het weer in juli, is het er soms ook koud

wie kan mij iets vertellen over het weer in juli.
wij gaan over 2 weken en ik lees dat het soms ook koud kan zijn.
is dit ook in juli?
of kan ik toch wel overal uitgaan van warm weer?

welke regenkleding kan men het beste dragen?

Echt koud is het vrijwel nooit, sommige mensen dragen hier mutsen en handschoenen bij een temperatuur van niet minder dan 15 graden. Als het bewolkt is met wind kan het in de avond kouder aanvoelen.

Voor wat betreft de regenkleding, neem voor excursies een opvouwbare poncho mee. Neem in ieder geval altijd een (opvouwbare) paraplu mee, want in een tropische regenbui ben je met een paar honderd meter wandelen drijfnat.

Overdag dunne kleding, goed insmeren tegen de zon. 's avonds wat langere kleding, ga je boven de 1500m zitten dan zul je je nog wat warmer aan moeten kleden en aan een trui denken.

Het is praschtig weer in juli. De zon schijnt en bijna elke dag een tropische bui van
1 a 2 uur. Koud wordt het niet. De temperatuur ligt rond de 25 graden. En het koelt ´s nachts af tot 20 a 22 graden.
Aan de noordelijke Pacific iets hogere temperaturen. In de bergen bijvoorbeeld in Monteverde ligt de temperatuur weer rond de 18 graden en in het centrale gebergte bijvoorbeeld in San Gerardo del Dota kan de temperatuur ´s nachts zakken tot 5 graden. Maar dan zit je wel op 2900 meter hoogte. Ook bij de krater van de Irazu kan het erg koud zijn.
Een poncho of paraplu voor bij een regenbui.
En een fleese voor als je de kou opzoekt.

Johan
www.costaricaopmaat.nl