Ik lees heel vaak dat caracao erg duur is om te wonen, de prijzen van huisvesting zijn ongeveer hetzelfde als in Nl maar veel andere producten zijn er veel duurder. Ik weet van een kennis dat die toen ze op Aruba woonde twee baantje naast elkaar moest hebben. ( ze werkte hoofdzakkelijk als leerkracht)
Je kan het zo duur maken als je wilt, als je een van die mensen bent die alleen maar Nederlandse produkten wil eten zoals bv Calve pindakaas dan ben je erg duur uit, anders valt het ozo mee, ik koop bv heerlijk brood bij een kleine bakkerij en dat kost me 1,50 naf, vlees en vleeswaren is ook stukken goedkoper dan in Nederland net als kaas. Leuke huisjes heb je hieral vanaf een 800 naf en soms zelfs nog goedkoper. Water is hier in verhouding wel duur. Verder leef je hier heel anders dan in Nederland waardoor ook je uitgave patroon laag blijft. Er is dus niet echt een indicatie te geven hoe duur het hier is een hoop ligt echt aan jezelf. Aruba is t.o.v. Curacao idd duurder.
In principe kan je met minder geld rondkomen, hangt er een beetje vanaf van hoeveel je in Nderland moet rondkomen. Wel moet je hier een baan hebben of je moet aan kunnen tonen dat je rond kan komen, bij dat laatste zal je dan je ziekte kosten verzekering in Nederland moeten blijven betalen en dat hakt er dan wel in. Maar het leven hier is eenvoudig, je leeft veel buiten dus een heleboel dingen die je in Nederland zou doen doe je hier niet.
Kip is cheap, 7 gulden per kilo, gehakt ook, brood is op zich niet goedkoop. Bier kost 23 gulden per krat (de goedkoopste) dus ook wel prijzig. De rest valt allemaal wel mee, gewoon niet teveel bier kopen dus haahahhaha Dat zal lastig worden als je stage gaat lopen hier
Oef als chocojunk krijg je het zwaar, behalve dat het snel smelt is het ook vreselijk duur dat wordt net als ik afkicken. Maar verder valt het echt mee, bij veel dingen geldt ook in welke winkel je het haalt
Aruba is een stuk duurder dan Curacao, ja.
Zoals hier boven al werd gezegt hangt het van je zelf af.
Er zijn de duurdere supermarkten die NLse producten verkopen maar er zijn ook goedkopere winkels. En sommige dingen zijn hier gewoon goedkoper.
Het vlees is hier bijvoorbeeld goedkoper dan in NL. Je kan ook goedkoop (merkloos of nep) kleding kopen, maar verwacht geen hoge kwaliteit.
Aan de andere kant zijn sommige Amerikaanse merken die je hier veel vind weer relatief duurder.