Ik lees veel zowel negatieve als positieve berichten op internet over de wandeling naar de beroemde Torres in Torres del Paine. Vooral over het laatste gedeelte.
Wie heeft deze wandeling gemaakt? Is het goed te doen of toch wel gevaarlijk. Las ook dat het met regen wordt afgeraden.
Alle berichten, zowel positieve als negatieve, zijn gebaseerd op waarheid en mogelijk voorkomende omstandigheden. De klim naar de Torres is echt een klim, geen ontspannen wandeling. Het al dan niet slagen daarvan is sterk afhankelijk van het weer.
Vanuit de dichtsbijzijnde berghut loop je eerst een uur door het bos, dat is goed te doen. Dan moet je nog een uur over een joekel van een berg rotsen omhoog klimmen. Met goed weer (de zon scheen me stralend in de rug) is dat goed te doen, je moet wel op je stappen passen en het is uitputtend. Maar zowel heen als terug gaat dan goed.
Als het regent, sneeuwt, te hard waait, ijzelt, te mistig is, of al wat mogelijk is in Torres del Paine, dan is het zeker niet altijd veilig. Dat stenen glad kunnen worden is logisch, een uur heen en nog eens terug klimmen en klauteren vraagt dan extra concentratie als je die Torres echt wilt zien.
Het grootste onderwerp van gesprek is bij de wandeling naar de Torres (en in het hele park trouwens) het weer. Het kan gerust dat 's morgens de zon schijnt, en je 's middags in een sneeuwstorm loopt. Risico van het vak. En ga je de Torres zien, dan merk je vanzelf aan het weer of dat wel of niet gaat lukken.
Ik heb zelf het hele circuit in mijn eentje gelopen en ik moet zeggen dat iedere pijn het dubbel en dwars waard was. Met een beetje conditie kom je er wel, maar het weer moet inderdaad wel een beetje meezitten. Als je meerdere dagen gaat lopen, wat zeker een aanrader is, kun je bijv. de torres uitstellen tot de laatste dag ipv de eerste als het weer niet meezit.
Ik heb een aansluitende vraag:
Kun je deze Torres alleen zien na een halve dag wandelen? Of zie je ze ook al vanaf de weg? Ik ben namelijk niet zo’n wandelaar…
We konden ze vanaf de plek waar we met de bus waren gedropt al zien in de verte. Dan zie je al hoe ze tussen de bergen staan. Om ze te zien hoef je in feite niet te wandelen, maar dat is dan niet van dichtbij.
Maar als je niet zo’n wandelaar bent, neem ik aan dat je niet naar Torres del Paine gaat. Om naar het Nationaal Park te gaan om alleen de torens van veraf te zien lijkt me niet nodig.