voor veel Ecuadorianen ‘rijk’ zijn, is het verstandig je gouden sieraden thuis te laten. Zilver is hier niets waard, dus daar kijken ze niet naar om. Ik heb zelf ook altijd een zilveren kettinkje en armbandje om. Je bent hier overal waar je bent een van de weinige buitenlanders en dus val je op. Let daarom extra goed op je tas, met name in drukke metro’s etc, maar hou ik je achterhoofd dat je in Amsterdam, Parijs, Berlijn en overal in de wereld bestolen kan worden, dus ook in Quito. Mocht je bestolen/overvallen worden, geef dan gewoon alles af.